Hej
Vi var och tittade på ett hus idag som värms upp med en pelletspanna från 2004. Vi hade en del svårigheter att klämma ur mäklaren driftskostnaderna på huset och tänkte därför höra efter vad det borde kosta att värma upp följande hus utan glädjekalkyl...

189 kvm uppdelat på 1½ plan
193 kvm biarea uppdelat på inredd källare och dubbelgarage
Byggt 1971
2 glas fönster

Pannan har ett förråd för 3.5 ton och pannan är även timerstyrd. Vi lär inte värma upp tvättstuga, torkrum och garage, antagligen ca 50-60 kvm.

Undrar också om någon har en aning om hur mycket energikostnaden skulle gå ner om vi byter till 3 glas fönster.

Tack på förhand!
 
Jag kan förstå att det är svårt att klämma ur sig uppvärmningskostnaderna. Grymt svårt att bedöma så ni ska vara tacksamma att mäklaren var ärlig och inte drog till med nån korkad schablonsiffra.

Det är omöjligt att beöma vad det skulle kosta då man inte vet hur varmt ni vill hålla i boyta, respektive biyta.
Det är också en försvårande faktor att man inte om biytan är en källare eller sutteräng, samt och 1/2 planet är en gammal vind som man inrett och därmed har taskig isolering för att få en rimlig takhöjd.

Är det en riktig pelletspanna och den är från 2004 så kan du räkna med att uppvärmningen kostar ca 60% av vad det kostat med olja eller direktverkande el. Det är alltså ca 40% billigare med pellets.

Energikostnaden går ner om ni byter till 3-glas men det går ner såpass lite så det nätt och jämnt täcker räntan för investeringen.
Största vinsten här är komfortökning pga minskat kalldrag / kallras och minskat buller.

Hoppas det var till någon hjälp

Mvh
 
Shablon messigt, vilket i stort sätt det enda man kan ge här så..
Ett normalt hus i Stockholm drar ca 5 ton pellets/ år. Pellets på Bulk kostar runt 2300:-/ton.
Vilket ger då en kostnad på 11.500:-/år för varmvatten & uppvärming.

Till det så tillkommer då hushålls el. Där brukar man räkna med 5000/kwh.

Ska man då gissa lite hejvilt så kanske driftkostnaden blir 20.000:-/år. Med sopor & allt. Men som sagt var det är höftat ganska rejält.

Att byta glas är inte dirket lönsamt om man tittar på det ekonomikt.
Att Tilläggsisolera (tex Vinden) är dock mycket mera ekonomiskt.

Ett tipps är att titta på Energikalkylen
http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/
Där höftar man också ganska bra.. men det ger en fingervisning iallfall..
 
Per-Erik skrev:
Ett tipps är att titta på Energikalkylen
[länk]
Där höftar man också ganska bra.. men det ger en fingervisning iallfall..
Energikalkylen verkar stämma bra om man ser till förbättringar men man måste ju veta nuvarande förbrukning...

Då det är över 300 m2 som ska värmas så lär det nog gå kring 7 ton om hela huset värms, Förvånande nog så verkar det gå istortsätt lika mycket energi i hus i södra sverige som i norrland (Umeå-Ske-å) men det beror väl på att husen är sämre isolerade..

Nog borde väl ändå uppgifter om förbrukning/driftskostnad gå att få fram om inte annat av nuvarande ägare, För att få mer rättvisande siffra så låtsas att det är billigt om dom klarar sej med 9 ton då kanske dom säger " nej det går bara 7,5 ton/år" :)
 
Hej,
Det beror i stor grad på hur välisolerat huset är.Ni kan alltid fråga de tidigare ägarna och hoppas på ett korrekt svar.

Pelletspannan är ny och har förmodligen en bra verkningsgrad. Om du vet vad det är för bännare så kan du se vilken effekt anläggningen är dimensionerad för vilket ger en indikation på hur mycket värme huset kräver

I bästa fall ligger förbrukningen på pellets ca 20000kwh och troligen högst på . 40000kwh. Men det är en grov uppskattning eftersom så lite information finns. (Baserat på 50kwh-100kwh/m2, ca 80% verkningsgrad, 322m2)

Angående fönster så om de är i bra skick kan du sätta ett extra glas på insidan vilket du fäster med en list och tätar. Ett budget alternativ som kan bli bra om man är lite händig och nogrann.

Att byta fönster som är i bra skick mot nya treglasfönster är knappast ekonomiskt försvarbart i energisynpunkt, max ca 10% av den totala uppvärmningskostnaden kan du kanske spara. Om du har tex 20 fönster och byter dem själv hamnar du på ca 100000kr, dyrare förstås med firma. Det blir svårt att räkna hem. Det finns många andra alternativ till just fönstren. Jag menar du kan ju få en kamin/ugn, vindsisolering, och ett solvärmesystem kopplat till pannan för de pengarna.

En parentes:
Jag har själv ett riktigt dåligt isolerat hus på 190+25 i 2plan + oinredd källare, 2glasfönster. Det huset sväljer ca 5kubik olja om året dvs 50000kwh!
Med pelletsbrännare tjänar jag nästan in investeringen på ett år. Vinden kommer tillägsisoleras och en täljstensugn köpas in. Rent teoretsikt inklusive ca 10kubik ved (gratis från tomtröjning) kommer jag att hamna på 30000kwh per år på uppvärmning/varmvatten med pellets. Vilket ger en besparing på ca 35000kr per år. Så Brännare (30000kr), Täljstensugn (70000kr) och isolering (10000kr) betalar sig på lite mer än tre år. Återstår att se om jag lägger till solvärme och trycker in isolering i golv eller något annat ställe för att sänka ytterligare. Åtgärderna betalar sig bättre ju högre förbrukning man har...
 
Fabian-Bom skrev:
I bästa fall ligger förbrukningen på pellets ca 20000kwh och troligen högst på . 40000kwh. Men det är en grov uppskattning eftersom så lite information finns. (Baserat på 50kwh-100kwh/m2, ca 80% verkningsgrad, 322m2)
Att värma 322m2 från 1971 och gamla fönster är bara att glömma med 20 000kWh, Det ligger snarare kring 30 000-40 000 kWh i enbart uppvärmning, varmvatten tilkommer på detta.

Mvh
 
Per-Erik skrev:
Shablon messigt, vilket i stort sätt det enda man kan ge här så..
Ett normalt hus i Stockholm drar ca 5 ton pellets/ år. Pellets på Bulk kostar runt 2300:-/ton.
Vilket ger då en kostnad på 11.500:-/år för varmvatten & uppvärming.

Till det så tillkommer då hushålls el. Där brukar man räkna med 5000/kwh.

Ska man då gissa lite hejvilt så kanske driftkostnaden blir 20.000:-/år. Med sopor & allt. Men som sagt var det är höftat ganska rejält.
Normalt hus är inte på¨350 m2
5 ton räcker inte på långa vägar, snarare nånstans kring 8-9 ton.
30 000 i drift är nog minimum snarare. Inkluderat är sotning 2ggr /år och brandskyddskontroll vartannat år osv.
 
Hej
Tack så jättemycket för alla svar.

Huset är ett 1½ plans hus med källare. Det ser ut att vara ok isolerat, men fönstren har nog sett sina bättre dagar. Det är därför vi har tänkt att byta dem.

Ägaren var med under visningen, men skyllde på att hon inte hade någon koll. Det var hennes man som hade hand om allt sådant. Nåväl, vi ska boka en ny visning och kräva lite uppgifter av maken.

I de papper vi fick stod uppvärmningskostnad 38 000 kr/år, men det stod ingenting under el-rubriken. Vi frågade då mäklaren och sedan även ägaren, men de sa att elen var inbakad i de 38 000 kr. Däremot kunde de inte svara på hur stor andel som var el och hur stor andel som var uppvärmning. Vi fick intrycket att de inte riktigt talade sanning, de skruvade på sig väl mycket.

Tilläggas bör att nuvarande ägarna äger alla elektriska apparater som tänkas kan-ismaskin, den största plasma tv jag sett i en privatbostad, ac-anläggning, kontor med fyra dubbla skärmar, stor "företagskopieringsmaskin", fem skrivare mm mm. De är egenföretagare.

Vad tror ni- är 38 000 rimligt för el+uppvärmning eller är det bara värmen? Vi bor i Göteborgsregionen.

De har en nyinsatt kamin som går att elda i, så de bör ha använt den.
 
Nu hann jag gå in och kolla energikalkylen. Helt suveränt bra, tack så mycket för tipset!
Det ser ut som 38 000 kr/år stämmer rätt bra inkl el.
 
38 000 kr per år måste vara innan man satte in pellets eller ?

Det lär ju knappast vara nu ?

Skulle gissa att 31 000 kr var el för uppvärmning och 7000 kr hushållsel.

Mitt hus är på tre våningar á 105 m2, ett sutterängplan och två våningar boyta ovanför samt en oinredd kall vind som inte räknas.
När jag köpte huset gick det ca 38 000 kWh el för värme varmvatten och hh-el. Nu går det 3500 kWh hushållsel inkl pelletspannans förbrukning och uppskattningsvis 8,5 ton pellets.
Det blir totalt ca 3800 kr för elen och ca 20 000 för pelletsen.

Era siffror måste vara före pelletsinstallationen.
Mitt hus är i originalskick från 1961, kopplade fönster, 20cm lättbetong, 4cm luftspalt, tegelfasad.
Alltså hyffsat isolerat men inte modern isoleringstandard på något vis.

Mvh
 
kalle_ada skrev:
I de papper vi fick stod uppvärmningskostnad 38 000 kr/år, men det stod ingenting under el-rubriken. Vi frågade då mäklaren och sedan även ägaren, men de sa att elen var inbakad i de 38 000 kr. Däremot kunde de inte svara på hur stor andel som var el och hur stor andel som var uppvärmning. Vi fick intrycket att de inte riktigt talade sanning, de skruvade på sig väl mycket.

Tilläggas bör att nuvarande ägarna äger alla elektriska apparater som tänkas kan-ismaskin, den största plasma tv jag sett i en privatbostad, ac-anläggning, kontor med fyra dubbla skärmar, stor "företagskopieringsmaskin", fem skrivare mm mm. De är egenföretagare.

Vad tror ni- är 38 000 rimligt för el+uppvärmning eller är det bara värmen? Vi bor i Göteborgsregionen.
Det är nog kostnaden för hushållsel o pellets, Är nog hög elförbrukning för hushållsel med tanke på elutrustningen o dom kanske även kört el för vv o endel värme under sommaren oxå... Helt klart bör dom ha minst 10000 kWh bara för hushållselen...
Så beroende på vad ni har för elprylar så går det säkert kapa bra många tusen kWh/år o även pelletsförbrukningen om ni kan få tag på ved billigt samt vara duktiga på att elda... :)
En kompis som eldar ved men har ganska mycket belysning har nu efter lågenergilampor lyvkats komma ner till 6900 kWh/år o då finns bara en tv i hushållet samt en dator, Jag har en förbrukning på 3500 kWh/år o de som skiljer mellan jag o kompisen är just all utebelysning...
 
Låter konstigt med så hög kostnad för pelletsvärmen.
Om 10 000 vore hushållsel så återstår 28 000 kr för pelletsvärmen.
Vid ett pris på 65 öre / kWh så räcker det till 43100 kWh. Det låter väldigt mycket för ett sådant hus.
65 öre/kWh får man ungefär vid ett pelletspris på 2300 kr/ton och en verkningsgrad på ca 73%.
Det borde även en måttligt intrimmad anläggning prestera.

Mvh
 
somelvis skrev:
Låter konstigt med så hög kostnad för pelletsvärmen.
Om 10 000 vore hushållsel så återstår 28 000 kr för pelletsvärmen.
Vid ett pris på 65 öre / kWh så räcker det till 43100 kWh. Det låter väldigt mycket för ett sådant hus.
65 öre/kWh får man ungefär vid ett pelletspris på 2300 kr/ton och en verkningsgrad på ca 73%.
Det borde även en måttligt intrimmad anläggning prestera.

Mvh
Det kan ju även va mer el än 10000 kWh/år oxå, Såg att dom räknar med 1,20:-/kWh i senaste vi i villa så det kan va närmare 14-15000:- för elen o sen vet man ju inte vad dom fått betala för pelletsen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.