Hallå,

Nu har jag haft mitt första hus i drygt ett år och man stöter på nya utmaningar hela tiden.

Nu senast igår när jag var i farten för att planera inför golvisolering av en stuga från 1959 upptäckte jag skadedjursangrepp på några golvbjälkar sett från plint grunden.

Jag har uppmärksammat att det är små runda hål och tar jag över skadan med handen mjölar trät.
Jag såg en liten geting liknande varelse krypa in i ett hål vid ett tillfälle, men den insekten kanske bara lånar hål utrymmet som någon annan insekt skapat? Har någon en ide vad det kan röra sig om?

Det ser inte ut att vara skada på så många ställen men jag står nu inför vad jag ska göra härnäst?

Ska jag ringa Anticimex?
Ska jag byta golvbjälkarna som är angripna? De ser ut att bära fint vad jag kan se.
Har jag något att hämta från mitt försäkringsbolag Folksam?
Kan jag strunta i detta och sätta dit isolering?

Vore tacksam för råd i frågan!

/Henrik
 
  • Bild av en träbjälke och murad konstruktion, tecken på mögel eller röta, eventuell skadedjursaktivitet, underifrån perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar under konstruktion med skiftande ljus, skuggor och isoleringsmaterial synligt i dunkelt belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog barkborre som försvinner när barken är borta och utgör ingn fara effter det, dom går bara i torrt trä med bark på
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jaha det låter ju positivt 🙂
 
Nja jag ser inte ljusa och mörka partiklar (salt och peppar) och hålen är runda och inte ovala.
Ska jag göra någon som helst åtgärd eller är det bara att börja isolera?
 
H Henrik Jern skrev:
Nja jag ser inte ljusa och mörka partiklar (salt och peppar) och hålen är runda och inte ovala.
Ska jag göra någon som helst åtgärd eller är det bara att börja isolera?
Då kan det vara mjuk trägnagare.
Oavsett ser det ut som att dem har hållt sig precis under barken.
Jag hade dokumenterat ordentligt och sen fortsatt med det jag tänkt göra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för tips! Man kan ju googla och läsa om vad de brukar göra för otyg och matcha med vad man själv ser. Intressant vad man får lära sig! Man lärde sig ingenting i lägenhet! Ja precis, ser ut som att enbart barkpartierna är påverkade. Ska inspektera ytterligare en gång för att säkerhetskälla att inget annat är angripet. Kanske inte var den bästa idén att låta barken vara kvar när man byggde stugan för dryga 70 år sedan. Men å andra sidan står huset fortfarande kvar!
 
H Henrik Jern skrev:
Tack för tips! Man kan ju googla och läsa om vad de brukar göra för otyg och matcha med vad man själv ser. Intressant vad man får lära sig! Man lärde sig ingenting i lägenhet! Ja precis, ser ut som att enbart barkpartierna är påverkade. Ska inspektera ytterligare en gång för att säkerhetskälla att inget annat är angripet. Kanske inte var den bästa idén att låta barken vara kvar när man byggde stugan för dryga 70 år sedan. Men å andra sidan står huset fortfarande kvar!
Ja man får lära sig massor.
Tyvärr är antisimex inte ens en skugga av sitt forna jag, och opartisk experterhjälp för skadedjur är svårt att få. Man får googla runt och försöka att inte få hjärtinfarkt när sidor med husbock dyker upp bara för att flera skadedjur beskrivs på samma sida.

Dokumentera ordentligt så du kan gå tbx och titta om du får funderingar, så slipper du onödiga "inspektions-rivningar" eller oro.
 
Ytliga angrepp under bark är betydelselöst ur ett konstruktionsmässigt hållbarhetsperspektiv. Du kan testa och sticka med en kniv. Om virket är hårt och friskt så är det inga problem.

Är det aktiva angrepp så ser man färskt trämjöl under bjälken.

De 1-2 mm runda flyghålen är efter strimmig eller envis trägnagare. De trivs i virke utomhus då det är lite fuktigare än det knastertorra virke som blir inomhus i permanent uppvärmda utrymmen. Oftast gnager de i splintveden. Med tiden blir bjälken försvagad, men det brukar kunna ta mååånga år. Kanske >100 - 200 år om det är högkvalitativt hårt och tätvuxet virke som är överdimensionerat och av mer eller mindre fyrkantsnitt.

Det kan också vara att angreppet dör ut om det byggs in och blir varmare (mer uppvärmt = torrare). Det underlättas av att använda ngt annat mtrl än trä mot bjälken (på undersidan), samt att ha lite isolering även på undersidan.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag har rensat virke som låg under huset för att lättare krypa under huset. Hittade en planka med ”salt & peppar” liknande spår, men hålen ser runda ut.
 
  • Skugga på träplank bredvid asfalt eller stenbelagd yta med synliga hål och sprickor i träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trästycke med skador från röta eller insekter, ligger på en grusig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka med slitage och hål ligger på asfalterad yta, tecken på förfall och eventuellt insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbit med skador och hål på asfalt, möjligtvis fråm insektsangrepp eller röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oldboy Oldboy skrev:
Ytliga angrepp under bark är betydelselöst ur ett konstruktionsmässigt hållbarhetsperspektiv. Du kan testa och sticka med en kniv. Om virket är hårt och friskt så är det inga problem.

Är det aktiva angrepp så ser man färskt trämjöl under bjälken.

De 1-2 mm runda flyghålen är efter strimmig eller envis trägnagare. De trivs i virke utomhus då det är lite fuktigare än det knastertorra virke som blir inomhus i permanent uppvärmda utrymmen. Oftast gnager de i splintveden. Med tiden blir bjälken försvagad, men det brukar kunna ta mååånga år. Kanske >100 - 200 år om det är högkvalitativt hårt och tätvuxet virke som är överdimensionerat och av mer eller mindre fyrkantsnitt.

Det kan också vara att angreppet dör ut om det byggs in och blir varmare (mer uppvärmt = torrare). Det underlättas av att använda ngt annat mtrl än trä mot bjälken (på undersidan), samt att ha lite isolering även på undersidan.
Håller huset så länge finns ingen anledning till att oroa sig! Tänkte ju isolera med cellplast så om det gör att insekterna inte trivs lika bra vore det kanon!
 
Jag tycker tyvärr inte att det ser så ytligt ut. Risken finns att det fortfarande finns levande skadedjur, som fortsätter "äta". Nu kan jag givetvis ha fel. Men jag skulle aldrig chansa, och bygga in det. Nu när du ändå är igång är det lika bra att ta bort de skadade bitarna.
Sätt bara en domkraft på var sida om det skade området. Såga sedan bort det som är dåligt. Lägg i en ny, lika lång plankbit i hålet, och sätt fast den med ett par skruvar. Mest så den sitter kvar. Därefter sätter du en längre plankbit på var sida om det utbytta. Dessa ska täcka minst 40cm av den gamla regeln, framför och bakom den nya biten. Skruva sedan fast den ordentligt i båda ändarna av gamla reglarna, samt den nya emellan.
Istället för de längre plankbitarna kan du använda spikbläck.
 
Hittade denna varelse nu. Är det husbock? De där två prickarna ser likt ut tycker jag.
 
  • Trångt, mörkt utrymme mellan träbjälkar med spår av insekter eller skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av text om husbock, skadedjur i trä i Sverige, telefonens statusfält överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden är suddig och lågupplöst, visar något mörkt på en otydlig bakgrund. Svårtolkat föremål eller djur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte så ut.

Enl RAÄ:
Flyghålen är 6×3 mm, oval, oregelbundna med trasiga kanter. Borrmjölet är enfärgat och gult.
Hanen är 7-17 mm lång medan honan kan bli 12-25 mm lång.
Då den kräver temperaturer på 20-25 grader föredrar de oftast taktimmer då det är på vindar det lättare kommer upp i bra temperaturer sommartid. Den påträffas dock på andra ställen i huset eller utomhus.

(https://www.raa.se/samhallsutveckli...el/insektsnyckeln/husbock-hylotrupes-bajulus/)
 
A AG A skrev:
jag skulle aldrig chansa, och bygga in det.
Gäller nog huvudsakligen om det är mjuk trägnagare. Strimmig trägnagare äter sig inte igenom andra mtrl än trä, papper och kartong. Överlever inte om det blir för torrt. Envis trägnagare lever enbart på rötskadat virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.