hej! ska byta panel på huset nästa sommar,en sida är bytt den södra av förra ägaren,såg att de hade satt vindpapp på den gamla panelen och sedan satt distanser 10mm av plywood för luftspalt,är den nödvändig jag menar måste det vara en luftspalt mellan den gamla panelen och den nya? Jag hade iof tänkt och gjort så jag med men det blir till att flytta ut dörr och fönster så därav frågan.//robin:confused:
 
Luftspalt ska vara mellan vindpapp/skiva och panel. Men om du tar ner den gamla panelen samt vindpapp och sätter nytt, borde inte skillnaden bli 'måttmässigt' så stor. Låter lite lite med 10mm luftspalt dock.
 
ok ja jag vet inte kanske är 15 mm mätte på ett ungefär,var liteinne på att ta bort den´gamla panelen men iom detär bytt en sida med den gamla panelen under så gör jag nog likadant där.men luftspalt ska det vara ok tack för svaret ville ha det bekräftat bara. vill ha lika runt om huset mvh robin
 
Varsågod! 15mm luftspalt låter lite bättre, 10mm kanske funkar men risken är att det fastnar en massa skräp och hindrar cirkulationen.
 
Johan F skrev:
Varsågod! 15mm luftspalt låter lite bättre, 10mm kanske funkar men risken är att det fastnar en massa skräp och hindrar cirkulationen.
ja jag mätte på ett ungefär,men det spelar väl ingen roll om det blir 15 mm på det nya jag ska göra och har ev 10mm om det nu är det på det gamla,kanske tom bättre med 20 mm? mvh robin:confused:
 
Har du 20mm är det ännu bättre! Men det måttet beror på vilken dimension du har på bärläkten. Mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.