Hej,
Som rubriken lyder så har jag en 310 från 2020 som börjat lämna laddstationen väldigt oregelbundet. Känslan jag får är att den stannar laddningen vid typ 98% och därför inte lämnar. Ibland ser man den på gräsmattan men det är bra mycket mer sällan..

Grönt fast sken i boet.
Nytt batteri.
Nollat scheman.
Fabriksåterställt.
Startar jag den manuellt så klipper den tills att det är dags att ta sig hem igen och det gör den utan problem.

Har ni några idéer?

Mvh Robin
 
Original eller piratbatteri?
Rengjort laddblecken?
 
E etompau skrev:
Original eller piratbatteri?
Rengjort laddblecken?
Tack för svar.
Det är ett original. Betädde sig lika dant med det som satt i från fabrik.
Japp, och dom fjädrar och klipparen dockar som den ska👍
 
Ev. kan det vara trafon som spökar.
När den står i laddaren, tryckt långt på 0 och kolla batteristatus (laddström/spänning etc).
 
När bilden togs så stod det 92% i appen och om jag tolkar min bild rätt så är väl laddningen normal?
Återkommer när den hänger sig på dom där 98% med en bild igen.

Tack sålänge. Mvh
 
  • Blå LCD-display som visar batteristatus på svenska, knappar nedanför, smutsig yta, inkluderar spänning och strömvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Begränsningskablarna är korrekt anslutna? En bekant hade ett liknande problem och då var det begränsningskablarna som låg under laddplattan som var orsaken. La dom bakom laddplattan enligt hur de ska anslutas så fungerade det sen.
 
A Akerfeldt skrev:
Begränsningskablarna är korrekt anslutna? En bekant hade ett liknande problem och då var det begränsningskablarna som låg under laddplattan som var orsaken. La dom bakom laddplattan enligt hur de ska anslutas så fungerade det sen.
Tack för svar!
Vart ute och kollat nu och den vänstra kabeln låg under så detta är åtgärdat.

Återkommer med resultat.

Mvh Robin
 
  • Gilla
Akerfeldt
  • Laddar…
R Robrin90 skrev:
Tack för svar!
Vart ute och kollat nu och den vänstra kabeln låg under så detta är åtgärdat.

Återkommer med resultat.

Mvh Robin
Detta hjälpte tyvärr inte mig. Nu har den stannat på 96% och står på typ -12 i ström vilket jag tolkar som att den slutat ladda? LCD-display med text på svenska, dammigt kontrollpanel, knappar för navigering, blå skärm med batteriinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Negativt strömvärde indikerar urladdning. Mig veterligen ska det inte ske när klipparen står i laddaren.

Klipparen är bara 3 år gammal, när började detta problem? Du har även bytt batteri, normalt håller det längre än 3 säsonger.
Har du varit i kontakt med inköpsstället?
 
  • Gilla
CGu
  • Laddar…
okej märkligt. Det började för ca 3 veckor sedan. Hade inte vart åska och liknande vad jag vet. Japp jag var inne hos dom och det var dom som trodde det berodde på batteriet i övrigt hade dom inga idéer men jag fick gärna lämna in för felsökning😅

Men det blir väl kanske billigast i slutändan ändå att lämna istället för att köpa grejer och gissa sig till…

Mvh Robin
 
Testa lite med att dra ut och skjut tillbaka klipparen och titta på vilka strömvärde som visas i de olika lägena.

När klipparen är utanför laddaren brukar den dra ca 70-100 mA (minustecken före värdet). Sedan när klipparen skjuts in i laddaren ska strömvärdet växla till ett positivt värde (laddning sker).

Tycker klipparen ser rejält smutsig ut. Du är helt säker på att laddblecken är fria från smuts och oxid? Ett fint sandpapper eller smärgelduk kan ibland behövas för rengöring av blecken.
 
Ser värre ut än vad det är🙂 har rengjort laddblecken med stålborste och fint sandpapper. Plockade även isär och kollade in vid kretskortet i laddstationen. Det såg också fint ut.

Slutligen lånade jag en transformator av grannen som har en lika dan. Utan resultat.

Blir nog till att lämna in. Tack för svaren👍
 
Öppna laddstationen och undersök skicket på kablarna som går till laddblecken. Jag hade liknande problem och det var inte mycket kvar av dem.
 
F Funker skrev:
Öppna laddstationen och undersök skicket på kablarna som går till laddblecken. Jag hade liknande problem och det var inte mycket kvar av dem.
Tjenna,
Jag kollade kablarna och dom såg fina ut tyvärr. Dock verkar den funka nu😅, tog isär både laddstationen och klipparen i molekyler och hittade då lite ärg ”knappt synligt” på kretskortet till ”sling-sensorerna”

Inbillar mig även att det blev en ”hårdare” fabriks återställning när jag plockat isär precis allt mot den som finns i menyn. Fick välja språk och liknande precis som man fick göra när den var nyinköpt.

Tack för alla svar🙏🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.