Hej!

I min BRF har vi handdukstork kopplad på VVC. För ett par år sedan var min handdukstork så inåt helskotta varm och detta gick inte att sänka. I samma veva var en rörmokare hemma för att byta blandaren i köket. Jag frågade honom om det där och han tyckte den var varm. Han skruvade då på en annan skruv. Efter att ha läst lite så tror jag det rör sig om returventilen. Det fixade problemet. Han skulle också komma tillbaka och byta temperaturvredet (som jag tror heter regleringsventil?), tyvärr fick han förhinder flera gånger och sedan glömdes det bort av oss båda.

Nu ska jag sälja och tänkte ta tag i det där. Har läst på lite om handdukstorkar och skrämt livet ur mig själv gällande risken för legionella. Jag minns att jag frågade rörmokaren lite om det då jag hört om att sådana torkar inte är bra. Han tyckte helst vi skulle byta dom men sa att det han giorde inte var någon fara så länge ingen boende upplevde problem med att varmvattnet tog lång tid på sig.

Det jag inte förstått är vad är det som gör handdukstorkar till en risk för legionella och bör jag oroa mig för att min returventil varit åtskruvad länge? Pratat med en representant i styrelsen som mest blev orolig över att handdukstorken var kall för badrummets skull. Blev rekommenderad att kontakta rörmokare igen som får fixa vredet och då den tidigare rörmokaren sa att det inte var någon fara så blev inte hon i styrelsen rädd i alla fall. Tyvärr är det semestertider nu och dröjer lite innan någon kan komma.

Jag är dock neurotisk av naturen och är nu superorolig för att jag ställt till något i fastigheten samt kan åka på skadestånd, dyra saneringskostnader och en osäljbar lägenhet.. Av den anledningen ger jag mig ut här och hoppas någon kan stilla oron eller ge mig nyttig information.

Blev långt och raljant här nu, men hoppas någon orkar läsa i alla fall.
 
Glöm allt som tynger dig, något har skrämt upp dig , vad är svårt att säga. VVC har en temp som dödar leginella och i övrigt så är det inget fel med VVC. Sälj och glöm det, blir handukstorken varm och en handduk torkar så fungerar det som det ska. Det behöver du inte säga något om. Väck inte den björn som sover.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glöm allt som tynger dig, något har skrämt upp dig , vad är svårt att säga. VVC har en temp som dödar leginella och i övrigt så är det inget fel med VVC. Sälj och glöm det, blir handukstorken varm och en handduk torkar så fungerar det som det ska. Det behöver du inte säga något om. Väck inte den björn som sover.
Tack för svar!

Var en rörmokare här idag och skruvade så att den håller rätt temperatur. Försökte fråga så noga jag kunde utan att riktigt kunna något om detta.

Svaret var väldigt likt ditt på många sätt. Så det känns bra!

Tack så mycket!
 

Bästa svaret

BirgitS
Välkommen till forumet!

Legionellabakterier kan föröka sig i stillastående vatten och om din handdukstork blir varm så är inte vattnet stillastående. Till skillnad från om rören är kalla eller svala. Risken för legionella uppstår därför främst när folk helt stänger av sina torkar sommartid för att det blir för varmt i badrummet

Eftersom torken är kopplad på VVC så låter det som att badrummet är gammalt och förhoppningsvis kommer den nya ägaren att renovera badrummet och därmed blir det ingen tork på VVC.

Det är många lägenheter med handdukstorkar kopplade på VVC som säljs så naturligtvis blir inte din lägenhet osäljbar pga. det. Det är förstås omöjligt att veta varför det finns legionella i vattnet, flera lägenheter kan ha hållit på och ändrat sina torkar så glöm skadestånd och liknande..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Legionellabakterier kan föröka sig i stillastående vatten och om din handdukstork blir varm så är inte vattnet stillastående. Till skillnad från om rören är kalla eller svala. Risken för legionella uppstår därför främst när folk helt stänger av sina torkar sommartid för att det blir för varmt i badrummet

Eftersom torken är kopplad på VVC så låter det som att badrummet är gammalt och förhoppningsvis kommer den nya ägaren att renovera badrummet och därmed blir det ingen tork på VVC.

Det är många lägenheter med handdukstorkar kopplade på VVC som säljs så naturligtvis blir inte din lägenhet osäljbar pga. det. Det är förstås omöjligt att veta varför det finns legionella i vattnet, flera lägenheter kan ha hållit på och ändrat sina torkar så glöm skadestånd och liknande..
Hej!

Tack för svar. Ja det är lite så jag har tolkat det också. Anledningen till att jag var så orolig var att rörmokaren för tre år sen stängde av den så att det har varit still därinne. En annan rörmokare var här idag öppnade och slog på temperaturen och spolade så att det stilla vattnet försvunnit.

Så nu är den varm och ska behållas varm. Oron kommer från att den varit kall mest. Nu när den är varm verkar den i alla fall hålla temperaturen som den ska.
 
BirgitS
Vad bra!

Då hoppas jag att dagens rörmokare vet vad som behövde göras för att undanröja risken för legionella.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra!

Då hoppas jag att dagens rörmokare vet vad som behövde göras för att undanröja risken för legionella.
Ja det hoppas jag också. Han verkade kunnig och var auktoriserad av Säker vatten. Så nu känner jag att det nog inte är så mycket mer jag kan göra.
 
J jonaserik skrev:
Glöm allt som tynger dig, något har skrämt upp dig , vad är svårt att säga. VVC har en temp som dödar leginella och i övrigt så är det inget fel med VVC. Sälj och glöm det, blir handukstorken varm och en handduk torkar så fungerar det som det ska. Det behöver du inte säga något om. Väck inte den björn soma sover.
Det där stämmer inte helt, problemet är att bakterierna kan föröka sig om man har stående vatten. Jag har bott i en lägenhet med handdukstork kopplad på VVC och det var en äldre man som dog av legionella i trappuppgången. Trots att man höjde temperaturen blev det ett till legionella utbrott i fastigheten. Nu är självklart inte alla system konstruerade på samma sätt men att kategoriskt säga att det inte är någon fara är att gå väl långt. Det kunde mycket väl blivit fler som strukit med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
A Andreas_jti skrev:
Det där stämmer inte helt, problemet är att bakterierna kan föröka sig om man har stående vatten
Nu finns det inget stående vatten, det cirkulerar. Och att då skriva guben på väggen är inte bra. För att en cirk ska fungera med inställd temp 55 C , så måste det innan värmas till minst 70 C. I ditt relaterade fall har nog snålheten varit framme hos ägaren av huset, Med ett minimum av tillförd extra temp och inte bra.
 
N
A Andreas_jti skrev:
Det där stämmer inte helt, problemet är att bakterierna kan föröka sig om man har stående vatten
Nu finns det inget stående vatten, det cirkulerar. Och att då skriva guben på väggen är inte bra. För att en cirk ska fungera med inställd temp 55 C , så måste det innan värmas till minst 70 C. I ditt relaterade fall har nog snålheten varit framme hos ägaren av huset, Med ett minimum av tillförd extra temp och inte bra.
 
J jonaserik skrev:
N

Nu finns det inget stående vatten, det cirkulerar. Och att då skriva guben på väggen är inte bra. För att en cirk ska fungera med inställd temp 55 C , så måste det innan värmas till minst 70 C. I ditt relaterade fall har nog snålheten varit framme hos ägaren av huset, Med ett minimum av tillförd extra temp och inte bra.
Det som hände var antagligen att man nog var lite snål, men man höjde temperaturen och det blev ändå ett nytt utbrott. Problemet tror man var konstruktionen på torken som gjorde att vattnet inte cirkulerade helt i torken. Det här var en av de vanligaste typerna av tork på marknaden. Vi kan båda konstatera att det finns många system där det ändå fungerar med den här lösningen, men vill man chansa? Jag hade aldrig velat bo i en lägenhet med den lösningen oavsett om man garanterar hög vattentemperatur.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.