Danne_72 Danne_72 skrev:
Vi kör original Falurödfärg på övriga byggnader men nu kände för att snåla. Vi får se om det är vattenfärg vi målat med.
Rödfärgade nyss, Biltema som första runda då den är så tunn att den inte behöver spädas för första strykning och sedan Falu Rödfärg original vid andra strykningen. Kan vara ett tips att spara lite om man vill det.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
E
Danne_72 Danne_72 skrev:
Tänkte visa förvandlingen från rasfärdig vedbod till ny carport. Egentligen inget märkvärdigt byggprojekt, men det intressanta för många är kanske kostanden i dagsläget på slutresultatet.


[bild]
Jag funderade först att försöka rikta och renovera vedboden men valde istället att bygga nytt, då byggnaden var allt för dåligt skick pga att jag inte åtgärdade taket i tid. Lat och snålhet straffar sig alltid.

[bild]
Jag tog bort allt av värde som enkupigt tegel och vissa träbalkar som var ok. Där efter rev jag allt med traktorgrävaren.

[bild]
När allt var rivet och bortforslat började grävarbetet att få bort sten och vedrester

[bild]
Då jag har gallerskoppa till grävaren kunde jag skaka fram sten, som jag byggde en stabil grund och den finare sand/jordmassan som blev kvar planade jag ut över stenarna.

[bild]
Grusade allt med 0-32 och försökte få en plan yta i våg med roterande laser. Sedan paddade jag hela ytan.

[bild]
Jag lade ut all plåt där jag vill ha själva byggnaden för att få ut rätt mått och vinklar. Tog röd markfärg och sprejade längs yttre plåttakskanterna. Ytan är 10mx4m

[bild]
Jag hade de röda linjerna tillhjälp när jag skulle placera ut vart plintarna skulle grävas.

[bild]
Arbetet gjordes av mig och svärfar och tiden från att resa första stolpen till att takplåten var på plats tog fem dagar. Kvar var panel, vindskivor och målning. Valet av stolpar blev tryckimpregnerat byggtimmer från Byggmax.

[bild]
Det finns två saker jag reflekterade över beträffande panelen. Första saken är att det tar längre tid att spika upp den än man kan tror, speciellt i mitt fall då jag skarvade panelen på en del ställen för att få ner kostanden. Andra saken är att köpa panel är svindyrt, så dyrt att jag blev förbannad över detta. En fjärdedel av kostanden (12000kr) av den totala summan gick till lite brädor för ett litet byggprojekt som i det här fallet. Vad kostar panel till en ladugård eller stort hus vill jag inte tänka på.

[bild]
När allt är klart och målat. Vad som fattas är 0-16 grus på hela grusytan som jag sedan ska padda.

[bild] [bild]
Före och efter i samma vinkel.

Kostanden för detta byggprojekt som inte är exakt på kronan.

Takplåt 6000:-
Farmarskruv 500:-
Virke 25000:- var av 12000:- för panelen bara
Betong 500:-
Gjutrör 100:-
Plintjärn 1200:-
Skruv och spik 3000:-
Beslag 200:-
Rödfärg 500:- (Biltema)
Vit färg: 500:-
Vindplåt 1000:-

Summa: ca38000:-

Vad jag inte har räknat med är kostnader för markarbetet med grävare och grusning. Då jag har gjort det själv med familj finns ingen kostnad för själva arbetet heller.
Väldigt trevligt projekt och underbart att få läsa vad saker kostar.
 
  • Gilla
Kustvägen och 5 till
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
snyggt jobbat och bra med en kostnadsberäkning.
Sen kan jag rekommendera att fråga det lokala byggvaruhuset då de ofta kan ge ett bättre pris när man frågar på ett paket med varor.
Precis, jag kollade med min lokala Woody mot Byggmax och det var nästan samma pris när jag skulle byta tak på sommarstugan. Så Woody fick leverera 😎
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Danne_72 Danne_72 skrev:
Tänkte visa förvandlingen från rasfärdig vedbod till ny carport. Egentligen inget märkvärdigt byggprojekt, men det intressanta för många är kanske kostanden i dagsläget på slutresultatet.


[bild]
Jag funderade först att försöka rikta och renovera vedboden men valde istället att bygga nytt, då byggnaden var allt för dåligt skick pga att jag inte åtgärdade taket i tid. Lat och snålhet straffar sig alltid.

[bild]
Jag tog bort allt av värde som enkupigt tegel och vissa träbalkar som var ok. Där efter rev jag allt med traktorgrävaren.

[bild]
När allt var rivet och bortforslat började grävarbetet att få bort sten och vedrester

[bild]
Då jag har gallerskoppa till grävaren kunde jag skaka fram sten, som jag byggde en stabil grund och den finare sand/jordmassan som blev kvar planade jag ut över stenarna.

[bild]
Grusade allt med 0-32 och försökte få en plan yta i våg med roterande laser. Sedan paddade jag hela ytan.

[bild]
Jag lade ut all plåt där jag vill ha själva byggnaden för att få ut rätt mått och vinklar. Tog röd markfärg och sprejade längs yttre plåttakskanterna. Ytan är 10mx4m

[bild]
Jag hade de röda linjerna tillhjälp när jag skulle placera ut vart plintarna skulle grävas.

[bild]
Arbetet gjordes av mig och svärfar och tiden från att resa första stolpen till att takplåten var på plats tog fem dagar. Kvar var panel, vindskivor och målning. Valet av stolpar blev tryckimpregnerat byggtimmer från Byggmax.

[bild]
Det finns två saker jag reflekterade över beträffande panelen. Första saken är att det tar längre tid att spika upp den än man kan tror, speciellt i mitt fall då jag skarvade panelen på en del ställen för att få ner kostanden. Andra saken är att köpa panel är svindyrt, så dyrt att jag blev förbannad över detta. En fjärdedel av kostanden (12000kr) av den totala summan gick till lite brädor för ett litet byggprojekt som i det här fallet. Vad kostar panel till en ladugård eller stort hus vill jag inte tänka på.

[bild]
När allt är klart och målat. Vad som fattas är 0-16 grus på hela grusytan som jag sedan ska padda.

[bild] [bild]
Före och efter i samma vinkel.

Kostanden för detta byggprojekt som inte är exakt på kronan.

Takplåt 6000:-
Farmarskruv 500:-
Virke 25000:- var av 12000:- för panelen bara
Betong 500:-
Gjutrör 100:-
Plintjärn 1200:-
Skruv och spik 3000:-
Beslag 200:-
Rödfärg 500:- (Biltema)
Vit färg: 500:-
Vindplåt 1000:-

Summa: ca38000:-

Vad jag inte har räknat med är kostnader för markarbetet med grävare och grusning. Då jag har gjort det själv med familj finns ingen kostnad för själva arbetet heller.
Bra jobbat. Jo kostnader för mc d och bira;)
 
  • Gilla
Danne_72
  • Laddar…
Danne_72 Danne_72 skrev:
Tänkte visa förvandlingen från rasfärdig vedbod till ny carport. Egentligen inget märkvärdigt byggprojekt, men det intressanta för många är kanske kostanden i dagsläget på slutresultatet.


[bild]
Jag funderade först att försöka rikta och renovera vedboden men valde istället att bygga nytt, då byggnaden var allt för dåligt skick pga att jag inte åtgärdade taket i tid. Lat och snålhet straffar sig alltid.

[bild]
Jag tog bort allt av värde som enkupigt tegel och vissa träbalkar som var ok. Där efter rev jag allt med traktorgrävaren.

[bild]
När allt var rivet och bortforslat började grävarbetet att få bort sten och vedrester

[bild]
Då jag har gallerskoppa till grävaren kunde jag skaka fram sten, som jag byggde en stabil grund och den finare sand/jordmassan som blev kvar planade jag ut över stenarna.

[bild]
Grusade allt med 0-32 och försökte få en plan yta i våg med roterande laser. Sedan paddade jag hela ytan.

[bild]
Jag lade ut all plåt där jag vill ha själva byggnaden för att få ut rätt mått och vinklar. Tog röd markfärg och sprejade längs yttre plåttakskanterna. Ytan är 10mx4m

[bild]
Jag hade de röda linjerna tillhjälp när jag skulle placera ut vart plintarna skulle grävas.

[bild]
Arbetet gjordes av mig och svärfar och tiden från att resa första stolpen till att takplåten var på plats tog fem dagar. Kvar var panel, vindskivor och målning. Valet av stolpar blev tryckimpregnerat byggtimmer från Byggmax.

[bild]
Det finns två saker jag reflekterade över beträffande panelen. Första saken är att det tar längre tid att spika upp den än man kan tror, speciellt i mitt fall då jag skarvade panelen på en del ställen för att få ner kostanden. Andra saken är att köpa panel är svindyrt, så dyrt att jag blev förbannad över detta. En fjärdedel av kostanden (12000kr) av den totala summan gick till lite brädor för ett litet byggprojekt som i det här fallet. Vad kostar panel till en ladugård eller stort hus vill jag inte tänka på.

[bild]
När allt är klart och målat. Vad som fattas är 0-16 grus på hela grusytan som jag sedan ska padda.

[bild] [bild]
Före och efter i samma vinkel.

Kostanden för detta byggprojekt som inte är exakt på kronan.

Takplåt 6000:-
Farmarskruv 500:-
Virke 25000:- var av 12000:- för panelen bara
Betong 500:-
Gjutrör 100:-
Plintjärn 1200:-
Skruv och spik 3000:-
Beslag 200:-
Rödfärg 500:- (Biltema)
Vit färg: 500:-
Vindplåt 1000:-

Summa: ca38000:-

Vad jag inte har räknat med är kostnader för markarbetet med grävare och grusning. Då jag har gjort det själv med familj finns ingen kostnad för själva arbetet heller.
Riktigt snygg! Proffsigt gjort också i alla delar. Snyggt med de runda stolparna framtill!!!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Aa panel är inte att leka med. Jag fick betala 13 lax för fjällpanel till mitt förråd. 15kvm yta och 2.2m högt. Tror det var strax under 400 lpm. Till detta tillkommer alcro grundolja för 3000kr och alcro täckfärg för ca 8000kr. Der blev något dyrare än tänkt men förhoppningsvis håller det och då behöver jag köpa en 2 st 10l burkar till 😩
 
Tänker på min granne som ska sätta fjällpanel på sitt hus (över tegel). Hur ekonomiskt är det i dessa tider??
 
J Jontha skrev:
Tänker på min granne som ska sätta fjällpanel på sitt hus (över tegel). Hur ekonomiskt är det i dessa tider??
Över tid är det ganska oekonomiskt men i mitt fall är fritidshuset kläd med fjäll så det enda rimliga är att förrådet och all annan tillbyggnad görs med likadan panel. Jag antar att det är samma för TS som antagligen träpanel och falufärg på sina byggnader.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
A
Tycker det blev mycket bättre än innan. Stiligt jobbat! :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TickyNucker
Något jag tycker är orimligt dyrt är att få tunga saker (brädor, stenplattor mm) levererade. Visst, det varierar ju beroende på var man bor, men när jag kollat upp saker är frakten oftast dyrare än själva varan. ☹️ (Bor 3 mil utanför Uppsala.)
 
TickyNucker TickyNucker skrev:
Något jag tycker är orimligt dyrt är att få tunga saker (brädor, stenplattor mm) levererade. Visst, det varierar ju beroende på var man bor, men när jag kollat upp saker är frakten oftast dyrare än själva varan. ☹️ (Bor 3 mil utanför Uppsala.)
Då är det små volymer och kostar också. Annars får man köra själv, blev 4 resor enligt bild till nybyggt 15 kvm förråd.
En släpvagn lastad med träplank, kopplad till en bil, parkerad på gräs i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
snyggt jobbat och bra med en kostnadsberäkning.
Sen kan jag rekommendera att fråga det lokala byggvaruhuset då de ofta kan ge ett bättre pris när man frågar på ett paket med varor.
Kan bara hålla med, på mitt lokala byggvarhus där jag är stamkund, så är det inga problem o få samma eller lägre priser än Byggmax. OK, man kommer inte när de är mest stressade med hantverkare eller just vid rushen "efter jobbet" när privatpersoner handlar, och så planerar man inköp lite samt kommunicerar rakt och ärligt.

Som bonus har man försäljare som kan sina saker och brädgården ser ofta ok ut. Samt kan få tag i saker, via sina kontaktnät som man kan glömma på Byggmax o en del andra ställen.

Bäst för mig är rådgivningen man kan få , som stämmer med verkligheten.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.