D Daniel 109 skrev:
Det är fortfarande inkomstskatter även för de rika.
Jo fast de rika lever i större utsträckning på utdelningar och avkastning på förmögenhet. Vi löneslavar är lurade
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Angående datan från SKR i #74
Obeservera att diagrammet och bildtexten inte hör ihop. Diagrammet gäller alla som väntar, en population på ca 550 000 personer. Bildtexten är de som väntar på ingrepp, ca 196 000 personer.
Bildtexten är dessutom felaktig då den bildar en ekvation som inte går att lösa.
En orsak skulle kunna vara att medianvärdet skall vara 181 och inte 81 dagar och att ettan helt enkelt trillat bort. Detta är dock ren spekulation från min sida.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det är skatt på det med. Även om den inte är lika hög så betalas det skatt på en märkbar del av inkomsten.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Att du inte kan se medelvärdet på vätetiden i kön. De som har fått snabb behandling finns ju inte kvar i kön.
Det står ju klart och tydligt att genomsnittlig väntetid för alla personer I KÖN var 200,6 dagar den 30/9 2022.

Att personer blivit behandlade ur kön tidigare och även under dagen den 30/9 är självklart, men kön existerade den dagen med det antalet personer (196000) som väntade på operation eller annan behandling.
Hur svårt kan det vara attt acceptera att vårdgarantin inte gäller för väldigt många människor.

För att ingen ska börja svamla om att datan inte stämmer, bifogar jag SKRs rapport.
Mitt diagram med text finns på sidan 15.
 
Ja, det som står där stämmer säkert. Men du kan inte tolkade som att en majoritet måste vänta mer än 90dagar. För så är det inte enligt den datan.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, det som står där stämmer säkert. Men du kan inte tolkade som att en majoritet måste vänta mer än 90dagar. För så är det inte enligt den datan.
Dröm du vidare i din rosa dröm, du kan plötsligt vakna upp och brutalt inse att du sitter/ligger i kön...
 
P Peter787 skrev:
För att ingen ska börja svamla om att datan inte stämmer, bifogar jag SKRs rapport.
Där finns ett fel i texten i rapporten, se mitt inlägg #92.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Dröm du vidare i din rosa dröm, du kan plötsligt vakna upp och brutalt inse att du sitter/ligger i kön...
Att du inte förstår vad du läser är inte en rosa dröm, för så är det. Det finns inte många länder jag skulle vilja byta sjukvårdssystem med.
 
P
jlind74 jlind74 skrev:
Där finns ett fel i texten i rapporten, se mitt inlägg #92.
Du får väl höra av dig till SKR, författarens kontaktuppgifter finns i rapporten.
Formateringen i pdf-dokumentet är något olycklig, texten jag kopierade, hör definitivt till diagram 3, som visas på följande sida (16) :
Diagram över väntetider för operation i sjukvården, kategoriserat i antal väntedagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med korrekt diagram som tydligt visar att antalen väntande med kötid under 90 dagar är 46,9% (kashieda)


Med tanke på att medelväntetiden anges till 200,6 dagar, låter det ju inte helt otroligt att mediantiden ska vara 181 dagar som du skriver, vilket gör att situationen i vården ser än dystrare ut, vad än röde Daniel skriver.
 
Redigerat:
Fairlane
@Peter787 Hur kan mer än hälften väntat mer än 90 dagar om medianvärdet är 81?
Jag har själv högskolematte, liksom du, men jag får inte ihop det. Kan du ge ett exempel på en datamängd där mer än hälften ligger över medianen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
jlind74 jlind74 skrev:
En orsak skulle kunna vara att medianvärdet skall vara 181 och inte 81 dagar och att ettan helt enkelt trillat bort. Detta är dock ren spekulation från min sida.
Låter rimligt också med tanke på att medelvärdet på drygt 200 dagar då skulle hamna närmare medianvärdet. En SÅ stor skillnad mellan median och medel borde annars innebära att några har väntat i många år.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
@Peter787 Hur kan mer än hälften väntat mer än 90 dagar om medianvärdet är 81?
Jag har själv högskolematte, liksom du, men jag får inte ihop det. Kan du ge ett exempel på en datamängd där mer än hälften ligger över medianen?
Nu är det ju möjligt att det finns ett litet fel i rapporten som beskrevs i inlägg 92 av jlind74, men detta är ju en spekulation.

Kolla denna länken som beskriver statistiken :
https://infovoice.se/fou/bok/10000050.shtml

I stycket om Medianvärde finns en länk till "sned fördelning" med förklaringar om hur medelvärde och median kan vara relaterade, i detta fall är kötiden för populationen uppenbarligen ett exempel på "Positivt sned fördelning"
 
Någon administratör kanske kan bryta ut sjukvården ur rot tråden....
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P
plåtrickard plåtrickard skrev:
Någon administratör kanske kan bryta ut sjukvården ur rot tråden....
Vi är nog vid vägs ände ändå.
 
Fairlane
P Peter787 skrev:
Nu är det ju möjligt att det finns ett litet fel i rapporten som beskrevs i inlägg 92 av jlind74, men detta är ju en spekulation.

Kolla denna länken som beskriver statistiken :
[länk]

I stycket om Medianvärde finns en länk till "sned fördelning" med förklaringar om hur medelvärde och median kan vara relaterade, i detta fall är kötiden för populationen uppenbarligen ett exempel på "Positivt sned fördelning"
Det kan säkert vara fel i rapporten, men det är du som hänvisat till den och använt siffrorna som bevis för att mer än hälften fått vänta mer än 90 dagar.
Jag påpekade att det är omöjligt att medianvärdet är 81 samtidigt som mer än hälften väntat mer än 90 dagar.
Nu anar jag att du kanske också förstår det orimliga men försöker blanda bort korten genom att prata om medelvärde, som givetvis är helt ointressant för att avgöra om påstående "mer än hälften ...".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.