Har ett hus som totalrenoverades 1974. Mycket lite har behövt göras sedan dess. Nu har linneskåpets hyllplan av plast och städskåpets små plastlådor börjat gå sönder. Söker därför nya plasthyllplan och plastlådor, men sådana verkar inte gå att hitta. Ett alternativ är om jag kan hitta skenor (antagligen begagnade) med plats för att fästa andra hyllplan och lådor.

Att byta till nyare alternativ är knivigt, eftersom dessa har en äldre lösning för fastsättning i väggen. Denna är överlägsen den IKEA-lösning som används på alla moderna alternativ jag tittat på.

Plasthyllplanen och plastlådorna är inskjutna i smala metallskenor, som fäster i korta och smala horisontella skåror i väggen (tre st; två för varje skena av full längd och en däremellan för skenor av halvlängd) med smala, horisontella, böjda metallutlöpare som krokas in i skårorna väggen. Hyllorna och lådorna fästs i skenorna. Utrymmet för dem är mycket smalt. Det finns inte plats för hyllplan av trä etc. Undantaget är dock översta hyllplanet i båda skåpen, som är av 0,9 cm tjock playwood och fäst med samma slags skenor med samma mått. Det är sådana skenor jag hoppas få tag i.

Linneskåpet: Skåpets invändiga bredd & skenornas längd ca 55,8 cm, Hyllplanens bredd, 55,3, djup 55,5.

Städskåpet: Samma mått på skåpet. Lådorna och skenorna är ungefär hälften så långa som i linneskåpet.
 
  • Vit kvadratisk tallrik på ett blommönstrat underlag med ett par metallätpinnar korsade i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit bricka med tång ovanpå, ligger på lavendel-tematiserat duktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Är stommarna fräsha så kan man ju alltid gå till det lokala snickeriet och hör om dom kan tillverka nya hyllor och lådor.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Tack för tipset! Har beställt några av dessa för att testa hur de fungerar.
T tergo skrev:
marbodal hade den typen av skenor på 70 talet och början på 80 talet

dessa borde funka till hyllplan om du har 12mm breda liggandes spår
[länk]
 
Cheesen Cheesen skrev:
Är stommarna fräsha så kan man ju alltid gå till det lokala snickeriet och hör om dom kan tillverka nya hyllor och lådor.
Tack för tipset! Kan bli aktuellt med städskåpet, men jag ska först se om det går att få till en enklare lösning. Kanske slutar det med att jag köper moderna lådor med egna skenor och borrar hål à la IKEA för att fästa dem med de medföljande skruvarna. Har beställt hem en sådan låda. Den var dyr (och det behövs i så fall många fler), men den var också mycket större än de gamla. Det är en stor fördel när man har ett så proppfullt städskåp som vårt! :)

I linneskåpet får jag i värsta fall bara lägga nya hyllplan av trä ovanpå skenorna. Den nödlösningen har fungerat fint så här långt. Hyllplan på 1,2 cm går att få tag på, fastän de måste sågas av lite i ena kanten för att passa perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.