C
Fas, nolla, jord från elcentralen går in i brytaren längst ned till höger.
Är det bara fas som skall brytas?
Till vänster finns plats för nolla och en plats för jord.
Normalt hade jag kopplat fas och nolla till brytaren och jord till jord bredvid. Ska det se ut så här?
Edit: detta är till luftvärmepump. Upptill hade jag tänk koppla in vägguttag.

Öppen elektrisk anslutningsdosa med märkta kablar och terminaler på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rätt som du ritat, kan även koppla noll genom brytaren
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Kan vara en fördel att koppla nollan genom brytaren om det skulle råka bli kortslutning nolla-jord i själva värmepumpen och det finns en gemensam jordfelsbrytare för allt i huset som bryter strömmen. Då kan man bara slå av säkerhetsbrytaren så går det att återställa jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytare måste finnas som skyddar det du tänkt. Detta är som sagt ett elektrikerjobb. Fixa förskruvningar även de förskruvningar som saknas.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
J Josth skrev:
Kan vara en fördel att koppla nollan genom brytaren om det skulle råka bli kortslutning nolla-jord i själva värmepumpen och det finns en gemensam jordfelsbrytare för allt i huset som bryter strömmen. Då kan man bara slå av säkerhetsbrytaren så går det att återställa jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytare måste finnas som skyddar det du tänkt. Detta är som sagt ett elektrikerjobb. Fixa förskruvningar även de förskruvningar som saknas.
Ok, har tyvärr ingen jordfelsbrytare till huset dock är jordfelsbrytare till luft värmepumpen installerad. Jag ska byta stickpropp till fast installation och alla förskruvningar finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.