Skall ge mig på att gjuta en liten platta
Måtten jag tänkte är ungefär 100x70cm
Tjocklek ca 20cm
Jag kommer gjuta in avlopp för kondensvatten och leda till stuprör.
Antingen blir plattan dikt an väggen. Eller 20 cm ut från vägg.
Om jag gjuter mot vägg, ska jag borra i väggen och trycka in armeringsjärnen då?
Samt hur ska jag bära mig åt med grus?
Makadam i botten?
Sen nån annan fraktion?
Padda kommer jag göra så klart
Plast i botten?
Som ni märker har jag aldrig gjort detta förut :)
Tacksam för utförlig beskrivning på enkel gjutning.
 
  • Grävd grop vid husvägg, jordhög, verktyg, någons ben, gräsmark, måttband och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop vid husvägg, trädgårdsverktyg, kratta, skottkärra med jord, stenar, grönt gräs, trappsteg, blå kruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Erosion eller grävning nära en byggnad, exponerade rör och kabel, skadad infrastruktur, potential för vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte gjutit fast i väggen utan fristående. Och inte så tjock som 20cm utan max 10 cm och med lite armeringsnät om du har tillgängligt, och lagt cellplast under. Kanske lite singel i botten.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fyll den men makadam och lägg bara vanliga släta trädgårdsplattor på. Fick den rekommendationen av min installatör för 5 år sen. Funkar super
 
Redigerat:
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Jag skulle inte gjutit fast i väggen utan fristående. Och inte så tjock som 20cm utan max 10 cm och med lite armeringsnät om du har tillgängligt, och lagt cellplast under. Kanske lite singel i botten.Cellplastens funktion, är det för att undvika att det kommer fukt underifrån och skadar plattan?
A abbe_ skrev:
Jag skulle inte gjutit fast i väggen utan fristående. Och inte så tjock som 20cm utan max 10 cm och med lite armeringsnät om du har tillgängligt, och lagt cellplast under. Kanske lite singel i botten.
Cellpastens funktion är då för att undvika att det kommer fukt underifrån och in plattan?
 
J Jan_G skrev:
Fyll den men makadam och lägg bara vanliga släta trädgårdsplattor på. Fick den rekommendationen av min installatör för 5 år sen. Funkar super
Så ser min nuvarande installation ut. Har funkat kanon. Men nu på ny position vill jag ha nått lite snyggare var tanken.
 
B
Fristående, det finns ingen anledning att sitta ihop med huset. Bara riskfyllt.

Makadam under. Padda. Tror inte cellplasten hindrar kondensrör från frysning, men hjälper kanske lite? Värmekabel brukar användas. Luta plattan 1:100 bort från huset.

Jag skippade kondensrör, låter det bli en rejäl iskaka under luftvärmepumpen istället. Det kanske straffar sig nån riktigt lång och kall vinter, hittills har det funkat utan.

Jag tror min platta under luftvärmepumpen är 5-7cm, minns inte riktigt. Ca 170kg väger min. Det behövs inte mer. Många använder ju trädgårdplattor. De är väl 4-5cm och saknar armering. Det är inga höga krav på plattan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Instämmer och vill förtydliga, gjut absolut inte ihop med huset. Du vill minska risken för att vibrationer och ljud letar sig in i huset, då skall plattan vara fristående.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ok, det kanske är lite overkill med 20cm platta. Har ju dock grävt ur ganska mycket nu för att kunna få lite fall på röret. Ska jag återfylla med dom massor jag har, lägga sista 10cm makadam, padda. Bygga en ram och gjuta en 10cm platta. Låter det som en plan eller ska jag köra makadam hela vägen?
Kan tillägga att värmekabel kommer att användas
 
B
Jag hade tagit bara makadam vid återfyllning. Tror det är mindre risk för sättningar på sikt, eftersom du vet att det inte organiskt material i det.

Låter som du är på rätt väg.
 
  • Gilla
Tojo83
  • Laddar…
K
Markduk mellan makadam och jord bara, risken är annars att makadammen blandas med jorden med tiden…
 
  • Gilla
Tojo83
  • Laddar…
Vad bör man använda för typ av betong?
Grovbetong, finbetong? Vad är lämpligast om man tänker bygga en ram med lite fall utan att betongen rinner ur/planar ut i formen.
Om det ens är möjligt?
 
B
Grovbetong. Det är inga problem att få lite fall, så länge som du inte blandar i på tok för mycket vatten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Grovbetong. Det är inga problem att få lite fall, så länge som du inte blandar i på tok för mycket vatten.
Kanon, tack för svar
 
K kniv skrev:
Markduk mellan makadam och jord bara, risken är annars att makadammen blandas med jorden med tiden…
Overkill att köpa markduk för denna tillämpning,om man redan har markduk kan man ju använda den och om kanske 20år när utedelen behöver bytas kanske man behöver göra om plattan ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.