S s97danl skrev:
Ah, ett Emilia träväxthus från Palmako. De går snabbt att sätta upp
Kollade igenom monteringsanvisningen och det verkar vara lättsamt att montera ihop. Många träskruv och tyvärr inte torx-skalle vad jag kunde se. Förstår att du har satt upp tidigare. Var det klurigt med infästning av glasrutorna?
 
F filip zata skrev:
Kollade igenom monteringsanvisningen och det verkar vara lättsamt att montera ihop. Många träskruv och tyvärr inte torx-skalle vad jag kunde se. Förstår att du har satt upp tidigare. Var det klurigt med infästning av glasrutorna?
Nej det var inte så klurigt, men jag rekommenderar en vacum glaslyftare så man håller glaset i ett stadigt grepp.
Sedan bör alla glaslister förborras så att de inte spricker.
Samma sak med den tunna listen som ska ligga på insidan av takstolarna.
Som alltid när man bygger så går det lättare om man är två. Jag var ensam, och det blir betydligt krångligare då.
 
S s97danl skrev:
Nej det var inte så klurigt, men jag rekommenderar en vacum glaslyftare så man håller glaset i ett stadigt grepp.
Sedan bör alla glaslister förborras så att de inte spricker.
Samma sak med den tunna listen som ska ligga på insidan av takstolarna.
Som alltid när man bygger så går det lättare om man är två. Jag var ensam, och det blir betydligt krångligare då.
Tack för tipset, jag kommer också att vara ensam, så ska köpa en sån glaslyftare. Ser att bl.a. Jula säljer för 199kr. Förborra absolut check på det. Har du oljat varje år eller målat innan montering?
 
Jag har bara byggt ihopa den för testning och utvärdering på jobbet, samt gett tillverkaren feedback på vissa saker.
Men absolut att man får olja den för att den ska fortsätta hålla sig fin. Men då får det bli med någon grå-pigmenterad olja.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hellre göra göra det ordentligt. Ett stål är inte tillräckligt, det behövs två i höjdled, I sidled förekommer inga krafter att tala om men som sagt bättre för starkt än för klent.
Om 10000år i en utgrävning så finner arkeologerna denna växthuskantbalk.
-Är detta ett skyddsrum.
-Eller en grund till ett massivt stenhus.
- nej de är ett glashus där de odlade mat:rofl:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Har du erfarenhet av hur man sätter ihop växthuset med den tillhörande redskapsboden? Försöker klura ut hur det ska gå till. Växthuset och boden har ju en nockbalk som sticker ut i förhållande till kortsidans fasad. Hur ska man kunna ställa boden kloss mot växthuset då? På bilder ser det ut som att det sitter ihop utan skarv emellan. Finns ingen beskrivning på hur detta ska gå till heller.
 
A Alexn72 skrev:
Om 10000år i en utgrävning så finner arkeologerna denna växthuskantbalk.
-Är detta ett skyddsrum.
-Eller en grund till ett massivt stenhus.
- nej de är ett glashus där de odlade mat:rofl:
A Alexn72 skrev:
Om 10000år i en utgrävning så finner arkeologerna denna växthuskantbalk.
-Är detta ett skyddsrum.
-Eller en grund till ett massivt stenhus.
- nej de är ett glashus där de odlade mat:rofl:
Sådärja, sent omsider så är växthuset klart sen några månader tillbaka. Blev riktigt bra till slut. Rätt kul projekt. Å se vilken stadig grund ;) Grävde hål för vinranka och gjöt stödkrage infälld i marksten.
 
  • Nybyggt växthus av trä med glastak mot en bakgrund av tallar och en grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund till växthus av träramar fylld med grus på en gräsmark med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdig grund till ett växthus med inlagda markstenar, omgiven av grus och träramar, redo för vinranka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
goinghii och 12 till
  • Laddar…
Att bygga form och armera å gjuta var lättsammare än jag först trodde. Spikade fast trekantstav i gjutform för snyggare avslut. Blev bra.
 
  • Gjutform av trä med trekantstav för armering redo för betonggjutning på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägjutform med armeringsjärn och fastspikad trekantstav för betonggjutning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägjutform med armering och spikad trekantstav för betongprojekt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus och 4 till
  • Laddar…
F filip zata skrev:
Sådärja, sent omsider så är växthuset klart sen några månader tillbaka. Blev riktigt bra till slut. Rätt kul projekt. Å se vilken stadig grund ;) Grävde hål för vinranka och gjöt stödkrage infälld i marksten.
Riktigt Snyggt och kul läsning i tråden!
Jag har precis beställt ett likadant växthus och tänkte också gjuta en snarlik grund.
Funderar på om man behöver förankra huset i grunden, gjorde du det?
Utifrån dina bilder ser det ut som att du lagt en extra 45x45 regel invändigt mot husets botten, stämmer det? I sådana fall varför?
 
Tackar, ja växthuset blev riktigt bra. Kul att du tänker likadant. Från början tänkte jag fästa 45x120 reglarna med vinkeljärn mot betongen. Men det blåser ofta ganska mycket där växthuset står, så jag byggde gjutformen för att även få plats med 45x45 regel innanför. Den sitter fast med långa 8mm expenderskruv i betongen och sen skruvade jag ihop reglarna med rejäla konstruktionsskruvar med stor skalle och tjärpapp under. Du ser på bilderna. Ett tips är att kolla igenom alla reglar mm när du har fått leveransen. Jag fick reklamera de två långa 45x120 pga skevhet och bytte ut hela bottendelen mot tryckimp 45x120 från lokala virkeshandlarn. Fick även reklamera två av takdelarna som var alltför sneda och fräsa ut/skära till lite där glaset ligger på några ställen. Även dörren krävde en del jobb. Men blev riktigt bra till sist. Alltid kul å jobba med trä. Inuti la jag marksten och gjöt en stödkrage betong för djuphål med avkapad bottendel soptunna. Tänkt för vindruvsranka eller nått liknande med långa rötter.
 
F filip zata skrev:
Kollade igenom monteringsanvisningen och det verkar vara lättsamt att montera ihop. Många träskruv och tyvärr inte torx-skalle vad jag kunde se. Förstår att du har satt upp tidigare. Var det klurigt med infästning av glasrutorna?
Jodå, det var torxskalle på alla skruvar.
 
F filip zata skrev:
Tackar, ja växthuset blev riktigt bra. Kul att du tänker likadant. Från början tänkte jag fästa 45x120 reglarna med vinkeljärn mot betongen. Men det blåser ofta ganska mycket där växthuset står, så jag byggde gjutformen för att även få plats med 45x45 regel innanför. Den sitter fast med långa 8mm expenderskruv i betongen och sen skruvade jag ihop reglarna med rejäla konstruktionsskruvar med stor skalle och tjärpapp under. Du ser på bilderna. Ett tips är att kolla igenom alla reglar mm när du har fått leveransen. Jag fick reklamera de två långa 45x120 pga skevhet och bytte ut hela bottendelen mot tryckimp 45x120 från lokala virkeshandlarn. Fick även reklamera två av takdelarna som var alltför sneda och fräsa ut/skära till lite där glaset ligger på några ställen. Även dörren krävde en del jobb. Men blev riktigt bra till sist. Alltid kul å jobba med trä. Inuti la jag marksten och gjöt en stödkrage betong för djuphål med avkapad bottendel soptunna. Tänkt för vindruvsranka eller nått liknande med långa rötter.
F filip zata skrev:
Tackar, ja växthuset blev riktigt bra. Kul att du tänker likadant. Från början tänkte jag fästa 45x120 reglarna med vinkeljärn mot betongen. Men det blåser ofta ganska mycket där växthuset står, så jag byggde gjutformen för att även få plats med 45x45 regel innanför. Den sitter fast med långa 8mm expenderskruv i betongen och sen skruvade jag ihop reglarna med rejäla konstruktionsskruvar med stor skalle och tjärpapp under. Du ser på bilderna. Ett tips är att kolla igenom alla reglar mm när du har fått leveransen. Jag fick reklamera de två långa 45x120 pga skevhet och bytte ut hela bottendelen mot tryckimp 45x120 från lokala virkeshandlarn. Fick även reklamera två av takdelarna som var alltför sneda och fräsa ut/skära till lite där glaset ligger på några ställen. Även dörren krävde en del jobb. Men blev riktigt bra till sist. Alltid kul å jobba med trä. Inuti la jag marksten och gjöt en stödkrage betong för djuphål med avkapad bottendel soptunna. Tänkt för vindruvsranka eller nått liknande med långa rötter.
Hej!
Så fint ditt växthus blev!
Vi ska bygga ett Emilia vi med, men det mindre på 5,9 kvm.Jag undrar lite hur mycket materialet till grunden/kantbalken kostade?
Ha en fin dag!
 
Hejsan, jag räknade aldrig ihop vad kostnaden blev. Men det var inte så värst mycket. Köpte Byggmax basic grovbetong med 8mm armeringsjärn och drygade efterhand ut betongen i formarna med cirka 10% knytnävstora rentvättade blöta granitstenar. Armeringen hölls på plats med isärklippt armeringsnät för golv (68x68 mm rutor). Tror det finns bild på det tidigare i tråden.
 
Tack för svar!
 
A Alexn72 skrev:
Vill du de ska stå kvar mer än några år så är en kantbalk bra.
Du behöver absolut inte 20x20.
10x10 räcker gott och väl.
Om du vill ha balken att sticka ut eller inte är upp till dig.
Min ryms innanför växthuset (aluminium)
Jag byggde min i leca 20x 60cm men har växthuset upplyft ca 40cm ovanför marken
På gott och ont så har jag en kant på insidan att stänga saker på... Men också mindre jordvolym att plantera i
F filip zata skrev:
Att bygga form och armera å gjuta var lättsammare än jag först trodde. Spikade fast trekantstav i gjutform för snyggare avslut. Blev bra.
Hej Filip! Bra jobbat! Håller på att sätta ihop växthus Emilia i 13kvm varianten just nu. Har du eller andra här tips för momentet med nockbalken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.