Hej. Jag har planer på att bygga en enkel, fristående pergola med måtten 4,50x1,50m. Gärna skulle jag dela upp "taket" i ett antal lika stora fack i lämplig storlek så att man senare kan komplettera med längsgående ribbor/överliggare.

Vilka virkesdimensioner tror ni kommer krävas för att bygga denna? Är det realistiskt att ha en spännvidd på hela 4,50m eller måste jag ha fler stolpar?
 
Hej,
Jag skulle haft som mest 2 meter mellan stolparna, dels för att det ser snyggt ut, dels för att ge stöttning. Men det finns ju även de som har 4 meters spännvidd utan problem.

Lycka till, uppdatera med bild för inspiration!
 
Vilka dimensioner tänker du använda i övrigt?
Kan du tänka dig en annan konstruktion än bara stolpar som möter överliggare i 90 grader?
 
4,5m är inte så långt så det går utmärkt men tror du finner att det blir snyggare med rätt grova storlekar för att inte konstruktionen ska se vek och rapplig ut.
 
Håller med om att man måste gå upp rätt mycket i dimension för att den inte ska se vek ut, en avvägning mot priset förstås. Har 45x120 som överliggare och kunde varit större.... Spännvidden spelar mindre roll då det inte är någon tyngd på det.
 
Om möjligt så undviker jag gärna stolpar med två meters avstånd, främst för att dessa skulle hamna mitt framför ett stort fönster. Möjligen skulle jag kunna ha ett par extra stolpar ca. 1,2-1,3 m från ena kortsidan och därigenom få ner max. spännvidd till ca. 3,2-3,3 m.

Av estetiska skäl undviker jag gärna snedsträvor i hörnen. Finns det andra sätt att förstärka hörnen och styva upp konstruktionen förutom att använda rejäla skruvar och olika metallvinklar?

Jag hittade Svenskt Träs dimensioneringsverktyg och fick fram att bärlinorna bör vara i dimensionen 45x120 eller grövre, lite beroende på virkets hållfasthetsklass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.