Hejsan kära husägare
Har ett 1,5plan från 60-talet och de börjar dyka upp lite småpill där det nästan behövs byggnadsställning. Höjd på ställning bör vara kanske iaf 7-8 meter

Jag är tyvärr ingen "do-er" som spurtar igenom projekten, utan jag tar oftast god tid på mig utan att stressa. Därför hade det känts stressigt att hyra byggnadsställning och därmed tidspressen.
Tänker att en begagnad byggnadsställning borde vara en prisvärd investering ifall man planerar att bo i huset livet ut?

Hur gör man då för att få tag på något prisvärt? Med tanke på hur uthyrningspriserna ser ut så misstänker jag att ställningsföretagen inte gärna slumpar bort sina gamla ställningar? Är det bara att kolla Blocket som gäller? Eller kanske något slags återbruk eller skrot?

Finns ju nya ställningar på t.ex Jula för några tusenlappar, men jag misstänker att dessa kanske inte håller en livstid?

Tack på förhand
 
C
Om du vill komma (relativt) billigt undan skulle jag satsa på Burton-ställning, dvs. universella ställningsrör och kopplingar. Den kan du t.o.m. bygga godkänt om du bygger enligt de typgodkända konstruktionerna.
Den är tung och relativt omständig att montera, men å andra sidan extremt flexibel med vad du kan bygga.

Å andra sidan är andrahandsvärdet högt, så har du pengarna och köper en "riktig" ställning får du tillbaka det mesta när du säljer vidare.

Svårt att göra fynd på denna marknad. Många proffs som ligger och dammsuger auktioner och blocket efter fynd.
 
B
Har en jula ställning. De är i aluminium, så den håller nog ett bra tag. Men det är ju inte samma sak om en byggställning som man ställer upp längs kortsidan på huset t.ex.

Blocket gäller nog för de klassiska byggnadsställningarna. Klaravik brukar ha lite mer entreprenadmaskiner och liknande. Finns 2 byggställningar där nu.
https://www.klaravik.se/auktion/?searchtext=Byggställning&dosearch=
 
Alla typer av äldre stålställningar utom haki brukar gå att få tag i till vettiga priser om man har tålamod. Och är beredd på att bygga med en tung ställning. Det finns många olika märken. Burton av "urtyp" består endast av rör och lösa kopplingar. Men det finns många andra märken som är mellanting mellan Burtons lösa rör och dagens systemställningar. Layher, malmqvist, marma osv.

Haki är normalt sett på tok för dyr. Förmodligen mest för att den är känd.

Jag köpte marma-ställning till en hel 1,5 plans villa för 25000 när jag böt tak. Fick komplettera med plank och lite smådelar för ungefär 5000kr till.
 
Håll koll på båthus/ställningar. De görs ibland på haki-ställningar och går att få till vetiiga priser. Ofta ingår presenningar värda mer än vad man får betala för alltihop.
Så kolla blocket bland båttillbehör. Men gör det på våren/sommaren. Hösten är helt kört ;-)
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Tack för svaren! Ska ta till mig det ni skriver och undersöka utifrån de.
Jag var nog lite otydlig och vill förtydliga att jag inte menar en komplett ställning som omger hela huset, utan jag tänkte mer på en kolumn som man flyttar runt, kanske gärna med hjul på. Typ i denna formen?
https://www.stallning.se/bilder/artiklar/zoom/AL-100038-set_1.jpg
 
C
N naikon skrev:
en kolumn som man flyttar runt, kanske gärna med hjul på.
Rullställning kallas det. Riktpris på beg. är ca. halva nypriset. Om du köper "originalet" Instant eller någon av de flertal kopior som finns, t.ex. Alufase, kan du hyra extra våningsplan relativt billigt hos valfri hyrfirma. Kan vara värt att tänka på innan man köper en på Jula. Är å andra sidan rätt rejäl prisskillnad.
 
C cpalm skrev:
Rullställning kallas det. Riktpris på beg. är ca. halva nypriset. Om du köper "originalet" Instant eller någon av de flertal kopior som finns, t.ex. Alufase, kan du hyra extra våningsplan relativt billigt hos valfri hyrfirma. Kan vara värt att tänka på innan man köper en på Jula. Är å andra sidan rätt rejäl prisskillnad.
Tack för svaret. Julas går på ca 15000 av märket Facas, då får man 5 meters plattformshöjd. Hade nog behövt ytterligare någon meter misstänker jag.

Om jag förstått tråden och tidigare svar rätt så är det väldigt svårt att göra ett fynd, och att de mesta köps och säljs av ställningsföretag. Och att ställningar är generellt mycket dyrare än vad jag trott.
Kanske bara ska försöka ta mig runt huset på stegen istället 😁
 
Har du tillgång till billigt virke som kanske är grovsågat eller lite skevt, är det ju inte svårt att bygga en egen ställning. Om du tänkte pula på samma sida av huset en sommar.

Går bra att göra av begagnat, om du har omdöme och någorlunda kunskap.

Det är ju däremot inte någonting man flyttar runt, eller packar ihop och använder om tio år ;)
 
Hade samma planer när vi byggde huset men hittade en privat uthyrare av en bra rullställning bara någon kilometer bort. Enkelt och smidigt att hyra när man behöver men främsta anledningen att vi hyr är att vi slipper ordna förvaring.

/Krille
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N naikon skrev:
Tack för svaret. Julas går på ca 15000 av märket Facas, då får man 5 meters plattformshöjd. Hade nog behövt ytterligare någon meter misstänker jag.

Om jag förstått tråden och tidigare svar rätt så är det väldigt svårt att göra ett fynd, och att de mesta köps och säljs av ställningsföretag. Och att ställningar är generellt mycket dyrare än vad jag trott.
Kanske bara ska försöka ta mig runt huset på stegen istället 😁
F F_man skrev:
Har du tillgång till billigt virke som kanske är grovsågat eller lite skevt, är det ju inte svårt att bygga en egen ställning.
Det är faktiskt ännu enklare och bekvämare att bygga ställning av rakt nytt hyvlat 45x95 och med lite planering går det att återanvända virket till andra byggprojekt eller demontera och spara reglarna till nästa gång behov av ställning uppstår;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C
Att bygga en egen 8-meters rullställning känns dock som lite överkurs 😀
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag har köpt nästan allt haki jag har av skrothandlare. Litet i gången. Sådant som andra har kasserat. Sedan jag jag svetsat och riktat och reparerat.
Jag har så pass mycket att jag i fjol klarade långsidan och ena gaveln på en 6,5 gånger 13 meters byggnad en och en halv stolplängd hög.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
N naikon skrev:
Om jag förstått tråden och tidigare svar rätt så är det väldigt svårt att göra ett fynd, och att de mesta köps och säljs av ställningsföretag. Och att ställningar är generellt mycket dyrare än vad jag trott.
Kanske bara ska försöka ta mig runt huset på stegen istället 😁
Glöm stegen. Det är omständligt, tidsödande, tråkigt och farligt jämfört med att jobba från en ställning. Din tid och ditt liv är mer värt.

Jag köpte en uppsättning Burton-rör och Malmqvist-bommar till somarstugan, nog för att täcka en sida av huset. Kostade 10.000. Tar en halv dag att ställa dit för två personer, men det har man igen med råge när man börjar bygga.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.