Hej

Har planer på att byta fasad men vi har precis bytt ut alla fönster på vår sommarstuga från 70-talet. Det blir problematiskt för vi hade tänkt tilläggsisolera och vi vill inte att fönstrena ska sjunka in för mycket. Läst en del på forumet och nätet gällande PIR-skiva och PIR-sprutisolering. Är det ens ett alternativ förutsatt att man har pengarna till det? Jag är livrädd för fuktskador och har svårt att greppa varför man inte ska sätta luftspalt när man sätter PIR-skiva? Är det någon skillnad att sprutisolera kontra använda skivor?Dagens hus är dåligt isolerat förrutom de nya fönstrena. Vad är risken för fuktutveckling med dessa skivor och framförallt är det säkert material? Vill inte göra om fasaden en andra gång om 10 år för man tog ett våghalsigt beslut och väggarna började mögla. Ventilation i dagsläget är självdrag med flertalet friskluftsventiler. Även insatt luft-luftvärmepump för en tid sedan. Huset används framförallt som semesterboende men vill gärna bygga för att kunna vara där längre perioder.
 
har nästan samma förutsättningar men funderar på att använda PiR på insidan av väggarna i en stuga som har bara 7cm mineralull i vägg. Tänkt att bytta ull mot pir i dom ytterväggar som är lättast att komma åt så kök och bad förblir som det är. Fasaden är för bra för att rivas. Hoppas någon har använt PiR och ger oss båda ett god råd
 
Även jag funderar på PIR skiva, någon som har erfarenhet?
 
Rickard.
S Stugrenoverare skrev:
Även jag funderar på PIR skiva, någon som har erfarenhet?
Vad är det du undrar?
 
Hur funkar det med Pir skiva map på fukt?
Läser man på produktspecen så är den diffusionstät och vissa verkar innehålla en aluminium folie. Lika de övriga i den här tråden har jag en gammal sommarstuga som jag behöver förbättra isoleringem på.

Sedan om man jämfört med att isolera på utsidan på traditionellt sätt, PIR är ju dyrare jämfört med Mineralull vad blir billigast?
Givetvis bortsett från ytterpanel och arbetstid för derna.
 
Rickard.
S Stugrenoverare skrev:
Hur funkar det med Pir skiva map på fukt?
Läser man på produktspecen så är den diffusionstät och vissa verkar innehålla en aluminium folie. Lika de övriga i den här tråden har jag en gammal sommarstuga som jag behöver förbättra isoleringem på.

Sedan om man jämfört med att isolera på utsidan på traditionellt sätt, PIR är ju dyrare jämfört med Mineralull vad blir billigast?
Givetvis bortsett från ytterpanel och arbetstid för derna.
Finns olika varianter men utan att gå in på det så tycker jag att pir inte har någonting att göra i en träregelstomme. Pir görs sig bra i stål och betong konstruktioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpeter46
  • Laddar…
Pirskivor på utsidan gör att fukten innifrån stannar mot dessa med problem som följd.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Jag uttryckte mig otydligt men funderingen är egentligen baserad på Pir på insidan eller vanlig tilläggsisolering på utsidan?
 
Hej i tråden. Har ett hus i tegel, byggt på 20-talet. Hela huset ska putsas om. Den lilla tillbyggnaden är ett "trapphus" och består av en oisolerad tegelvägg, insidan av tillbyggnaden har bara träfiberskivor som ska tas bort och ersättas med gipsskivor. Resten av huset har dubbla tegelväggar med luftspalt och ska inte isoleras.
Vid utvändig isolering av tillbyggnaden, lämpar sig då PIR-isolering i en sådan konstruktion? Ska PIR-isolering med eller utan metall-folie användas? Kingspan har en skiva utan metallfolie vid namn K5. Fuktspärr på insidan?
När det kommer till putsen, spelar det någon roll om tjock- eller tunnputs används? Färgen är tänkt att bli typen vatten- och smutsavvisande, men som andas.
Tacksam för feedback.
 
  • Ett slitet hus med flagande fasad, omgiven av grönska, verktyg och byggmaterial syns framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.