Hej,

Jag har bestämt mig för att förekomma min Thermia från -05 som verkar mycket ansträngd och installera en ny bergvärmepump inför vintern.

Jag vill helst ha en inverterpump med smartfunktion och har fastnat för CTC där vi först pratade om 12kW. - men då visar det sig att vårt borrhål är för grunt, 138m och det som krävs är 151m. Jag kan därför inte utnyttja dessa 12kW till Max. Har som komplement fått offert på en billigare 8kW.

*Men hur vet jag om 8kW räcker?
Förstår att det funkar de flesta dagarna men att de kallaste så kan elpatron slå in. Men jag vill ju inte göra åt mer kWH än idag med min Thermia on/off 10kW. (En del av ”glädjen”med att byta bergvärmepump är väl att man iaf bör få lägre förbrukning)

*Finns det egentligen en nackdel med 12kW förutom priset? Alltså att överdimensionera?
*Går det förstå hur stor effekt av 12kW som går att uppnå med mitt borrhål?

Tack på förhand

//Niklas
 
Är det en inverter så är det inga problem att överdimesionera, det finns en funktion för att hålla nere effekten om borrhållet blir för kallt. Vad som är för kallt varierar ju men om det inte finns några speciella problem med hålet funkar säkert -5 ut. Med detta sagt är 12kw på 138m alldeles för lite , även 151m är för lite , typ 220m vore lämpligt.
 
Hej! Man kan försöka uppskatta husets värmebehov utifrån när det är byggt och isolerat, hur stort det är, om det är 1-plan eller 2-plan etc och var i landet det står. Det är ju även bra att titta på nuvarande energiförbrukning under senaste åren och mängden el-tillsats som den nuvarande pumpen behöver per år och hur många kompressortimmar den nuvarande har per år.
 
Har man kollat tempraturer från borrhål i slutet av vintern så har man ju haft en idikation på hur mycket kapacitet borrhålet har.
 
För att kunna ge ett bra svar behöver man veta vilken effekt nuvarande värmepump har, vilken temperatur inkommande köldbärare har i slutet av värmesäsongen och hur många timmar kompressor respektive tillskott går på ett normalt år.

Vad gäller borrhålet så är det ju inte så att värmepumpen stannar bara för att hålet är 2 meter för kort. Det som händer är att köldbäraren blir kallare än normalt vilket sänker verkningsgraden en liten aning. Blir det för kallt så begränsas kompresorn lite grann och elpatronen går in och toppar upp.

Sen beror längden på hålet i första hand på hur mycket energi man tar ut över tid, inte kompressorns toppeffekt. Så om hålet har räckt till tidigare, gamla värmepumpen inte är alltför underdimensionerad och huset inte kräver mer energi så bör hålet funka ett tag till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.