Hej på er, en snabb fråga

Tänkte flytta ut min lampa som jag hade i köket till vardagsrummet som idag har ojordade uttag (finns jord dragen i takdosorna som är ansluten)

Taklampan ska ju anslutas med jord, men eftersom vägguttaget är ojordade hur ställer man sig i ett sånt här läge? Strunta i att sätta i skyddsjorden i lampan eller göra det ändå?
 
Saknar uttagen i rummet jord så ska även lampan vara utan jord, jordar du den för du in ett potentiellt faromoment i rummet.
Det ska vara allt eller inget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
grundprincipen är att allt i ett rum skall antingen vara ojordat eller jordat. "Säkerheten" med ojordade uttag bygger på att det inte får finnas något jordat i rummet, som du kan ha kontakt med om lampan (och därmed ev. du) blir strömförande. Kan strömmen inte nå jord, så blir dte ingen stöt.

Skulle man då ha vissa uttag i rummet jordade så finns en risk att du håller i en apparat som är jordad samtidigt som din ojordade lampa blir trömförande.
 
E elmont skrev:
Saknar uttagen i rummet jord så ska även lampan vara utan jord, jordar du den för du in ett potentiellt faromoment i rummet.
Det ska vara allt eller inget.
Tack för snabbt svar!
 
E elmont skrev:
Saknar uttagen i rummet jord så ska även lampan vara utan jord, jordar du den för du in ett potentiellt faromoment i rummet.
Det ska vara allt eller inget.
Tänker du verkligen rätt nu?
Det är ju sant att jord, inte dras in i ett ojordat rum.
Men om man kopplar in en jordad lampa, i ett ojordat rum. Så finns ju enbart en oinkopplad gulgrön tråd i rummet/lampan.
Då har ingen jord blivit indragen. Det är ju först om du kopplar in jordtråden, som det blir "problem".
 
Jag tror att det är du som får fundera ett arv till 😉. Hur kan en jordad lampa vara ojordad på samma gång? lampan blir ju inte jordad innan man ansluter den till en tråd som är ansluten till jord.
 
E elmont skrev:
Jag tror att det är du som får fundera ett arv till 😉. Hur kan en jordad lampa vara ojordad på samma gång? lampan blir ju inte jordad innan man ansluter den till en tråd som är ansluten till jord.
Det är ju precis det jag menar. Hur kan man jorda (alltså ansluta jordkabel) i ett rum som saknar jord?
Jag menar att det är okej att ansluta en icke dubbelmantlad lampa, med jordkabel, i ett rum som saknar jord. Man kopplar alltså bara fas, och nolla, och låter lampans jordkabel vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.