Var inne och kollade lite på IKEA-knappar idag och upptäckte att en hel del produkter är på väg ut ur sortimentet, bla "genvägsknappen". Istället hittade jag den nya dimmern "Rodret". Verkar vara i princip samma som den gamla dimmerknappen men har en mer fjärrkontrollsliknande form. Går dessutom på AAA-batteri vilket verkligen uppskattas!

https://ingka.page.link/9LcU3vSkQA5mKXXh9
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Undrar om IKEA kommer portera hela sitt sortiment till den nya Matter / Thread - standarden !? Men lite konstigt i så fall att de skulle lansera Rodret nu som verkar väldigt lika som den gamla.

Själv köpte jag just ett IKEA trådfri startpaket med gamla dimmer-knappen och och en temperatur-sensor från Sonoff samt en USB-sticka till Home Assistant för att testa ett Zigbee system med Home Assistant. Det var ganska lätt att komma igång även om parningen inte riktigt fungerade som beskrivet i manualerna. USB-stickan skall vara multiprotokoll framåtkompatibel ock kunna köra både Zigbee och Matter / Thread på samma gång! Men jag tänker nog avvakta med att köpa flera prylar innan vi vet vad som händer med Zigbee och innan det kommer stabila prisvärda produkter med den nya standarden.

Här är länk till USB-stickan och lite mer info:
https://www.home-assistant.io/skyconnect/
https://www.home-assistant.io/blog/2023/02/08/state-of-matter-and-thread/
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F fabola skrev:
Men jag tänker nog avvakta med att köpa flera prylar innan vi vet vad som händer med Zigbee och innan det kommer stabila prisvärda produkter med den nya standarden.
Så tänkte jag också ett tag, men för min del uppfyller zigbee alla krav jag har i dag och jag har hittills inte stött på några begränsningar som eventuellt skulle lösa sig med Thread. Sen är väl förmodligen de allra flesta prylar tillverkade det senaste året förberedda för Thread via firmwareuppgradering?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag har fortsatt att köpa IKEAs Zigbee-grejer vartefter jag behövt fler. Ser ingen anledning heller att hetsa in i Thread nu när Zigbee fortfarande funkar helt perfekt.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så tänkte jag också ett tag, men för min del uppfyller zigbee alla krav jag har i dag och jag har hittills inte stött på några begränsningar som eventuellt skulle lösa sig med Thread. Sen är väl förmodligen de allra flesta prylar tillverkade det senaste året förberedda för Thread via firmwareuppgradering?
Jag tycker också Zigbee *verkar* ok men tyckte de var lite dyra i början. Nu finns många fabrikat till rimliga priser. Sen kan man kanske hoppas att införandet av Matter och Thread medför att det blir rea på Zigbee prylar framöver!?

Tyckte först att räckvidden på Zigbee var dålig men med nätanslutna enheter som repeterar så verkar det inte alls vara ett problem - mesh är smart. Sämst just nu är nog att det inte tycks finnas några billiga moduler att köpa att bygga med själv?

Tror inte man kan komma att uppdatera annat än IKEAs nya hub Dirigera till att bli Matter-kompatibel. Resten av produkterna kommer nog att fortsätta köra Zigbee och inget fel med det om det fungerar bra?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.