Hej!

Jag bor i en lägenhet på 2:a vångingen, ovanför mig finns vind, som jag kanske i framtiden kan köpa loss och inreda.

Jag kan tänka mig att föreningen kommer kräva en byggplan, hur lång tid det kommer ta, kommer jag har byggställningar under lång tid osv osv.

Vad kan de mer kräva av mig? Hur mycket får jag göra själv? Jag gissar att de kommer kräva att jag har ett kontrakt med en byggfirma som åtar sig att göra grov-jobbet som att riva upp till vinden från min lya, sätta takfkupor, kanske förstärka om det behövs. Men regla, isolera med luftspalt osv kan jag göra själv.

Vad tror ni?
 
Först måste du kontrollera med kommunen om du får inreda vinden. Sedan måste du söka bygglov. I det efterföljande byggsamrådet kommer byggnadsinspektören att diskutera den tekniska biten med dig och kvalitetsansvarig. Vad föreningen vill veta måste du fråga dem om. Men det är inte föreningen som bestämmer om du får inreda vinden eller inte utan det är detaljplanen.
 
jimata skrev:
Men det är inte föreningen som bestämmer om du får inreda vinden eller inte utan det är detaljplanen.
Det är väl föreningen som äger vinden, och då bestämmer väl föreningen över den?
Nattugglan11 äger väl bara sin lägenhet?
 
Uttryckte mig kanske lite otydligt. Det är detaljplanen som avgör om man får inreda vinden eller inte. Om man får inreda vinden men föreningen säger nej så har man nog inget att säga till om i allafall. Så, ja föreningen bestämmer i slutänden men om detaljplanen säger nej till att inreda vinden så kan inte föreningen säga ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.