Jag har läst en del och tycker jag hittar olika info lite var stans hur man skall konstruera en ytterväg i en familjebastu (torrbastu) och tyvärr vet jag inte hur vår tidigare snickare hade tänkt sig men jag vet hur han lämnade det vid konkursen

Den enna säger lägg bastufolie på osb skivorna sedan luftspalt och bastupanel medans andra säger absolut ingen folie, sätt bara isolering och luftspalt sedan panel.
När man läser om det på olika sidor så verkar det som man ska riva ner ostskivorna sätta luftspalet på ångspärren sedan installatinsskikt,osb och antingen luftspalet eller panel direkt på osb.

så finns det någon som vet hur jag bör göra för att komma vidare, gärna även hur jag skall göra i taket om det räcker att isolera ovanför läkten och sedan sätta bastupanelen på läkten?

Vår 2 ytterväggar är uppbygga på följande sätt.
Illustration av väggkonstruktion med isolering, reglar, och skivor. Numrerade delar indikerar olika materialskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterpanel ( 2 )
Luftspalt ( 7 )
Vindskyddsfolie eller vindskyddspapp ( 6 )
Ytterväggsisolering och väggreglar ( 1 )
Fuktspärr (3 )
Installationsskikt ( 8 )
Skivmaterial ( 4 )

Såhär ser det ut
Under konstruktion: OSB-väggar, takstolar, isoleringsmaterial, kabel, plastdunk, hink, skuggor, plattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga svar
Ingen som kan hjälpa mig vidare om det finns något att göra på befintlig väg för att få det ok eller måste jag riva installationsskiktet och bygga upp igen med luftspalt?
 
Om du bygger rum i rum så kan väggen stå så som den gör.
Sakke
 
D drsakke skrev:
Om du bygger rum i rum så kan väggen stå så som den gör.
Sakke
Ok så jag ser osb skivan som ytterväggen helt enkelt?

Så luftspalt, 45mm regel och isolering, luftspalt+ bastupanel då?

Tror du det räcker med 10mm luftspalt isf?
 
Det är et virvarr av råd som oftast- ser det ju på ditt första inlägg. Dock är det egentligen enkelt. Det är två sätt- rum i rum eller bygga integrerat i väggen.
1 rum i rum. Är ju som namnet antyder. Man bygger färdigt rummet enligt vanlig standard för tiltänkt rum, så luftspalt mellan färdig vägg och bastuns konstruktion (både tak och väggar), denna spalten skal vara öppen och kontinuerlig runt så att luften i spalten kan sirkulera fritt. Här kan du använda bastufolie på insidan av bastuns isolation om du vill- här skal det vara spalt mellan folie och panel. Folie är dock inte nödvandig här då vägkonstruktionen är öppen bak och torkar oavsett.
Rum-i-rum är altså vanligt att bygga utan folie och här behövs inte spalt mellan isolation och panel.
Konstruktion är altså : färdig yttervägg- spalt- isolerad bastuvägg- panel.

2 integrerat. Här blir bastuns isolation integrerat med ytterväggen och då måste folie användas- i dag är det vanligt att använda isolerakivor som är alubelagt.
I ditt fall betyder det att installationsskikt tas bort och folie avlägsnas där skivor monteras då dessa är ångtäta. Alternativt bastufolie. Här är det viktigt att konstruktionen är absolut tät och att basturummet kläs med folie/skiva på alla väggar och tak och tapeas ordentlig i skjötar. Övergång ångspärr/bastufolie/skiva måste också byggas med god överlapp + evtätmassa i övergång.
Konstruktion: isolerad yttervägg - bastufolie/30mmbastuskiva- 20-30mm luftspalt med spikläkt- panel.

Det sista sättet ställer mycket högre krav på att man bygger helt rätt.
så är det manga som bygger hybridlösningar som inte nödvändigtvis är helt ok.
jag menar t.ex att om man har luftspalt bara mot yttervägg men bygger utan spalt mot innerväggar og specielt tak så bör man använda folie i hela rummet.

Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Det är et virvarr av råd som oftast- ser det ju på ditt första inlägg. Dock är det egentligen enkelt. Det är två sätt- rum i rum eller bygga integrerat i väggen.
1 rum i rum. Är ju som namnet antyder. Man bygger färdigt rummet enligt vanlig standard för tiltänkt rum, så luftspalt mellan färdig vägg och bastuns konstruktion (både tak och väggar), denna spalten skal vara öppen och kontinuerlig runt så att luften i spalten kan sirkulera fritt. Här kan du använda bastufolie på insidan av bastuns isolation om du vill- här skal det vara spalt mellan folie och panel. Folie är dock inte nödvandig här då vägkonstruktionen är öppen bak och torkar oavsett.
Rum-i-rum är altså vanligt att bygga utan folie och här behövs inte spalt mellan isolation och panel.
Konstruktion är altså : färdig yttervägg- spalt- isolerad bastuvägg- panel.

2 integrerat. Här blir bastuns isolation integrerat med ytterväggen och då måste folie användas- i dag är det vanligt att använda isolerakivor som är alubelagt.
I ditt fall betyder det att installationsskikt tas bort och folie avlägsnas där skivor monteras då dessa är ångtäta. Alternativt bastufolie. Här är det viktigt att konstruktionen är absolut tät och att basturummet kläs med folie/skiva på alla väggar och tak och tapeas ordentlig i skjötar. Övergång ångspärr/bastufolie/skiva måste också byggas med god överlapp + evtätmassa i övergång.
Konstruktion: isolerad yttervägg - bastufolie/30mmbastuskiva- 20-30mm luftspalt med spikläkt- panel.

Det sista sättet ställer mycket högre krav på att man bygger helt rätt.
så är det manga som bygger hybridlösningar som inte nödvändigtvis är helt ok.
jag menar t.ex att om man har luftspalt bara mot yttervägg men bygger utan spalt mot innerväggar og specielt tak så bör man använda folie i hela rummet.

Mvh
Sakke
D drsakke skrev:
Det är et virvarr av råd som oftast- ser det ju på ditt första inlägg. Dock är det egentligen enkelt. Det är två sätt- rum i rum eller bygga integrerat i väggen.
1 rum i rum. Är ju som namnet antyder. Man bygger färdigt rummet enligt vanlig standard för tiltänkt rum, så luftspalt mellan färdig vägg och bastuns konstruktion (både tak och väggar), denna spalten skal vara öppen och kontinuerlig runt så att luften i spalten kan sirkulera fritt. Här kan du använda bastufolie på insidan av bastuns isolation om du vill- här skal det vara spalt mellan folie och panel. Folie är dock inte nödvandig här då vägkonstruktionen är öppen bak och torkar oavsett.
Rum-i-rum är altså vanligt att bygga utan folie och här behövs inte spalt mellan isolation och panel.
Konstruktion är altså : färdig yttervägg- spalt- isolerad bastuvägg- panel.

2 integrerat. Här blir bastuns isolation integrerat med ytterväggen och då måste folie användas- i dag är det vanligt att använda isolerakivor som är alubelagt.
I ditt fall betyder det att installationsskikt tas bort och folie avlägsnas där skivor monteras då dessa är ångtäta. Alternativt bastufolie. Här är det viktigt att konstruktionen är absolut tät och att basturummet kläs med folie/skiva på alla väggar och tak och tapeas ordentlig i skjötar. Övergång ångspärr/bastufolie/skiva måste också byggas med god överlapp + evtätmassa i övergång.
Konstruktion: isolerad yttervägg - bastufolie/30mmbastuskiva- 20-30mm luftspalt med spikläkt- panel.

Det sista sättet ställer mycket högre krav på att man bygger helt rätt.
så är det manga som bygger hybridlösningar som inte nödvändigtvis är helt ok.
jag menar t.ex att om man har luftspalt bara mot yttervägg men bygger utan spalt mot innerväggar og specielt tak så bör man använda folie i hela rummet.

Mvh
Sakke
Tack för bra beskrivning 👍
Jag kommer så här då, mott yttervägg blir det luftspalt sedan 45mm regel med isolering på det blir det luftspalt och bastupanel.
Mot de två innerväggar som består av 70mm regel med isolering + osb skiva, tänker jag att det blir luftspalt + bastupanel.

Taket klurar jag på om jag ska använda befintlig spikläkt som luftspalt och sätta panel direkt på eller om jag ska bygga ner taket med 45mm regel + isolering sedan luftspalt och bastupanel på det, Vad tror du blir bäst?
Ovanför finns det ett badrum och tak/golvet består delvis av esp betong och isolering.
 
Som sagt, om du inte har folie bakom panel så är det ingen större grund för spalt där heller.
Det som du foreslår er en hybrid av det jeg skrev.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Som sagt, om du inte har folie bakom panel så är det ingen större grund för spalt där heller.
Det som du foreslår er en hybrid av det jeg skrev.
Mvh
Sakke
Luftspalt bakom panelen blir det för att komma utanför klinkeren på golvet med panelen 😀

Det är bara de 2 ytterväggarna + taket som får lyftspalt, isolering, luftspalt, bastupanel.

De 2 innerväggarna blir luftspalt och sedan bastupanel.

Så misstänker att det blir en hybrid som du skriver utan folie, eller bör jag ha folie också?
 
Jag hadde använt folie personligen. Du bygger ju med luftspalt mellan isolation och panel redan så att lägga folie på isolationen är ingen stor jobb eller kostnad.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.