Hallå,
Vi har 4st slagportar av modell äldre som slagit sig en smula och "fallit" ned lite då gångjärnen satt sig.
Huset är från 65 och det gör lite ont i själen (och plånboken) att byta ut dem till modernare bara för det.

Min plan är istället att försöka byta ut gångjärnen, kanske regla upp dem på insidan för att rikta upp dem något och tilläggsisolera.

Är det någon på forumet som gett sig på en liknande manöver och kan ge några handfasta tips?
 
  • En balkong med blommor, två garageportar, husfasad, och delar av två bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slagportar är väl sådana som går upp i taket. Dina ser ut att vara pardörrar med gångjärn. Mera foton hur det ser ut med det sneda som du säger-
 
J jonaserik skrev:
Slagportar är väl sådana som går upp i taket. Dina ser ut att vara pardörrar med gångjärn. Mera foton hur det ser ut med det sneda som du säger-
Där ser man! Googlade slagport och då dök liknande upp men kanske benämns olika. Svårt att få på bild men det är ungefär 5mm mer glipa vid gångjärnen uppe jämför med nere och på nästa 3 meter så blir det en ganska rejäl glipa där nere.
 
W williamspäron skrev:
Där ser man! Googlade slagport och då dök liknande upp men kanske benämns olika. Svårt att få på bild men det är ungefär 5mm mer glipa vid gångjärnen uppe jämför med nere och på nästa 3 meter så blir det en ganska rejäl glipa där nere.
Nej, du har slagportar. Dom som går upp in taket heter oftast vippportar.
Jag hade samma fråga i mitt förra hus och bestämde mig för att byta till nya, tom med fönster upptill. Men det är 25 år sedan.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Renoverade mina slagportar nyligen. Bytte visserligen inte gångjärnen. Tyvärr ingen bättre bild på hur dom såg ut innan men dom va ej vackra.
En vit dörr ligger på arbetsbänk med verktyg, i slitet verkstadsrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet;
Vit garageport, lampbelysning ovanför, stenar vid sidan, skylt på väggen, asfalt framför, klar dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
G
När man har dörrar med ett flertal gångjärn på varje dörrblad så kan man i tur och ordning lossa dem ett och ett och rikta upp i skruvstäd och sedan montera tillbaka om de blivit deformerade, allt medan återstående gångjärn håller dörren på plats.
Min erfarenhet är att dörrar oftast sätter sig på grund av de fångas av en vindpust och gångjärnen ger vika en aning när det tar tvärstopp mot något.
 
Redigerat:
G Ganescha skrev:
Renoverade mina slagportar nyligen. Bytte visserligen inte gångjärnen. Tyvärr ingen bättre bild på hur dom såg ut innan men dom va ej vackra.
[bild]
Resultatet;
[bild]
Snyggt! Fixade du något med gångjärnen också?
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G Gooli skrev:
När man har dörrar med ett flertal gångjärn på varje dörrblad så kan man i tur och ordning lossa dem ett och ett och rikta upp i skruvstäd och sedan montera tillbaka om de blivit deformerade, allt medan återstående gångjärn håller dörren på plats.
Min erfarenhet är att dörrar oftast sätter sig på grund av de fångas av en vindpust och gångjärnen ger vika en aning när det tar tvärstopp mot något.
Tack för tips! Kanske det jag ska testa som första steg. Har fått för mig att när man riktat en gång så blir gångjärnen mjukare och lättare blir skeva igen men så kanske det inte är.
 
G
W williamspäron skrev:
Tack för tips! Kanske det jag ska testa som första steg. Har fått för mig att när man riktat en gång så blir gångjärnen mjukare och lättare blir skeva igen men så kanske det inte är.
Så är det kanske, men effekten är troligen så liten att den knappast märks om man inte böjer metallen många gånger.
Om problemet återkommer är det nog viktigare att åtgärda orsaken, till exempel montera dörrbromsar.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
W williamspäron skrev:
Snyggt! Fixade du något med gångjärnen också?
Nja, dom hade slagit sig lite. Så en dörr hängde lite och va lite skev. Men jag tog en domkraft i en ända lossade lite på alla skruvar, hissade lite med domkraften och drog åt skruvarna hårt som attans och det gjorde susen 😁
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Om allt är rakt är det väl bara byta gångjärnen? Att fräsa in nya om det är det du vill göra är ju ingen direk problem. Gör dig en mall och fräs in de. Jag hade provat knäcka det tillbaka istället på plats. Misstänker karmen inte går att justera. Vill du snygga till de så tycker jag det är ett bra alternativ till köpa nytt så länge funktionen och gummilister mm fungerar så de är täta. isolera de extra är jag lite tveksam till främst det blir mer jobb att få det snyggt. Hur är befintliga isolerade? Om man sätter en extra cellplast på insidan kanske man får andra problem i längden.
 
B BosseHansson skrev:
Om allt är rakt är det väl bara byta gångjärnen? Att fräsa in nya om det är det du vill göra är ju ingen direk problem. Gör dig en mall och fräs in de. Jag hade provat knäcka det tillbaka istället på plats. Misstänker karmen inte går att justera. Vill du snygga till de så tycker jag det är ett bra alternativ till köpa nytt så länge funktionen och gummilister mm fungerar så de är täta. isolera de extra är jag lite tveksam till främst det blir mer jobb att få det snyggt. Hur är befintliga isolerade? Om man sätter en extra cellplast på insidan kanske man får andra problem i längden.
Tack för svar! De är inte särskilt täta nu men har förhoppningar om att det ska blir tightare och jämnare när de är upprätade :)
 
Har verkligen dörrarna satt sig? Måste du pressa ihop de? Springan i ovankant är ju ut att vara jämn. Hur ser det ut om du inte har båda dörrbladen stängda?
 
B BosseHansson skrev:
Har verkligen dörrarna satt sig? Måste du pressa ihop de? Springan i ovankant är ju ut att vara jämn. Hur ser det ut om du inte har båda dörrbladen stängda?
Nej inte än men det är nog bara en tidsfråga. Om du tittar på vänstra porten till höger så ser du att glipan uppe är större än längre ned. Noterade faktiskt idag att gångjärnen högst upp känns något lösa, dvs inte sitter dikt mot karm. Ska testa med att dra i några fler skruv och se om det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.