Hej! Jag och min sambo har för några månader sen flyttat in i ett mindre hus från 1945 så det är ganska gammalt. De som bodde här tidigare har "reparerat" lite som de själv velat, helt utan kunskap. innan vi flyttade in totalrenoverade vi toa och kök och målade och bytte golv i alla rum.
Problemet är just nu att jag är rädd för att det ska vara något dolt fel då jag känner att kläderna är fuktiga och luktar lite "förråd". Även sängen är fuktig men den är nästan värst, som att lägga sig i blöta sängkläder. Det började även droppa vatten från taket utan att den hade regnat på två månader. Har tydligen hänt flera gånger förut men det händer med flera dagars mellanrum och ibland kan det ta flera veckor tills nästa gång det droppar från taket.
Själv är jag inte kunnig i ämnet och undrar därför om någon här har något tips om vad det kan vara? :)
 
Kondens nu i värmen... hur ser er ventilation ut?

Ventalation av rummen?
Luftspalt på fasad och tak?
vad har ni för material på taket (plåt, tegel, ...)?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I Vilket rum bildas det kondens i taket? Du har troligtvis ingen ventilation eller mycket dåligt luftombyte , fläkt i badrum ?
 
Det är i sovrummet. Ventilationen är inte så bra så ska byta den och se om det blir bättre. Tack 🙏
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Kondens nu i värmen... hur ser er ventilation ut?

Ventalation av rummen?
Luftspalt på fasad och tak?
vad har ni för material på taket (plåt, tegel, ...)?
Vi har plåt, ska byta ventilation och se om det blir bättre🙏
 
B
Om du har kondens inomhus (och ingen ac, eller luftvärmepump i kylaläge?) i sovrummet är det något som är riktigt fel med ventilationen.

Jag skulle definitivt inspekterat vinden / kollat under taket.

Tror det är svårt att få det i den omfattning som du beskriver så här års ens med 0 ventilation och stängda dörrar.
 
L Lalpa skrev:
Hej! Jag och min sambo har för några månader sen flyttat in i ett mindre hus från 1945 så det är ganska gammalt. De som bodde här tidigare har "reparerat" lite som de själv velat, helt utan kunskap. innan vi flyttade in totalrenoverade vi toa och kök och målade och bytte golv i alla rum.
Problemet är just nu att jag är rädd för att det ska vara något dolt fel då jag känner att kläderna är fuktiga och luktar lite "förråd". Även sängen är fuktig men den är nästan värst, som att lägga sig i blöta sängkläder. Det började även droppa vatten från taket utan att den hade regnat på två månader. Har tydligen hänt flera gånger förut men det händer med flera dagars mellanrum och ibland kan det ta flera veckor tills nästa gång det droppar från taket.
Själv är jag inte kunnig i ämnet och undrar därför om någon här har något tips om vad det kan vara? :)
*
Det är naturligt med dropp från vindskiveplåtar vissa morgnar.
Jag bor nära bohuskusten. Här är relativa luftfuktigheten ofta 90 % på kvällen. Klara sommarnätter är himlen kallare än lufttemperaturen. Då sker kondensering på tunna material som på plåtar och kanske även på takpannor. Det är samma fenomen som dagg på gräs. Det få vi leva med.

Hög relativ fuktighet ute ger även hög fuktighet inne om det inte är varmare inne än ute. Problemet är särskilt påtagligt i äldre hus som har mer hygroskopiskt material (trä, tjocka lager av tapeter, tretexskivor) och sämre isolering än nya hus.
Man kan avfukta men tyvärr är de billiga sorptionsavfuktarna av plast och därmed brandfarliga.
*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.