Detta rör ligger ca 8 meter från närmsta husknut. Det "räfflade" gråa röret är ca 5.5cm i diameter. Den svara överdelen sitter intryckt i det gråa, är kanske 10-15cm långt, smalnar av lite för att sluta i ett hål med mindre dimension.

Runt toppen låg ett grått avkapat plaströr ca 9-10cm i diameter.

Skulle säga att marken där röret går upp ligger marginellt högre upp än marken där huset står.

(Har bara sett det svarta förut och i min enfald tänkt att det är någon fot för ett parasoll eller liknande som tidigare ägare haft.)
 
  • Jord, utgrävd kruka och rör, grästorv, utomhus, grävning, trädgårdsarbete, dagsljus, odefinierat grönt objekt framkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en smutsig, vit plastbehållare framför en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
boschkenta
Det fanns en liknande lösning på mitt hus som var avsedd som spolbrunn för dräneringen. Om du inte har dagvatten i gatan så går dräneringen till en stenkista (eller rakt ut i backen om det är gammalt/dåligt) vilket i sin tur skulle kunna förklara varför den ligger så långt från huset. En gissning :)
 
boschkenta boschkenta skrev:
Det fanns en liknande lösning på mitt hus som var avsedd som spolbrunn för dräneringen. Om du inte har dagvatten i gatan så går dräneringen till en stenkista (eller rakt ut i backen om det är gammalt/dåligt) vilket i sin tur skulle kunna förklara varför den ligger så långt från huset. En gissning :)
Tack för svar! Missade att nämna att detta är en souterrängvilla, röret ligger på den lägre sidan. En spolbrunn borde ligga på högsta punkten, eller brukar det finnas på varje sida?

Dagvattnet vet jag inte var det tar vägen. Har ett garage som ligger på ännu längre punkt än huset (delvis under huset), om avvattningen sitter ihop mellan hus och garage så är jag rädd att det går under en asfalterad uppfart. Jag är nyfiken, men vill ogärna bryta upp asfalten när vi inte upplever några problem.
 
boschkenta
C chrv skrev:
Tack för svar! Missade att nämna att detta är en souterrängvilla, röret ligger på den lägre sidan. En spolbrunn borde ligga på högsta punkten, eller brukar det finnas på varje sida?

Dagvattnet vet jag inte var det tar vägen. Har ett garage som ligger på ännu längre punkt än huset (delvis under huset), om avvattningen sitter ihop mellan hus och garage så är jag rädd att det går under en asfalterad uppfart. Jag är nyfiken, men vill ogärna bryta upp asfalten när vi inte upplever några problem.
Kan finnas lite varstans, jag hade på både högsta och lägsta. Också suterrängvilla, i etage så ena delen ligger en halv våning längre ned, och där under hade jag exakt ett sådant grått räfflat plaströr i samma dimension. Jag fick inte full insikt i hur det såg ut föränn vi dränerade om och frilade hela huset... Kanske en inspektionskamera är nästa steg? Inte fullt så dramatiskt 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.