Hej ,

köpte ett hus för 1 år sen. det finns stödmur på mitt hus som ligger mot skogsmarken men den byggt på kommun tomt, jag har beställt utsättare från kommun och då upptäckte jag att muren byggt på 1,5 Meter från min tomtgräns.
(det finns redan bygglov på den gammal muren från 70 talet men det verkar att den byggt fel.

jag har rivat muren och bygg ny mur på min tomt med samma höjd enligt gammal bygglov , Nu kommun startat TILLSYN ärende , är detta olagligt ? kommer blir straffavgiften ?



mvh
Keanu
 
Redigerat:
Ja, du kan inte riva en mur på någon annans tomt och sen bygga den på din egna tomt 1,5 meter längre bort.

Du kommer få sanktionsavgift (böter) men också få göra rättelse. Antingen söka bygglov i efterhand eller få riva din mur och bygga upp kommunens mur igen.

Tråkig situation men varför har du gjort detta? Har du pratat med kommunen om att riva deras mur?
 
  • Gilla
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ja, du kan inte riva en mur på någon annans tomt och sen bygga den på din egna tomt 1,5 meter längre bort.

Du kommer få sanktionsavgift (böter) men också få göra rättelse. Antingen söka bygglov i efterhand eller få riva din mur och bygga upp kommunens mur igen.

Tråkig situation men varför har du gjort detta? Har du pratat med kommunen om att riva deras mur?
jag har föeklarat fel , det är mitt mur men gammal ägare har byggt den på kommun tomt
 
K KeanuRevo skrev:
jag har föeklarat fel , det är mitt mur men gammal ägare har byggt den på kommun tomt
Då är det väl inte din mur ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Då är det väl inte din mur ?
Det finns ju ett bygglov på muren men tidigare ägare byggde den på fel plats ?
Nu vill nya fastighetsägaren bygga om den på rätt plats, så varför menar du att muren inte är TS ?
Muren blir ju inte kommunens bara för att den byggts på kommunens mark.
 
  • Gilla
KeanuRevo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ju ett bygglov på muren men tidigare ägare byggde den på fel plats ?
Nu vill nya fastighetsägaren bygga om den på rätt plats, så varför menar du att muren inte är TS ?
Muren blir ju inte kommunens bara för att den byggts på kommunens mark.
Den blir heller inte TS då den inte tillhör den fastighet som TS köpte, den blir lösöre och tillhör den som byggde den. Det finns en liknande färsk tråd där mur och trall är utanför och där är det mer en gråzon men här skulle jag nog säga att läget är mer klart.

Har det i samtalen innan köp talats om stödmuren eller att den omnämnts i prospekt eller annan handling som legat till grund för köpet så båda parter är överens om att muren ingår i köpet kan den ju vara TS men även då så är den muren nu riven.

Ett bygglov är ett lov som sträcker sig under en viss tid och ger rätten att uppföra ett byggnadsverk enligt gällande krav och regler. När byggnaden är godkänd eller tiden tagit slut förfaller lovet och det ger ingen rätt att uppföra samma byggnad igen om ens så identisk. Ett nytt bygglov måste då sökas.
I detta fall bör TS helt enkelt söka bygglov retroaktivt och där göra förtydliganden om tidigare bygglov, att den var felplacerad och att TS missade att det fortfarande antagligen krävdes rivningslov samt bygglov för att flytta den till rätt plats.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
K KeanuRevo skrev:
jag har föeklarat fel , det är mitt mur men gammal ägare har byggt den på kommun tomt
Har du rivit den befintliga muren från 70-talet, flyttat materialet och byggt en ny mur av det gamla materialet på din tomt? Det är så jag läser dig. I så fall ger denna åtgärd byggsanktionsavgift (en form av böter) och rättelsekrav (t ex söka bygglov i efterhand för muren).
 
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
I detta fall bör TS helt enkelt söka bygglov retroaktivt och där göra förtydliganden om tidigare bygglov, att den var felplacerad och att TS missade att det fortfarande antagligen krävdes rivningslov samt bygglov för att flytta den till rätt plats.
Här kan jag bidra för jag kollade upp detta för granntråden där det också stod en mur på grannfastigheten. Att riva en mur kräver inte rivningslov. Rivningslov gäller byggnader och inte de övriga anläggningar som är bygglovspliktiga enligt den uttömmande listan PBF, t ex mur och plank.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du rivit den befintliga muren från 70-talet, flyttat materialet och byggt en ny mur av det gamla materialet på din tomt? Det är så jag läser dig. I så fall ger denna åtgärd byggsanktionsavgift (en form av böter) och rättelsekrav (t ex söka bygglov i efterhand för muren).
ja den var gammal mur håller på att rasa , jag har frågat utsättare och hon sa att fastighet ägare har byggt den fel .

Hur mycket betalla man för sanktionsavgift ? är
(0,025*pbb)+(0,01*pbb*löpmeter)
 
Claes Sörmland
K KeanuRevo skrev:
ja den var gammal mur håller på att rasa , jag har frågat utsättare och hon sa att fastighet ägare har byggt den fel .

Hur mycket betalla man för sanktionsavgift ? är
(0,025*pbb)+(0,01*pbb*löpmeter)
Det finns en e-tjänst hos Boverket för att beräkna byggsanktionsavgiften. Här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/

Här är ett exempel på att uppföra en 20 m lång mur utan bygglov:

Bild på beräkningsmodell för sanktionsavgift med löpmeter, prisbasbelopp och formel; resultatet blir 11 812 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Om du river muren redan nu innan tillsynens kvarnar har malt färdigt och byggnadsnämnden fattar ett beslut i höst/vinter så har du rättat. Du slipper då byggsanktionsavgift. Du behöver då heller inte betala avgifter för att söka bygglov i efterhand. Så är du inte väldigt i behov av muren och den inte kräver stora kostnader för att riva så gör det. Är det en rejäl sak som du vill ha kvar så hamnar ju läget i ett annat ljus.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här kan jag bidra för jag kollade upp detta för granntråden där det också stod en mur på grannfastigheten. Att riva en mur kräver inte rivningslov. Rivningslov gäller byggnader och inte de övriga anläggningar som är bygglovspliktiga enligt den uttömmande listan PBF, t ex mur och plank.
Bra att veta jag försökte googla mig fram till om rivningslov krävdes när jag editerade mitt svar tidigare men ytskummet gav inget mer än att rivningslov nog krävdes om bygglov krävdes för uppförandet men var rätt säker på att det inte var hela sanningen, så bra att det är klarlagt 😄
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.