janwide
Har en handdukstork från Svedberg. I manualen står det att man antingen kan ha el eller vattenburen värme i torken. Men inte kombinerad. Antar att man med det avser att om den är inkopplad på vattenslingan så kommer elpatronen att värma hela huset, typ. Men om jag kopplar in vattenslingan enligt min bifogade skiss och sätter avstängningar både på in och utlopp, som man stänger sommartid då man vill använda eluppvärmningen, så borde det väl inte vara några problem? (Tänker koppla in med rör rakt på handdukstorken och inte ha någon ventil.) Eller missar jag något?

Svart träningsutrustning framför rosa vägg med anteckningar på bilden "in" och "ut".
 
janwide janwide skrev:
Har en handdukstork från Svedberg. I manualen står det att man antingen kan ha el eller vattenburen värme i torken. Men inte kombinerad. Antar att man med det avser att om den är inkopplad på vattenslingan så kommer elpatronen att värma hela huset, typ. Men om jag kopplar in vattenslingan enligt min bifogade skiss och sätter avstängningar både på in och utlopp, som man stänger sommartid då man vill använda eluppvärmningen, så borde det väl inte vara några problem? (Tänker koppla in med rör rakt på handdukstorken och inte ha någon ventil.) Eller missar jag något?

[bild]
Har du 1-rörs eller 2-rörs system?
Normalt sett har man ju ett radiatorkoppel som sköter hur vattnet går in och förbi elementet. Hur är handdukstorken konstruerad, finns det ett inbyggt koppel?
 
janwide
2-rörssystem. Inget inbyggt koppel. Tänker att jag leder vattnet diagonalt genom torken.
 
BirgitS
H
janwide janwide skrev:
Har en handdukstork från Svedberg. I manualen står det att man antingen kan ha el eller vattenburen värme i torken. Men inte kombinerad. Antar att man med det avser att om den är inkopplad på vattenslingan så kommer elpatronen att värma hela huset, typ. Men om jag kopplar in vattenslingan enligt min bifogade skiss och sätter avstängningar både på in och utlopp, som man stänger sommartid då man vill använda eluppvärmningen, så borde det väl inte vara några problem? (Tänker koppla in med rör rakt på handdukstorken och inte ha någon ventil.) Eller missar jag något?

[bild]
Där uppe sitter väl luftningen?
Det måste väl finnas ett kopplingsschema med instruktion?
Var sitter termostaten?
 
janwide
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte Sigyn med 4 pinnar du har?
Svedbergs skriver att den kan vara ansluten till både el och radiatorvattnet: [länk] matt&dimension=26 x 120
Enligt texten där är det de nedre hörnen som ska användas för anslutningar. Vattennivån ska inte vara högre än 2 cm från toppen enligt monteringsanvisningen.
Tack! Den infon hade jag lyckats missa.
Inga problem att kombinera då mao 👍🏻
 
janwide
Det finns installationsanvisning. Enligt den ska man sätta elvärme nedtill på den ena sidan och vattenanslutningen med en ventil på andra sidan. Svedbergs egen ventil kostar nästan 3200 kr vilket jag tycker är väl blodigt. Frågan kvarstår om det är okej att koppla in som jag tänkt med två röranslutningar så att vattnet går diagonalt genom handdukstorken.

Svart ventil för vattenburna värmesystem, av- och påreglage, finns även i krom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide janwide skrev:
och sätter avstängningar både på in och utlopp, som man stänger sommartid
Risken är att den spricker när vattnet expanderar... Bättre att bara sätta en ventil så man förhindrar cirkulation, men vattnet kan fortfarande expandera via värmesystemet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
janwide
useless useless skrev:
Risken är att den spricker när vattnet expanderar... Bättre att bara sätta en ventil så man förhindrar cirkulation, men vattnet kan fortfarande
useless useless skrev:
Risken är att den spricker när vattnet expanderar... Bättre att bara sätta en ventil så man förhindrar cirkulation, men vattnet kan fortfarande expandera via värmesystemet.
Hur menar du att du ventilen ska göra så att vattnet kan expandera in i värmesystemet men inte cirkulera? Är du säker på att det fungerar så?
 
Det kan inte cirkulera genom ett rör.
 
janwide
useless useless skrev:
Det kan inte cirkulera genom ett rör.
Jag förstår ändå inte hur du menar.
 
Tänk hur en radiatortermostat fungerar. Den stryper bara ena röret till radiatorn, men det räcker för att vattnet ska sluta cirkulera genom den.
 
janwide
useless useless skrev:
Tänk hur en radiatortermostat fungerar. Den stryper bara ena röret till radiatorn, men det räcker för att vattnet ska sluta cirkulera genom den.
Okej. Det är så det fungerar. Fattar! Men blir inte läckaget av värme rätt stort då när ventilen är stängd och man kör elpatron?
 
BirgitS
Är ventilen stängd så passerar det inget vatten genom ventilen. Om det var det du menade?
 
janwide
useless useless skrev:
Tänk hur en radiatortermostat fungerar. Den stryper bara ena röret till radiatorn, men det räcker för att vattnet ska sluta cirkulera genom den.
Men iden att koppla in vattnet diagonalt uppifrån och ned måste ju funka eller hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.