Jag märkte att sidan av träet var ruttet, är det så enkelt som att skruva loss, måla en ny bit och sätta tillbaka den?

Jag är brittisk och att äga ett hus är nytt för mig i Sverige. tack för alla tips och förlåt för den dåliga svenskan.

Joe 😀
 
  • Hustak med vit ränna, murad skorsten, molnig himmel och solpaneler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av hus med vitmålad träpanel och svart takränna, gråmulen himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Den är troligtvis spikad men i teorin är det så enkelt som att bara ta bort den och spika dit en ny.

Jag tycker inte det ser så dåligt ut och det borde gå att få den snygg igen med lite skrapning och färg, vindskivan(det är så vi kallar dom brädorna) har egentligen ingen funktion utan är bara en estetisk detalj. Lite färg nu så överlever dom säkert tills det är dags att byta hela taket men det är såklart upp till dig vad du vill göra.
 
  • Gilla
Joe90
  • Laddar…
S
Rickard. Rickard. skrev:
Den är troligtvis spikad men i teorin är det så enkelt som att bara ta bort den och spika dit en ny.

Jag tycker inte det ser så dåligt ut och det borde gå att få den snygg igen med lite skrapning och färg, vindskivan(det är så vi kallar dom brädorna) har egentligen ingen funktion utan är bara en estetisk detalj. Lite färg nu så överlever dom säkert tills det är dags att byta hela taket men det är såklart upp till dig vad du vill göra.
Ingen funktion? Vindskivan skyddar mot vind in under takpannorna. Lyftkraften kan bli enorm vid hård vind. Och angående skicket så hade jag inte målat dyr färg på de där ruttna brädorna.

Försök att köpa långa brädor så att skarvar undviks och var noga med olja (runt om) samt grund- och täckfärg där ”färgen syns”. Använd de gamla brädorna som mall för de nya.
 
  • Gilla
Joe90
  • Laddar…
Rickard.
S Söne skrev:
Ingen funktion? Vindskivan skyddar mot vind in under takpannorna. Lyftkraften kan bli enorm vid hård vind. Och angående skicket så hade jag inte målat dyr färg på de där ruttna brädorna.
Ja, ingen funktion var väl kanske ett dåligt ordval då dom också håller uppe gavelbeslaget men att den har ingen bärande funktion och lite röta nere i hörnet gör varken till eller från. Är dom genomruttna så är det läge att byta.

Vad man vill lägga tid och pengar på är väldigt individuel, färg är definitivt billigare än nya brädor och färg men håller såklart inte lika länge. Att plåta in vindskivor är annars något jag gärna rekomenderar då det är snabbt att göra (mycket snabbare än att måla) och väldigt underhållsfritt, har så runt hela mitt hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joe90
  • Laddar…
S
Rickard. Rickard. skrev:
Ja, ingen funktion var väl kanske ett dåligt ordval då dom också håller uppe gavelbeslaget men att den har ingen bärande funktion och lite röta nere i hörnet gör varken till eller från. Är dom genomruttna så är det nog läge att byta.

Vad man vill lägga tid och pengar på är väldigt individuel, färg är definitivt billigare än nya brädor och färg men håller såklart inte lika länge.

Plåta in vindskivor är annars något jag gärna rekomenderar då det är snabbt att göra och väldigt underhållsfritt, har så runt hela mitt hus.
Håller med om första stycket så sett, men… Bytte nyligen på vårt hus. Brädor 1100 kr och färg runt 1500. Då har jag varit generös och dragit av för den färg som är kvar i burken och används till annat.

Målas de där skivorna nu så dröjer det 2 år innan det ser likadant ut.
 
  • Gilla
Joe90
  • Laddar…
K
0,9L snickerifärg är garanterat billigare än två st 22x170 5,4m! Inget snack om saken
 
  • Gilla
Joe90
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
It's probably nailed on but in theory it's as simple as just removing it and nailing a new one on.

I don't think it looks that bad and it should be possible to make it look nice again with a little scraping and paint, the windshield (that's what we call the boards) doesn't really have a function but is just an aesthetic detail. A little paint now and they will surely survive until it's time to change the entire roof, but of course it's up to you what you want to do.
Thank you 👍
 
S Söne skrev:
Ingen funktion? Vindskivan skyddar mot vind in under takpannorna. Lyftkraften kan bli enorm vid hård vind. Och angående skicket så hade jag inte målat dyr färg på de där ruttna brädorna.

Försök att köpa långa brädor så att skarvar undviks och var noga med olja (runt om) samt grund- och täckfärg där ”färgen syns”. Använd de gamla brädorna som mall för de nya.
Thanks for a nice answer👍👍
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja, ingen funktion var väl kanske ett dåligt ordval då dom också håller uppe gavelbeslaget men att den har ingen bärande funktion och lite röta nere i hörnet gör varken till eller från. Är dom genomruttna så är det läge att byta.

What you want to spend time and money on is very individual, paint is definitely cheaper than new boards and paint but of course does not last as long. Placing wind panels is otherwise something I like to recommend as it is quick to do (much faster than painting) and very maintenance-free, I have it all around my house.
vad menar du med underhållsfria vindpaneler? Jag är intresserad 😁
 
Rickard.
Joe90 Joe90 skrev:
vad menar du med underhållsfria vindpaneler? Jag är intresserad 😁
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-vindskivor.420047/post-4264658

Man klär in dom i plåt helt enkelt.
klarar man inte av att montera själv blir det såklart klart dyrare än dom andra momenten men fixar man bara att montera är det inte jättedyrt att beställa plåtarna av en plåtslagare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joe90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.