Tänkte bygga ett 4x2 m växthus med 10 st englasfönster på 1,8x1 m på gräsmatta/matjord utan golv då vi tänkt plantera direkt i jorden.

Funderar på grunden/fundamentet.
Har ett gäng timmerstockar från nedrivet timmerhus och en del sjöstensplattor som jag funderar på om jag kan använda mig av. Tänkte mig 2-3 stockars höjd innan installation av fönster.
Vad tycker ni?

Kom över denna där han gräver ned timret till marknivå med makadam(?) under och hamrar ned armeringsjärn som förankring.
Två personer klyver ved utomhus; verktyg, skottkärra och fällt träd synliga. Arbete, samarbete, trädgårdsmiljö, fysisk aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man sitter utomhus, arbetar med trä och verktyg, skottkärra med jord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om inte timret kommer ruttna och hur snabbt det går då den ofta är utsatt för väta från den fuktiga jorden?
Det är sällan så torrt här som i videon.
Han byggde nån form av enklare hus med i plast så det räcker nog i detta fall.
Byggnation av växthus med böjda metallskenor, träramar och en stege, på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växthus i trådgård med klar plastbeklädnad och träramkonstruktion nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller borde man satsa på betongsbock och plintar/gjutna fundament?
...och kan jag använda sjöstensplattorna i kombination till timmerstockarna till grunden på något sätt?
 
Håller väl ~10 år eller så.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Jag skulle lägga ett skift byggtimmer
Trästock med ena sidan hyvlad slät och den andra oarbetad, visar årsringar, texturkontrast, rundad form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och sedan dina timmerstockar. Jag hade sådant i bryggan och dom är som nya efter 12 år.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Håller väl ~10 år eller så.
Ok, låter rimligt. Så man får överväga att byta ut de nedersta stockarna efter typ 10 år.
Hur gör man det? Lyfta huset med domkraft och pallbockar?

Nedgjutna plintar i betong håller betydligt mer än 10 år?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle lägga ett skift byggtimmer
[bild]
och sedan dina timmerstockar. Jag hade sådant i bryggan och dom är som nya efter 12 år.
Bra tips Thomas, tack.
Menar du typ sådana nederst i jorden?
https://www.byggmax.se/120x140-byggtimmer-grön-p08799140
 
Då här har jag gjort.
Växthus med träram på gräsmark, skadad hörna, gröna växter inuti, ogjord exteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är sjöstensplator direkt på marken.
Marken är sandig, så den fungerar bättre som underlag för plattor än att odla i.
Jag har klyvda granstockar som grund för att få lite höjd i växthuset. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag byggde det. Men det får ju en begränsad livslängd. 10år är kanske en rimlig gissning. Direkt i marken blir det sannolikt kortare.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
B
Lägger du plattor eller betonggrund under timmerstockarna, och plastar dem invändigt mot jorden, och täcker toppen med plåt, lär de hålla många år.

Annars är det nog ett 10tal år innan det börjar sätta sig pga att de ruttnar.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då här har jag gjort.
[bild]
Det är sjöstensplator direkt på marken.
Marken är sandig, så den fungerar bättre som underlag för plattor än att odla i.
Jag har klyvda granstockar som grund för att få lite höjd i växthuset. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag byggde det. Men det får ju en begränsad livslängd. 10år är kanske en rimlig gissning. Direkt i marken blir det sannolikt kortare.
Tack. Tror jag lägger sjöstensplattorna nederst så slipper trä vara nedgrävt i marken.
Har du någon förankring mellan trä och sten eller mellan stockarna?
Jag tänkte bygga lite mer höjd. Finns det något bättre sätt att förankra än armeringsjärn igenom stockarna?
Läst att man aldrig ska gjuta betong i eller runt om organiskt material. Ruttnar det då?
 
Jag har i gen förankring neråt. Jag litar på att vikten av stockarna och växthuset räcker för att det ska stå still. Det har funkat hittills. Stockarna är sammanbundna med vinkeljärn invändigt i hörnen.

Edit: När de murknat blir nog nästa version rejäla plank. 50*300mm eller liknande, då kan de skyddas från regnet lite också.
 
B BSOD skrev:
Lägger du plattor eller betonggrund under timmerstockarna, och plastar dem invändigt mot jorden, och täcker toppen med plåt, lär de hålla många år.

Annars är det nog ett 10tal år innan det börjar sätta sig pga att de ruttnar.
Med invändigt menar du bara på insidan (inne i huset) och luftigt på utsidan?
 
B
Jepp
 
C
K Kung_Keno skrev:
Jag undrar om inte timret kommer ruttna
Tycker man ser tydligt på bilderna att timret som används är gamla kreosotimpregnerade järnvägsslipers.
De kommer inte att ruttna på länge, men man kanske bör fundera på hur bra det är att använda dem i en grönsaksodling.
 
  • Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
Det kan nog vara både kreosot och arsenik i dem. Bra för att de inte ska ruttna, men inte helt nyttigt att få i sig. Mina har ingen behandling alls, men kommer således inte att hålla alls lika länge.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.