Jag håller på och fixar tre rum i ena källaren. Betong som jag spacklar och målar, inget konstigt.

Två av dem är helt problemfria, precis hur man förväntar sig att det ska vara när man spacklar och målar.

Det tredje, däremot, behövde rätt mycket spackel (lade nog på nästan 30 kg spackel på väggarna, eftersom två väggar var oputsade då det hade varit någon hylla eller något framför), och när spacklet torkade så märkte jag att det på golvet blev mörka fuktfläckar. Inte jätteoroande i sig, 30 kg spackel är en hel del vatten, och det vattnet dunstar, kyls och rasar ner på golvet under torkprocessen. När jag målade tog det typ 2-3 gånger längre tid för färgen att torka, och när jag målade väggarna fick jag samma fläckar på golvet. Detta hade jag inte i de andra rummen. Det är en lite annan flytbetong på golvet jämfört med de andra rummen, och det har sämre ventilation, men jag vet inte om det är tillräcklig skillnad.

För säkerhets skull så öppnade jag ytterdörren till källaren och riggade en golvfläkt för att blåsa ut fuktiga luften.

Jag tror inte att fukten kommer utifrån, då två väggar är berörda:

1. Ena väggen där problemet finns har en krypgrund på andra sidan som är torr och fin, utan några vattenledningar (well, det finns en 20 m bort i andra änden av grunden, men den känns inte som en trolig bov).

2. Andra väggen går iofs ut mot utomhuset, men under en takbeklädd altan, med väggar på tre sidor. Det är långt till något ställe där det skulle kunna regna, och det är torrt under altanen. Mig veterligt finns det inga rör i marken därute heller. Det är långt ner till grundvattnet, huset ligger ovanför en 6-8 m hög sluttning ner mot dalälven.

Det var rätt så regnigt ute när jag spacklade/målade, så luftfuktigheten var hög till att börja med.

Så, kan jag bara rycka på axlarna och säga "Meh, bara dålig ventilation, spelar ingen roll..." eller måste jag snoka vidare efter problem?
 
Prova att lägga en bit plast på golvet o vänta, nån dag, titta sedan hur det ser ut under, då vet du sen om fukten kommer från luft eller golv.
 
Vad är det för spackel du använt?
 
Centano Centano skrev:
Vad är det för spackel du använt?
Byggmax finspackel, om jag minns rätt.

K Keld skrev:
Prova att lägga en bit plast på golvet o vänta, nån dag, titta sedan hur det ser ut under, då vet du sen om fukten kommer från luft eller golv.
Lite sådags nu när jag målat golvet, men annars en bra idé.
 
När jag tänker efter så vet jag att fukten åtminstone delvis kommer från spacklet/färgen, för den är precis där som kallraset från fukten i spacklet/färgen skulle hamna, och den är inte där annars.

Det som oroar mig är att det syns så tydligt, så jag under om grundnivån på fukt i plattan kan vara hög, så att det bara krävs lite för att det ska synas. Eller är jag bara harig?
 
Inte relaterat till fläckarna i golvet men det jag funderar på är om väggarna du spacklar har tillskjutande fukt utifrån, då är det i så fall inte så lämpligt att använda fel spackel. Vilken typ av spackel sa du att det va, är det organiskt eller mineraliskt?
 
Sandspackel.

Jag är inte så orolig för väggarna, den ena går mot en torr krypgrund, den andra går mot en överbyggd altan (och avrinningen från altanen sker vid en annan vägg som är snustorr...). Det är mer golvet, men jag misstänker att massan de använt där byter färg vid fukt lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.