Hej!

Vi har precis påbörjat projekt "lägga golv" i vår källare och kommer i samband med detta göra något åt väggarna som är målade med någon dum färg som hade släppt längst ner mot golvlisterna. Vi har börjat riva bort lite färg nu när vi plockade bort listerna. Bilderna visar ytterväggen där det verkar vara tegel. Kan vi skrapa bort det värsta och sen slipa resten av väggen och få oss en fin tegelvägg? Eller är det bättre att spackla och måla med någon bättre färg?
Övriga väggar verkar helt enkelt vara betong, samma hantering där?
 
  • Slitet, flagnande väggfärg på murad betongvägg, renoveringsbehov, textur, skadat, förfall, grått, vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fuktskada och avflagad färg, samlade rester på grönaktigt golv. Behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni kan inte få bort putsen och samtidigt få den finishen på stenarna du vill ha.
Väggarna är målade med plastfärg som låser inne fukten i väggen, löser upp putsen och får färgen att slägga.

Ska ni göra det helt korrekt så ska hela väggen slipas så att i princip varenda millimeter färg är borta, sedan putsa om väggen och sedan måla med Silikatfärg.
Det är många timmars jobb och väldigt skitigt.

Eller så skrapar ni bort allt löst nertill, slipar bort färgen en bit upp, putsar om dom nedersta decimeterna och målar om hela väggen med ny plastfärg(vanlig akrylatväggfärg).
Det kommer hålla många år och innebär inte ens en tiondels så mycket jobb.
 
Hade sagt det går bra att slipa ner en vägg skapligt fort, men pratar vi 100kvm vägg hade jag tagit in någon som blästrar det.
 
Vi skulle nog faktiskt kunna tänka oss att anlita någon för jobbet, som får avlägsna all färg och gammal puts och göra nytt och fint.
Men OM vi ska göra det själva, vad använder man för puts? Läste något om att vattna väggen innan (och under?) putsning, det låter helknäppt i mina öron, när man är livrädd för att få in fukt :O Men det verkar ju finnas ett syfte med det.

Det hade ju varit skönt att slippa göra om hela väggarna, men när man målar med den nya färgen som andas vill man väl inte att det bara gäller de nedersta decimetrarna av väggen, utan att hela väggen ska få andas.

Tack för era tankar!
 
Du vattnar för att bruket inte skall torka för fort, det är normalt sett inga problem. Gällande bruk vill man ha samma som sitter idag, gissar du har C eller B. Det bör gå bra att göra själv eller anlita en firma till jobbet. Som du skriver vill du ha bort så mycket plastfärg som möjligt.
 
F Figur skrev:
Vi skulle nog faktiskt kunna tänka oss att anlita någon för jobbet, som får avlägsna all färg och gammal puts och göra nytt och fint.
Men OM vi ska göra det själva, vad använder man för puts? Läste något om att vattna väggen innan (och under?) putsning, det låter helknäppt i mina öron, när man är livrädd för att få in fukt :O Men det verkar ju finnas ett syfte med det.

Det hade ju varit skönt att slippa göra om hela väggarna, men när man målar med den nya färgen som andas vill man väl inte att det bara gäller de nedersta decimetrarna av väggen, utan att hela väggen ska få andas.

Tack för era tankar!
Om väggarna ska göras om riktigt så skulle jag ha en riktig murare till att ta hand om putsningen, men om du inte får tag på någon som kan blästra eller om det är dyrt(4000+kr) att blästra.
Och man får slipa väggarna så skulle jag nog tagit och gjort det själv för det tar väldigt lång tid men är i princip helt idiotsäkert jobb. Runt fönster kräver speciella verktyg/teknik.

Jag la nog 15 timmar, och slipade bort närmare 150kg puts och färg i fyra rum. Putsade själv två 1m2 ytor och det tog nog lika lång tid som en murare hade fixat lika många väggar, då det var första gången jag provat att putsa.

Rummet med gula deler var lätt fuktskadad och fortfarande jättehård, den handratog en tiondel så lång tid att slipa men det flög nog bort 10 gånger så mycket puts också för att fukten mjuknat upp den så mycket.

När man putsar så blandar man i tillräckligt med vatten i bruket för att det ska bli någon liter per m2 plus skvätten man fuktar ytan men innan man slänger på putsen.

Utrustning som behövs för slipningen.
"Flex"=Väggslip+Rivskiva/PCD-Skiva(köp en 125mm diamantslipskål på Jula/Bilteman annars blir slitagekostnaden skitdyr om du ska slipa mycket)
Byggdammsugare, Inte en grovdammsugare. Helt olika filter och en grovdammsugare kommer dödas av så här mycket slipdamm.
Luftrenare/A200/"Dammätare", Duscontroll/Husqvarna/Pullman allas heter likadant, den lilla räcker inte.
Hörselskydd,täta skyddsglasögon, riktig mask(inga engångsgrejer), overall och helst antivibrationshandskar.
 
  • Byggarbetsplats med dammsugare, påsar, rör, verktyg och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad vägg, elrör, del av cirkelsåg, fönsterreflektion, byggarbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omålad betongvägg med ojämn yta, litet fönster, stegformad struktur, inomhus, byggplats eller renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Om väggarna ska göras om riktigt så skulle jag ha en riktig murare till att ta hand om putsningen, men om du inte får tag på någon som kan blästra eller om det är dyrt(4000+kr) att blästra.
Och man får slipa väggarna så skulle jag nog tagit och gjort det själv för det tar väldigt lång tid men är i princip helt idiotsäkert jobb. Runt fönster kräver speciella verktyg/teknik.

Jag la nog 15 timmar, och slipade bort närmare 150kg puts och färg i fyra rum. Putsade själv två 1m2 ytor och det tog nog lika lång tid som en murare hade fixat lika många väggar, då det var första gången jag provat att putsa.

När man putsar så blandar man i tillräckligt med vatten i bruket för att det ska bli någon liter per m2 plus skvätten man fuktar ytan men innan man slänger på pusten.
Vad slipade du med?

2 heldagar med slipande på fyra rum är ju fan nada! Har alltidn tänkt det är ett evighetsprojekt.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Om väggarna ska göras om riktigt så skulle jag ha en riktig murare till att ta hand om putsningen, men om du inte får tag på någon som kan blästra eller om det är dyrt(4000+kr) att blästra.
Och man får slipa väggarna så skulle jag nog tagit och gjort det själv för det tar väldigt lång tid men är i princip helt idiotsäkert jobb. Runt fönster kräver speciella verktyg/teknik.

Jag la nog 15 timmar, och slipade bort närmare 150kg puts och färg i fyra rum. Putsade själv två 1m2 ytor och det tog nog lika lång tid som en murare hade fixat lika många väggar, då det var första gången jag provat att putsa.

När man putsar så blandar man i tillräckligt med vatten i bruket för att det ska bli någon liter per m2 plus skvätten man fuktar ytan men innan man slänger på pusten.
Rätt bra jobbat att avverka 10kg puts/färg i timmen skulle jag säga. Låter mer som du knackar bort lös puts än slipat bort färgen eller en kombination. Men håller med om att förbereda kan de flesta göra, grisigt och mer jobb än putsa. Lättare få hantverkare göra finjobbet, dessutom när de ser underlaget klart kan de avgöra hur mycket jobb det blir.
 
B BosseHansson skrev:
Rätt bra jobbat att avverka 10kg puts/färg i timmen skulle jag säga. Låter mer som du knackar bort lös puts än slipat bort färgen eller en kombination. Men håller med om att förbereda kan de flesta göra, grisigt och mer jobb än putsa. Lättare få hantverkare göra finjobbet, dessutom när de ser underlaget klart kan de avgöra hur mycket jobb det blir.
Många kilo kommer från dom två väggarna som var riktigt fuktskade, var som att slipa i smör och slipen sjönk ner 3-5mm vid minsta kontakt. När det störtregnade såg man hur det försvann litervis med vattnen ner längs den väggen innan jag fixade stuprören och lutningen bort från huset.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Om väggarna ska göras om riktigt så skulle jag ha en riktig murare till att ta hand om putsningen, men om du inte får tag på någon som kan blästra eller om det är dyrt(4000+kr) att blästra.
Och man får slipa väggarna så skulle jag nog tagit och gjort det själv för det tar väldigt lång tid men är i princip helt idiotsäkert jobb. Runt fönster kräver speciella verktyg/teknik.

Jag la nog 15 timmar, och slipade bort närmare 150kg puts och färg i fyra rum. Putsade själv två 1m2 ytor och det tog nog lika lång tid som en murare hade fixat lika många väggar, då det var första gången jag provat att putsa.

Rummet med gula deler var lätt fuktskadad och fortfarande jättehård, den handratog en tiondel så lång tid att slipa men det flög nog bort 10 gånger så mycket puts också för att fukten mjuknat upp den så mycket.

När man putsar så blandar man i tillräckligt med vatten i bruket för att det ska bli någon liter per m2 plus skvätten man fuktar ytan men innan man slänger på putsen.

Utrustning som behövs för slipningen.
"Flex"=Väggslip+Rivskiva/PCD-Skiva(köp en 125mm diamantslipskål på Jula/Bilteman annars blir slitagekostnaden skitdyr om du ska slipa mycket)
Byggdammsugare, Inte en grovdammsugare. Helt olika filter och en grovdammsugare kommer dödas av så här mycket slipdamm.
Luftrenare/A200/"Dammätare", Duscontroll/Husqvarna/Pullman allas heter likadant, den lilla räcker inte.
Hörselskydd,täta skyddsglasögon, riktig mask(inga engångsgrejer), overall och helst antivibrationshandskar.
Just nu lutar vi åt att fixa till 2 decimeter av väggen (längst ner mot golvet) där det har släppt puts. Vi har "hackat" bort det som var lösast, men det är en del kvar att få bort. Behöver vi en väggslip? Vi har ett par olika mindre slipar som jag tänker borde funka när det är mindre ytor?
När det kommer till putsen, hur viktigt är det är det är samma puts som redan är på plats? Kan vi på något ta reda på vad som är använt där?
Och hur får man till strukturen som är på väggen (lite "knöligt", se tidigare bilder), använder man något särskilt verktyg eller hur lyckas man med det? 😅
 
janwide
Vi hade samma problem på en källarvägg. Putsen hade släppt i nederkant och fläckvis uppe på väggen. I övrig är källaren torr och fin.

Jag valde en fullagning.

Knackade bort all lös puts. Tog bort det mesta av plastfärgen med en spackelspade. Några flak av färgen satt hårt så de fick sitta. Lagade med C-bruk och målade allt med vit murfärg.

Det blev rätt ojämt och lagningarna syntes tydligt. Satte svartmålat virke som ett regelverk över hela väggen så att murväggen syns igenom.

Övriga väggar var i bättre skick. De målade jag med svart murfärg.

Lite udda lösning som inte passar alla. Men kanske inspirerar någon vildhjärna. Vi använder rummet som biorum. Har funkat bra sedan 2018.

Ett rum under konstruktion med träribbor på vägg, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Persienner med grönt LED-ljus ger en levande atmosfär i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Puts som är lös går ju även fint att ta med en barkspade, även färg och gips spackel. Alternativ till c-bruk kan vara kakelfix, lättare att hantera.
 
Toppen med alla tips! Vi försöker komma undan så liten arbetsinsats som möjligt och tänker oss detta scenario: Petar bort det värsta av putsen som släppt, lägger c-bruk där (förvattnar, slammar, sen c-bruk samt eftervattnar) och kör med filtbräda för att få till strukturen. Målar sen HELA väggen med akrylatväggfärg. Funkar?

Vårt mål var egentligen bara golvbyte, så vi hade inte tänkt lägga särskilt mycket tid och jobb på väggarna....men det är kul med hus 😅
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ni kan inte få bort putsen och samtidigt få den finishen på stenarna du vill ha.
Väggarna är målade med plastfärg som låser inne fukten i väggen, löser upp putsen och får färgen att slägga.

Ska ni göra det helt korrekt så ska hela väggen slipas så att i princip varenda millimeter färg är borta, sedan putsa om väggen och sedan måla med Silikatfärg.
Det är många timmars jobb och väldigt skitigt.

Eller så skrapar ni bort allt löst nertill, slipar bort färgen en bit upp, putsar om dom nedersta decimeterna och målar om hela väggen med ny plastfärg(vanlig akrylatväggfärg).
Det kommer hålla många år och innebär inte ens en tiondels så mycket jobb.
Vad tror du om min sammanfattning i förra inlägget, är det en okej plan att köra på som kan hålla ett tag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.