Gammal spånplatta som fnasar sönder?
 
B Byggkaoshjälp skrev:
Hej! Någon som vet vad som har orsakat detta? Hittat 3-4 högar i köket i en timmerstuga från 1800-talet. Städade först bort dem, men hittade en ny hög veckan efter... Är det hästmyra tro?
Hej! Kom ni fram till vad som orsakat detta? Har nämligen exakt samma typ av bon i fritidshuset.
 
F FighterA skrev:
Hej! Kom ni fram till vad som orsakat detta? Har nämligen exakt samma typ av bon i fritidshuset.
Trämyror är små gnagare, hästmyror är rejäla kryp. Vi har haft Anticimex som spred ut gift för två månader sedan, men myrorna - små - är kvar och städar ur sitt bo hela tiden Hittade ett nytt ställe bakom en högtalare i källaren... Dubbel vägguttag, trägolv, rör, samling sågspån i hörn. Möjligt borrnings- eller byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Killen från Anticimex var hur lugn som helst, jag känner inte samma lugn dock.
 
M Mamsenbamsen skrev:
Gammal spånplatta som fnasar sönder?
Önskar att det varit så. Men eftersom det är på flera olika ställen så tror vi att det är ett djur/insekt av något slag. Högen med spån ser lite spindelnätsaktig ut.
 
F FighterA skrev:
Hej! Kom ni fram till vad som orsakat detta? Har nämligen exakt samma typ av bon i fritidshuset.
Vet inte än, men anticimex ska kolla efter sommaren. Vi tror brun trämyra då vi har sett något som är likt till utseendet. Jag kan uppdatera när vi vet mer. Har ni sett några kryp eller bara spånhögar?
 
  • Gilla
Mamsenbamsen
  • Laddar…
Hittade en länk som beskriver exakt vad vi har i huset.
https://skadedjursbutiken.se/trajordmyra/
Pratat med försäkringsbolaget, dom ersätter Anticimex men om det blivit skador på huset står vi för det. Hm, känns lite konstigt.
 
M Mamsenbamsen skrev:
Pratat med försäkringsbolaget, dom ersätter Anticimex men om det blivit skador på huset står vi för det. Hm, känns lite konstigt.
Tyvärr inget konstigt. Detta är en typisk detalj som man måste läsa det finstilta i olika försäkringsbolags "erbjudande" för att veta. Det är dödstråkigt och tidsödande, därför förmodligen inget någon gör förrän efter man upptäcker att försäkringen inte alls täcker allt elände man kan råka ut för.

Edit:
Jag utgår från att försäkringen inte täcker något. Då blir varje öre man faktiskt får en bonus. :)
Har bara villa- hemförsäkring ifall blixten skulle slå ner och allt brinner upp.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tyvärr inget konstigt. Detta är en typisk detalj som man måste läsa det finstilta i olika försäkringsbolags "erbjudande" för att veta. Det är dödstråkigt och tidsödande, därför förmodligen inget någon gör förrän efter man upptäcker att försäkringen inte alls täcker allt elände man kan råka ut för.

Edit:
Jag utgår från att försäkringen inte täcker något. Då blir varje öre man faktiskt får en bonus. :)
Har bara villa- hemförsäkring ifall blixten skulle slå ner och allt brinner upp.
Ja samma här, efter att ha kammat hem 0 från försäkringsbolaget då det var just brun trämyra som käkade upp väggen i badrummet och inte hästmyra (som råkar vara den enda myran som försäkringen gäller för när det kommer till mer än till att bekosta Anticimex myrdosor) så är jag inne på samma spår skulle gladeligen teckna en försäkring som enbart gäller för katastrofer där kostnaden är just 100k+ men då faktiskt funkar oavsett anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.