Jag skulle behöva ca 20 meter ventilationskanaler i samma storlek som ett 125 mm spirorör som helst inte bygger mer än 50 mm. De jag hittar i Sverige kostar runt 2 000:- för en meterlång bit av någon anledning(?).

Jag hittade dock de här: https://intelmann.net/en/FK220501000
Är det någon som har handlat därifrån och kan ge en recension?

Nån som vet nåt bättre alternativ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
E
Be en plåtslagare tillverka rektangulära plåtar och sammanfoga dessa.
 
Jag tror inte det blir billigare då jag behöver några böjar och övergångar till/från runda rör också.
 
Köp på Amazon. Då går det fort och du har bra returrätt

Flat duct pipe for residential ventilation selectable with fixing strip and stiffening L: 1000B: 100, 140, 180, 220, 300 mm, galvanised steel, suitable for fan https://amzn.eu/d/iElC5u4
 
Jag har köpt dessa i Tyskland och det var helt perfekt för ändamålet.
 
A atomlab skrev:
Köp på Amazon. Då går det fort och du har bra returrätt

Flat duct pipe for residential ventilation selectable with fixing strip and stiffening L: 1000B: 100, 140, 180, 220, 300 mm, galvanised steel, suitable for fan [länk]
Det var där jag såg dom först. Men känns omotiverat att betala dubbelt så mycket som direkt från Intelmann.
 
Jag betalar 340kr metern för kanalen enligt länken. Vad får du för pris?
 
175:-.


Skärmdump av webbsida som visar luftkanaler utan fästanordning, prisinformation och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
175:-.


[bild]
Känns riktigt billigt frågan är om frakten bara blir 6,90Euro som sidan säger!
 
Även om det blir en femhundring i frakt så är det ok pris för 20 rörbitar och några böjar och övergångar.
 
useless useless skrev:
Jag skulle behöva ca 20 meter ventilationskanaler i samma storlek som ett 125 mm spirorör som helst inte bygger mer än 50 mm. De jag hittar i Sverige kostar runt 2 000:- för en meterlång bit av någon anledning(?).

Jag hittade dock de här: [länk]
Är det någon som har handlat därifrån och kan ge en recension?

Nån som vet nåt bättre alternativ?
Måtten 50x240 mm är inte helt optimalt. Är det höga flöden i den kanalbiten?
 
I Installation skrev:
Måtten 50x240 mm är inte helt optimalt. Är det höga flöden i den kanalbiten?
240x50 är ungefär samma area som 125 mm runt rör. Men sant, flödet i ett runt rör är lite bättre än i en rektangel, allt annat lika. Utan att veta exakt så tror jag dock att skillnaden är marginell. Titta på hur många re4ktangulära rör det finns i en optimerad bil i insugningstrakten.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
240x50 är ungefär samma area som 125 mm runt rör. Men sant, flödet i ett runt rör är lite bättre än i en rektangel, allt annat lika. Utan att veta exakt så tror jag dock att skillnaden är marginell. Titta på hur många re4ktangulära rör det finns i en optimerad bil i insugningstrakten.
Man brukar säga att man skall ha 1/3 förhållande max på en rektangulärkanal. Den hydrualiska diametern mår inget bra av högre differenser. Du får höga tryckfall och turbulens i kanalsystemet och ljud. I övergångar mellan cirkulärt och rektangulärt blir det värst.
Edit: man använder oftast rektangulärt vid utrymmesbrist. Det är det oftast i bilar.
Samma gäller i byggnader eller vid stora kanalareor
 
I Installation skrev:
Måtten 50x240 mm är inte helt optimalt. Är det höga flöden i den kanalbiten?
Ca 25 l/s. Inget jättehögt flöde, men ganska långa kanaler totalt så jag kör med 125 mm för att hålla nere tryckfallet.
 
useless useless skrev:
Ca 25 l/s. Inget jättehögt flöde, men ganska långa kanaler totalt så jag kör med 125 mm för att hålla nere tryckfallet.
Inga värre hastigheter. Iofs är den hydrauliska diametern kanske 110 mm med en sån kanal. Du lär få turbulenta strömmar. Skall den rekrangulära kanalen grena av också eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.