Har en gräsklippare som inte startar. Emellanåt tänder den till lite, kanske 3-4 gånger på raken, sen slocknar den igen. Men för de mesta gör den inte ens det.

Någon som har någon bra idé vad felet kan vara.
 
Nytt tändstift kan vara en bra början.
Hur ser stiftet ut? Blött?

Fick jag inte fart på den med ny bensin och stift så skulle jag ta isär förgasaren och göra rent den. Man kan ju ana att den har kompression så helt kaputt är den nog inte...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nytt tändstift kan vara en bra början.
Hur ser stiftet ut? Blött?

Fick jag inte fart på den med ny bensin och stift så skulle jag ta isär förgasaren och göra rent den. Man kan ju ana att den har kompression så helt kaputt är den nog inte...
Kompressionen tycks vara som vanligt. Tändstiftet är lite så där, har gjort rent det, gjorde inte jätte stor skillnad, kan ju testa och köpa ett nyt, brukar inte vara så dyra
 
Prova med startgas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ja innan man för något alls kan man prova med startgas, går den då är det rimligt att fortsätta med förgasaren som nästa steg
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Trodde i min naivitet att jag kunde byta tändstift med jordfräsen... visade sig inte vara samma

Så här ser tändstift på gräsklipparen ut... får köpa ett stift i stan nästa gång och kanske start gas
 
  • Hand håller en tändstift framför suddig bakgrund med röd gräsklippare och blå stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus tomte
Har inte klippon en dödare bredvid gasvwiren?
Den svarta plåten me fjäder på bredvid (på motorn)

Kan va helt ute å cykla oxå
 
N
Som flera skrivit är startgas en bra testmetod. Går den på startgasen är det med största sannolikhet ett bränslerelaterat fel.
 
  • Gilla
Mattias Svederberg och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Har inte klippon en dödare bredvid gasvwiren?
Den svarta plåten me fjäder på bredvid (på motorn)

Kan va helt ute å cykla oxå
Nja, du har rätt typ, men de är inte de som är felet, vi har temporärt tejpat fast den.
 
N Nalleman64 skrev:
Som flera skrivit är startgas en bra testmetod. Går den på startgasen är det med största sannolikhet ett bränslerelaterat fel.
startgas verkar ju vara en bra testmetod om inte annat, ska skaffa i morgon
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag hade ett skumt fel på en klippare med startmotor, den hade gnista och bensin, men startade inte, det visade sig att tändmagneten behövde bytas, när stiftet var ur så roterade motorn snabbare och det blev gnista, med stiftet i så gick det långsammare och ingen gnista
 
  • Gilla
Fredrik K och 1 till
  • Laddar…
Okej, tändstift och startgas. Tändstiftet gjorde ingen märkbar skillnad.

På startgasen gick gräsklipparen, men sekunden vi sluta spruta in den stanna den ögonblickligen.

De lustiga är att de ser rätt blött ut. De ser ut som de finns bensin i cylindern. snarare för mycket än för lite. Dock på startgas så tänder den till och går till man slutar spraya.
 
Ryker den mycket när du kör på startgas?
Tänker att det kan indikera att motorn är ordentligt sur Isåfall.
 
L L A Axelsson skrev:
Ryker den mycket när du kör på startgas?
Tänker att det kan indikera att motorn är ordentligt sur Isåfall.
nej inte alls.. börjar fundera på att bensinen läcker förbi motorn .. att de typ rinner på utsidan
 
Är det slang eller rör mellan tank och förgasare? Lossa bränsleröret vid förgasaren och se om det kommer bränsle som det ska.
Om inte blås med tryckluft mot tanken i så fall. Om inte det hjälper så är nog nästa steg att ta loss förgasaren och plocka isär den och rengöra.
 
  • Gilla
Mattias Svederberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.