Hej,
Min tvättmaskin strular...
Det började igår med att låset "hickade". Det verkade som att maskinen inte kunde bestämma om den var låst eller ej. Den hickarett bra tag. Om jag försöker starta den går den snart tillbaka till ursprungs-mode, dvs att startknappen börjar blinka igen som att jag inte startat den precis innan.
Idag gick maskinen igång som vanligt, men bara ca. 5-10 min in i programmet slog huvudströmbrytaren till. Försökte starta om den några gånger, men samma sak hände.
Tömde den på vatten och försökte starta om. Då slog inte huvudströmbrytaren till längre, men låset började "hicka" igen, så det är omöjligt att starta.
Är det dags att byta, eller vad kan vara fel?
Tack!
 
MultiMan
Om någon ska kunna hjälpa dig så måste du först och främst ange vilken maskin du har, märke/modell.

Vad menar du med "huvudströmbrytare"? Säkring, jordfelsbrytare, någon strömbrytare i eller vid maskinen? Förtydliga.
 
A _ametist_ skrev:
Hej,
Min tvättmaskin strular...
Det började igår med att låset "hickade". Det verkade som att maskinen inte kunde bestämma om den var låst eller ej. Den hickarett bra tag. Om jag försöker starta den går den snart tillbaka till ursprungs-mode, dvs att startknappen börjar blinka igen som att jag inte startat den precis innan.
Idag gick maskinen igång som vanligt, men bara ca. 5-10 min in i programmet slog huvudströmbrytaren till. Försökte starta om den några gånger, men samma sak hände.
Tömde den på vatten och försökte starta om. Då slog inte huvudströmbrytaren till längre, men låset började "hicka" igen, så det är omöjligt att starta.
Är det dags att byta, eller vad kan vara fel?
Tack!
Komplettering - Se bifogad bild för modellbeteckning

Det är en Electrolux
Modell: EWF167580W
Type: HI956323
 
  • Etikett på en Electrolux-produkt som anger modell, typ, serienummer och elektriska specifikationer, tillverkad i Italien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A _ametist_ skrev:
Komplettering - Se bifogad bild för modellbeteckning

Det är en Electrolux
Modell: EWF167580W
Type: HI956323
Med huvudströmbrytare menar jag den i proppskåpet (dvs inte i maskinen). Hela huset slocknade....
 
I elcentralen finns det (oftast) 3 typer av "brytare", en huvudströmbrytare som bara kan manövreras manuellt. En jordfelsbrytare (finns inte i alla centraler) som automatiskt slår ifrån all el vid vissa typer av fel. Och så säkringar som slår ifrån en mindre grupp av eluttag vid kortslutning eller överbelastning.

På din beskrivning gissar jag grovt att det är jordfelsbrytaren som du kallar huvudbrytare. Men slog ingen säkring av samtidigt?
 
H hempularen skrev:
I elcentralen finns det (oftast) 3 typer av "brytare", en huvudströmbrytare som bara kan manövreras manuellt. En jordfelsbrytare (finns inte i alla centraler) som automatiskt slår ifrån all el vid vissa typer av fel. Och så säkringar som slår ifrån en mindre grupp av eluttag vid kortslutning eller överbelastning.

På din beskrivning gissar jag grovt att det är jordfelsbrytaren som du kallar huvudbrytare. Men slog ingen säkring av samtidigt?
Hej,
Nej säkringen för själva tvättmaskinen slog inte av, utan den för alla - så hela huset blev svart.
 
Du menar alltså att jordfelsbrytaren slog av? Då finns det förmodligen ett jordfel i tvättmaskinen och man skulle kunna gissa på att det är fel på elpatronen som ska värma upp vattnet. Beror på hur gammal den är om det är lönt att försöka reparera för det brukar kosta väldigt mycket.
 
J Josth skrev:
Du menar alltså att jordfelsbrytaren slog av? Då finns det förmodligen ett jordfel i tvättmaskinen och man skulle kunna gissa på att det är fel på elpatronen som ska värma upp vattnet. Beror på hur gammal den är om det är lönt att försöka reparera för det brukar kosta väldigt mycket.
Ett element brukar inte kosta mer en ett par hundralappar. Så helt klart värt att laga om man gör det själv
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Ett element brukar inte kosta mer en ett par hundralappar. Så helt klart värt att laga om man gör det själv
Hej,
Det kan det bero på. Reagerade på att tempfiguren på displayen gick upp och ner under sista gången jag lyckades tvätta. Men jag är osäker på om den brukar göra det, eller om det bara var denna gång.
Hur byter man ett element?
 
A
A _ametist_ skrev:
Hej,
Det kan det bero på. Reagerade på att tempfiguren på displayen gick upp och ner under sista gången jag lyckades tvätta. Men jag är osäker på om den brukar göra det, eller om det bara var denna gång.
Hur byter man ett element?
såväl lucklås som element kan var för sig eller tillsammans ge dessa symtom
 
electroluxaren skrev:
såväl lucklås som element kan var för sig eller tillsammans ge dessa symtom
Ok, så den har gjort sitt tror du?
 
MultiMan
Både lucklås och värmelement brukar gå att byta. Det handlar om kostnader relativt hur maskinen är i övrigt. Och att det finns reservdelar att få tag i såklart.
 
A
A _ametist_ skrev:
Ok, så den har gjort sitt tror du?
nä dessa byter man
 
Ja, vissa av oss. För de som behöver ta in en reparatör är steget till att byta maskin kortare. Det blir i allmänhet rätt dyrt att laga då. Det bedömer man kanske inte att maskinen är värd.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Ja, vissa av oss. För de som behöver ta in en reparatör är steget till att byta maskin kortare. Det blir i allmänhet rätt dyrt att laga då. Det bedömer man kanske inte att maskinen är värd.
maskinen är 13-år
elementet kostar 370.-
byts på 10-15 minuter OM det är det
lucklåset kostar 450.- byts på 1-2 minuter OM det är fel på det

svårt att veta mer då du inte har några felkoder
såväl lås som element ger felkoder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.