Hej, jag går i tankarna att isolera runtom vårat hus där det går (parhus). Idag så finns det rabbat med diverse fina blommor, detta har jag tänkt gräva upp och lägga singel eller något annat fint. Kan man isolera betongplattan utifrån? Skall man gräva så att man ser plattans botten? Vad skall man använda för material och hur fäster man detta material? Jag är helt ny inom detta och vi har tagit prov på plattan och den torr men jag vill ändå förebygga inför framtiden. Sen vill vi inte har en massa jord och blommor (inga gröna händer här).Har försökt hitta någon liknande tråd men många har varit om att bila upp befintlig grund och lägga ny och det kommer inte ske här. Tacksam för svar alternativ om ni har någon länk till någon sida.
 
K
Varför ska du isolera betongplatta? Och är det under eller på sidorna du ska isolera?!
 
K kniv skrev:
Varför ska du isolera betongplatta? Och är det under eller på sidorna du ska isolera?!
Sidorna är tanken och ej under. Varför är för att besiktningsmannen rekommendera detta och det är inte en så stor kostnad att göra det.
 
K
M MrHoerlin skrev:
Sidorna är tanken och ej under. Varför är för att besiktningsmannen rekommendera detta och det är inte en så stor kostnad att göra det.
Varför rekommenderade besiktningsmannen det då? Det är ju fortfarande det intressanta, vilket problem det är som ska lösas.
 
BigR
Det finns sockelskivor som är rätt snygga, sök på det. Innanför skivorna kan man sätta XPS-skivor. Finns lite olika filosofier om vilken isolering som är bäst. Själv har jag XPS och plåt runt halva huset och EPS(?) och sockelskivor runt andra halvan. Även randisolering under mark kan vara bra. Googla lite och lycka till. 👍
 
  • Gilla
MrHoerlin
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför rekommenderade besiktningsmannen det då? Det är ju fortfarande det intressanta, vilket problem det är som ska lösas.
Antagligen för att vi har mycket jord och växtlighet runtom hela huset.
 
K
M MrHoerlin skrev:
Antagligen för att vi har mycket jord och växtlighet runtom hela huset.
Då är det dränering du pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.