Jag bor i Spanien och precis som i Sverige får man inte göra som man vill ens på sin egen tomt.

Efter kontakter med myndigheterna i vår kommun har vi fått veta att vi inte övht får gräva i marken. Man äger det som finns ovan jord, men allt under mark tillhör staten. Dessutom bor vi i ett miljöklassat område, och påverkas även av strandskydd, etc, etc. Mycket byråkrati också i Spanien :)

Pool vill vi dock ha då det är kreysy-varmt på somrarna. Kikat runt lite men inte nöjd med de enklare plastvarianterna som finns. De är inte heller djupa så det blir mer av plaskdamm än pool. Kort livslängd också i det extremklimat som Spanien faktiskt har. El sol mata todo, solen dödar allt, tror jag det spanska idiomet lyder.

Jag har dock hittat en containerpool som jag kan köpa ganska billigt (20 fot, vattendjup 1,7 m), även om jag måste betala transport och kranlyft in på tomten. Det går att lösa, men säljaren säger att poolen helst bör grävas ner ca 80 cm eftersom den rymmer 18 kubik vatten. Mängden vatten bildar förstås ett ofantligt tryck på containern. Säljaren har under tre månader testat att poolen är tät genom att fylla den utan att ha den nedgrävd. Det har gått bra, men han rekommenderar ändå att gräva ner den. Förmodligen har han rätt, särskilt i långa loppet. Den är f ö rostbehandlad och förstås plastad invändigt med glasfiber och epoxi. Toppen är avskuren och har förstärkts ovantill med balkar.

Som nämnt kan vi inte gräva, men jag laborerar lite med andra lösningar för att skapa ett mottryck.

Ett kul projekt om det går att realisera, men jag är mest nyfiken på vad forumet tror om containerns hållfasthet.
 
  • Industrihall med stort blått trappkonstruktion, byggmaterial, stegar, och olika maskiner utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett industriellt utrymme med container, sopkärl och byggmaterial. Numrerad bildserie, markerat som bild två av tio.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trappliknande illusion i korridor där taket ser ut som trappsteg på grund av perspektivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
EddieHansson
Hur hanterar du rosten som blir?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur hanterar du rosten som blir?
Vi bor i det torraste klimatet i hela Europa (klimatzon arida, halvöken), så jag gissar att rosten inte är det värsta problemet.
Containern är också rostbehandlad.
Men visst, nån gång kommer rosten säkert att äta sig in in här också så livslängden är säkert begränsad.
 
Vill bara meddela forumet att poolen är på plats och i funktion. Transport (60 mil) och lyft in på tomten gick galant. Trots förbud om att gräva i marken (se tidigare inlägg) så gjorde jag ändå en ytlig markberedning, lade markduk och fick grus levererat. Därefter köpte jag tio gamla järnvägssyllar som placerades ut med ca 45 cm mellanrum.
När poolcontainern var på plats kom nästa steg som var att säkra upp längssidorna.
Började med att fixa en 45 graders lutning av jord utmed sidorna. Fyllde sedan poolen med vatten till hälften.
Därefter köpte jag sjöpallar som jag sammanfogade mot containerns sidor. Beställde åtta grussäckar om ett ton vardera som placerades i 45-graderslutning som på så vis bildade ett yttre mottryck. Pallarnas funktion var att jämna ut trycket. Beställde 10 kubik vatten till.
Byggde därefter en trappa av fler sjöpallar samt kopplade in slang med påfyllningsvatten till behållaren där flottören sitter
DIY-projektet är klart. Smidig lösning om än inte den mest estetiska. Ska dock fundera på hur jag ska ordna med någon mer permanent lösning för sidotrycket. Kanske ska jag gjuta stöd, men så här långt får det duga. Ska även bygga en ramp av trall runt om nästa år.
Många sköna bad i värmen har det iaf blivit.
 
  • Behållare stöds av träpallar, trädgård, grävda mark, planteringar, hus i bakgrunden, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor blå container på stödpelare, gröna träd i bakgrunden, solljus, trätrappa, grus, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats, pågående arbete, träbjälkar, måttband, måttangivelser, utomhus, dagtid, verktyg, konstruktionsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med stora säckar, grävd grävning och trädgårdsväxter i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkbrun trätrappa utomhus, ingen synlig destination, grus, buskar, staket, och sopkärl i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person i en pool upplyst med blått ljus i mörkret. Atmosfärisk och rogivande stämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss eller diagram som visar komponenter och deras placering, möjligen för ett bygg- eller logistikprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk representation av lastningssystem med sandsäckar, träblock och plattform på järnvägsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
fisgris8 och 3 till
  • Laddar…
Det är ju vanligt med pool i Spanien. Hur kan de fått tillstånd att gräva? Eller är det där du bor det är särskilt knepigt?
 
Moana Moana skrev:
Det är ju vanligt med pool i Spanien. Hur kan de fått tillstånd att gräva? Eller är det där du bor det är särskilt knepigt?
Visst är det vanligt med pool i Spanien, inte konstigt i det klimatet, och under lång tid var spanska fastigheter och åtföljande äganderätt inte så reglerad, men också Spanien har byråkratiserats och det har blivit allt svårare att få tillstånd för pool.
Precis som i Sverige, finns i Spanien skiftande status/klassifikation, rustico, urbanizable, urbano, dvs om det är typ planlagd mark, jordbruksmark, stadsmiljö etc. Utöver det finns undergrupper.
Är marken klassad som rustico och urbanizable får man i princip bara underhålla.
Hos oss gäller klassifikationen urbanizable vilket innebär omfattande begränsningar. För vår del finns ytterligare en status som gäller kustskydd (vi bor nära havet) samt även ett på senare tid instiftat miljöskydd för fågellivet i området (Pativel). Sammantaget gör det att vi inte får gräva, så som vi förstås myndighetsutlåtanden (vi pratar spanska).
Det är alltså extra knepigt hos oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.