Hej,
Ny på forumet och skulle behöva er hjälp. Vi har köpt hus från 60-talet, ingen källare.
Spår av äldre takläckage och mindre mögel påväxt noteras på underlagstaket. Mögelsanering ska ske och taket läggas om. Även avfuktare funderar vi på vinden. FTX-ventilation ska installeras.
Läst en del och varit inne på att isolera taket utifrån. Sett en del inlägg om Thermisol och MACO-Dach här på forumet men inläggen är gamla och var köper man detta? Just MACO-Dach hittar jag här, även om sajten ser rätt gammal ut: https://www.maco-takisolering.se/start.htm
Finns det annat material än Thermisol och Maco-Dach?
Finns det några nackdelar med att isolera taket tunt utifrån? Jag tänker att med tilläggsisolering av kallvind finns det en hel del risker men gör det även det med att isolera taket utifrån. Vi vill ju kunna komma åt problemet så vi inte står med samma problem när vi lägger om taket och gör en mögelsanering men samtidigt inte skapa nya problem.
Tacksam för all hjälp vi kan få.
 
Hej,

Jag har gått i samma tankar själv. Mycket verkar rätt som idé med isolering utvändigt. Tyvärr verkar det vara mycket outforskat i Sverige. Allt jag hittat är en utdaterad broschyr från Thermisol som inte ens är verksamma under det namnet längre. Tveksam metod tycker jag; många köldbryggar i form av skruvar till läkten som ska hålla styrka fast de har upp till 100 mm väg genom isoleringen innan de når råsponten. (Lösningen har tätskiktet mot råsponten.)

Den andra lösningen kommer i en rapport från Mitthögskolan och har tätskiktet ovanpå isoleringen. Ingenstans hittar jag krav på varken tätskickt eller isolering.

Finns europeiska tillverkare med färdiga lösningar. De är vad jag förstår dyra lösningar och kräver att synk med takbeklädnad och takbeslag är glasklar.

Jag har kollat med två välrenommerade företag inom sanering. Bägge avråder från klimatvind tills forskningsläget klarnar
 
H Hur svårt ska det vara skrev:
Hej,

Jag har gått i samma tankar själv. Mycket verkar rätt som idé med isolering utvändigt. Tyvärr verkar det vara mycket outforskat i Sverige. Allt jag hittat är en utdaterad broschyr från Thermisol som inte ens är verksamma under det namnet längre. Tveksam metod tycker jag; många köldbryggar i form av skruvar till läkten som ska hålla styrka fast de har upp till 100 mm väg genom isoleringen innan de når råsponten. (Lösningen har tätskiktet mot råsponten.)

Den andra lösningen kommer i en rapport från Mitthögskolan och har tätskiktet ovanpå isoleringen. Ingenstans hittar jag krav på varken tätskickt eller isolering.

Finns europeiska tillverkare med färdiga lösningar. De är vad jag förstår dyra lösningar och kräver att synk med takbeklädnad och takbeslag är glasklar.

Jag har kollat med två välrenommerade företag inom sanering. Bägge avråder från klimatvind tills forskningsläget klarnar
Tack för svar! Intressant ska ta en titt på rapporten.
Jag har också nu varit i kontakt med flera företag inom sanering som sagt samma sak och menade på att vi inte har samma klimat och omständigheter som i Tyskland och Holland. De tycker inte det behövs med en isolering på taket utan att det räcker med att byta isolering/tilläggsisolera och sedan placera en avfuktare där. Vi har tyvärr inte så mycket till val just nu.
 
B bell2 skrev:
Tack för svar! Intressant ska ta en titt på rapporten.
Jag har också nu varit i kontakt med flera företag inom sanering som sagt samma sak och menade på att vi inte har samma klimat och omständigheter som i Tyskland och Holland. De tycker inte det behövs med en isolering på taket utan att det räcker med att byta isolering/tilläggsisolera och sedan placera en avfuktare där. Vi har tyvärr inte så mycket till val just nu.
Min (konservativa uppfattning) är att följande lösning garanterat fungerar:

Lyft bort befintlig isolering.
Lägg fuktspärr mot innertak. Tillse att det är tätt vid alla genomföringar.
Täta igen all ventilation av vinden (nockventiler, takfotsventilation, otäta vindsluckor etc. Särskild noggrannhet uppmuntras vid ev invändig taklucka/vindstrapp etc).
Lägg åter isolering av samma typ till önskad höjd.
Gör gärna ev gångspångar / förvaringsytor glesa.
Installera sorptionsavfuktare.

Har själv Evodry PD+
Säljs t ex via Ljungby fuktteknik o skadekontroll. De kan stötta om du installerar själv. Enligt min uppfattning är de synnerligen kompetenta.

Hls

Bengt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.