Har precis gjutit fast en Purus Oden golvbrunn enligt bilden nedan i våran källare där vi inte ska ha något ytskikt utöver betongen som är.

men när jag tar bort plastskyddet som sitter där för skydd vid gjutning och sen sätter ihop den igen så är plastsilen som är högst upp helt lös, ska den inte knäppa fast i något? Eller måste jag köpa till något mer för ett den ska fungera?

Silen går att rucka typ 3-4mm i sidled och sitter inte alls fast som den gjorde när plastskyddet för gjutningen.

Eller är det någon annan golvbrunn jag borde använt för detta?

Vit avloppsbrunn i betong med märket "PURUS" på ovansidan, fastsatt med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Webbsida som visar en plastgolvbrunn från Purus, pris 299 kr, tillgänglig i byggbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plastgolvavlopp med bultar på betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den grå ringen klämmer fast matta eller tätskikt duk . Den plast silen du menar används bara till plastmatta . Skall du ha klinkers så används den inte
 
R Rickard.lj skrev:
Den grå ringen klämmer fast matta eller tätskikt duk . Den plast silen du menar används bara till plastmatta . Skall du ha klinkers så används den inte
Jag ska inte ha något, bara måla golvet. Är det en annan brunn jag ska ha då?
 
Grillen Grillen skrev:
Jag ska inte ha något, bara måla golvet. Är det en annan brunn jag ska ha då?
Okej . Nej du kan ha den silen då . Medför inget om den rör sig 4mm om du ändå inte skall ha matta eller tätskikt
 
R Rickard.lj skrev:
Okej . Nej du kan ha den silen då . Medför inget om den rör sig 4mm om du ändå inte skall ha matta eller tätskikt
Silen sitter alltså helt löst, typ ligger bara ovanpå själva vattenlåset och går att röra lätt i sidled . Men det ska alltså vara så och inget jag behöver tänka på?
 
Har du fått ner vattenlåset tillräckligt så att silen låser sig i klämningen ?
 
kan ju vara att där inte finns någon matta bakom klämringen därför blir där någon mm glapp
 
Den är ju gjord för att användas med nåt ytskikt antagligen så i en källare med betonggolv och där det inte ska bli nåt annat så hade man nog kunnat välja en annan typ av brunn helt klart. Jag hade nog tagit nåt i gjutjärn.
 
Jag har en likadan, som sitter med tätskikt, manschett mm och det är ändå jävla svårt att få fast silen. Den har ju två krokar på undersidan som ja antar ska in under klämringen. Fått fast den innan men nu senast när jag skulle rengöra vattenlåsen fick jag inte dit den ordentligt igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.