Mitt i byggandet så fick jag någon form av ångest. Jag har tidigare diskuterat om hur jag skall isolera ett rum på övervåningen med att ta bort spån. Alla rekommendationer i börja pekade mot icell och broms. Tills att tråden vände till att jag skulle köra på ull och spärr. Så det blev till sist ull och spärr jag bestämde mig för efter många diskussioner om att dagens levende gör husen fuktigare och att husen inte torkas ut igen som de gjorde då man elda osv. Så att börja med en övergång till ullbroms lät bra.

Nu när jag håller på och ska försöka få plasten så tät jag bara kan med konstiga avslut överallt och udda/skeva mått på reglar. Tänker på hur de kommer bli med alla konstiga avslut i framtiden då jag ev ska skarva på osv. Plus att våningen under redan är klar och kommer inte behövs renoveras på en 20år. Så fick jag någon form av panikångest och ifråga satt mig själv om de jag håller på med blir tillräckligt bra? Och att jag fortfarande har relativt enkelt att ångra mig utan att kostnaden ska bli för dyr. För jag har bara satt upp ca 10% av isoleringen. Så jag tänkte skriva här först och se vad ni har för tankar ang mitt projekt. För om jag ångrar mig nu så måste jag beställa all ny isolering ikväll och återlämna isoleringen jag köpt som är kvar i plasten. Och som grädde på moset så verkar bauhause ha rabatt på icell just nu.

Min hjärna håller på explodera för tillfället.

Vad tycker ni?
 
  • Delvis isolerat övervåningsrum under konstruktion med synliga timmer och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte på något sätt expertkunskap, kan bara konstatera att jag med mina erfarenheter definitivt skulle välja bort spärr.
Köpte ett gammalt timmerhus 1997. Halva övervåningen renoverad av "proffs" 1993. Liknar helt klart din övervåning.
Upptäckte vid ombyggnation fukt, vatten och mögel. Man hade inte lyckats åstadkomma ett fungerande isoleringsskikt. luftrörelser i isoleringen gjorde att fukt kondenserat mot plasten, vatten hade runnit vidare genom skarvar i plasten in i isolering och väggar. Rev ner allt och isolerade med stenull utan spärr eller broms men var extremt noga med att få ett lufttätt inre skikt av gips. Det har fungerat utan anmärkning i tjugo år.
Naturligtvis hade det varit ännu bättre/säkrare med broms och icell men det var inte aktuellt på den tiden.
 
  • Gilla
Mr Samsonite
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Har inte på något sätt expertkunskap, kan bara konstatera att jag med mina erfarenheter definitivt skulle välja bort spärr.
Köpte ett gammalt timmerhus 1997. Halva övervåningen renoverad av "proffs" 1993. Liknar helt klart din övervåning.
Upptäckte vid ombyggnation fukt, vatten och mögel. Man hade inte lyckats åstadkomma ett fungerande isoleringsskikt. luftrörelser i isoleringen gjorde att fukt kondenserat mot plasten, vatten hade runnit vidare genom skarvar i plasten in i isolering och väggar. Rev ner allt och isolerade med stenull utan spärr eller broms men var extremt noga med att få ett lufttätt inre skikt av gips. Det har fungerat utan anmärkning i tjugo år.
Naturligtvis hade det varit ännu bättre/säkrare med broms och icell men det var inte aktuellt på den tiden.
Tack för svar, jag gjorde en beställning på iCell. Lite av en lättnad
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…

Bästa svaret

murak
Jag vill kommentera din ångest lite då det är ett ämne som man inte pratar om så ofta som man kanske bör. Ta det lugnt, det är bara ett hus. Många hemmapulare får säkert magknip nån gång under sina tilltag, jag själv har fått det flera gånger. Det finns så mycket information nu för tiden, hur man skall bygga etc, och många gånger finns det flera sätt att lösa en uppgift, vilket gör att man lätt känner osäkerhet.

Det har länge varit fokus på att bygga energieffektivt, men självt tycker jag det svängt mot att man numera pratar om fuktsäkerhet, vilket är helt rätt. Vi går troligen mot ett fuktigare klimat med mildare vintrar vilket ställer högre krav på att materialen vi bygger hus av bör kunna andas och variera i fuktighet. Jag tror att plasten kommer försvinna och ersättas av ångbroms som standard. Cellulosa ökar i popularitet men rätt använd finns det fortfarande plats för stenullen, även i kombination med ångbroms.

Jag tror du gör rätt som skippar plasten och kör på ångbroms. Lycka till!
 
  • Gilla
Alko och 5 till
  • Laddar…
I ett gammalt hus skulle jag akta mig väldigt noga för plastfolie i tak och väggar möjligen om man totalrenoverar och samtidigt installerar mekanisk ventilation, I nya hus funkar det bra då man ganska enkelt kan få hela huset tätt och dessutom oftast har frånluftsvärmepump eller liknade. Tyvärr har inte alla byggare den insikten utan tror att alla hus kan göras på det nya sättet med plastfolie.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
sunnis
S spider22 skrev:
I ett gammalt hus skulle jag akta mig väldigt noga för plastfolie i tak och väggar möjligen om man totalrenoverar och samtidigt installerar mekanisk ventilation, I nya hus funkar det bra då man ganska enkelt kan få hela huset tätt och dessutom oftast har frånluftsvärmepump eller liknade. Tyvärr har inte alla byggare den insikten utan tror att alla hus kan göras på det nya sättet med plastfolie.
Ny är ju förvisso det "nya" sättet med plast ca 50 år gammal lösning som funkar utmärkt i majoriteten av hus och ser till att konstruktionen förblir torr, många hus som hade mått dåligt utan plast.

Oavsett byggteknik så är det största problemet precis som du tar upp bristfällig ventilation. När man slutar elda fastbränsle i murstocken så upphör i princip självdraget helt och hållet större delen av året. Bara byta värmesystem till ett energieffektivare och tilläggsisolering kan vara helt förödande utan ventilationen och i många fall är det plasten som ser till att det inte ruttnar bort efter 10år.
 
  • Gilla
1Sandin
  • Laddar…
Ja plastfolie har använts länge i nya hus och funkar väldigt bra när man bygger ett helt hus med den tekniken, det svåra uppstår när man skall bygga till/om ett gammalt hus som inte har tätskikt i befintliga väggar/tak. Bygger man då den nya delen med plast i väggar/tak får man sannolikt problem. Den nya delen kräver mekanisk ventilation men den gamla delen skall inte ha mekanisk ventilation bara självdrag för att inte riskera att man drar in fuktig luft i konstruktionen.
Om man på sikt planerar att bygga om hela huset kan man givetvis fundera på att ha två konstruktionssätt under en period men tänker man inte det så skall man nog hålla sig till det ”gamla” sättet. Man kan nog tänka sig att ha plast på visa platser tex i innertak för att inte riskera att fuktig inomhus luft vandrar upp i isoleringen på vinden men inte helplasta tak och väggar. Sedan är ventilationen väldigt viktig! Minst en ventil i varje rum och lämplig mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
G Glericus skrev:
Mitt i byggandet så fick jag någon form av ångest. Jag har tidigare diskuterat om hur jag skall isolera ett rum på övervåningen med att ta bort spån. Alla rekommendationer i börja pekade mot icell och broms. Tills att tråden vände till att jag skulle köra på ull och spärr. Så det blev till sist ull och spärr jag bestämde mig för efter många diskussioner om att dagens levende gör husen fuktigare och att husen inte torkas ut igen som de gjorde då man elda osv. Så att börja med en övergång till ullbroms lät bra.

Nu när jag håller på och ska försöka få plasten så tät jag bara kan med konstiga avslut överallt och udda/skeva mått på reglar. Tänker på hur de kommer bli med alla konstiga avslut i framtiden då jag ev ska skarva på osv. Plus att våningen under redan är klar och kommer inte behövs renoveras på en 20år. Så fick jag någon form av panikångest och ifråga satt mig själv om de jag håller på med blir tillräckligt bra? Och att jag fortfarande har relativt enkelt att ångra mig utan att kostnaden ska bli för dyr. För jag har bara satt upp ca 10% av isoleringen. Så jag tänkte skriva här först och se vad ni har för tankar ang mitt projekt. För om jag ångrar mig nu så måste jag beställa all ny isolering ikväll och återlämna isoleringen jag köpt som är kvar i plasten. Och som grädde på moset så verkar bauhause ha rabatt på icell just nu.

Min hjärna håller på explodera för tillfället.

Vad tycker ni?
Kul, 4 år senare är jag typ i samma situation. Hade också planerat att lägga plast och glasull. Mitt i jobbet så bytte jag fot och kommer nu köra iCell cellulosa lösullsisolering :) Vad som fick mig att ändra mig var att
1. Massa jobb att bli av med befintlig sågspån och kändes onödigt eftersom den faktiskt gör halva nyttan av cellulosa samt att den bidrar till tröghet (pga massa) och ångtröghet
2. Låg tidningar från 50-talet i sågspånet som var i jättefint skick. Hade de varit fuktproblem hade så aldrig varit fallet så kändes som att befintlig teknik, dvs, diffusionsöppen isolering var en bra lösning
3. Betydligt mer jobb att ta bort befintlig spån och sedan försöka täta med plast vilket i vissa fall ändå inte kommer bli så bra eftersom vid alla ändar (murstock, ytterväggar, vindslucka) så möter plasten kallt och riskerar att kondensera fukt.

Valet föll på iCell då de inte innehåller bor som verkar mindre bra för hälsan vid exponering. Sedan är de ju ingen nackdel att de fanns en affär med grejerna i lager samt maskin som ingår i köpet (isoleringsbutiken.se).
 
T the_warpi skrev:
Kul, 4 år senare är jag typ i samma situation. Hade också planerat att lägga plast och glasull. Mitt i jobbet så bytte jag fot och kommer nu köra iCell cellulosa lösullsisolering :) Vad som fick mig att ändra mig var att
1. Massa jobb att bli av med befintlig sågspån och kändes onödigt eftersom den faktiskt gör halva nyttan av cellulosa samt att den bidrar till tröghet (pga massa) och ångtröghet
2. Låg tidningar från 50-talet i sågspånet som var i jättefint skick. Hade de varit fuktproblem hade så aldrig varit fallet så kändes som att befintlig teknik, dvs, diffusionsöppen isolering var en bra lösning
3. Betydligt mer jobb att ta bort befintlig spån och sedan försöka täta med plast vilket i vissa fall ändå inte kommer bli så bra eftersom vid alla ändar (murstock, ytterväggar, vindslucka) så möter plasten kallt och riskerar att kondensera fukt.

Valet föll på iCell då de inte innehåller bor som verkar mindre bra för hälsan vid exponering. Sedan är de ju ingen nackdel att de fanns en affär med grejerna i lager samt maskin som ingår i köpet (isoleringsbutiken.se).
Pratade med isolerbutiken och de sade att iCell börjat med borsyra då de inte förbjöds som de var tal om att de skulle. Så som de ser ut nu så verkar de inte spela någon större skillnad om man väjer isocell eller iCell. Kanse tom fördel isocell då de har något lägre lambdavärde (-0,002) samt något billigare (-25 SEK/14 kg). Imorgon blire att blåsa upp 64 balar på vinden :)
 
  • Staplar av cellulosa isolering på pall i ett lagerutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
T the_warpi skrev:
Pratade med isolerbutiken och de sade att iCell börjat med borsyra då de inte förbjöds som de var tal om att de skulle. Så som de ser ut nu så verkar de inte spela någon större skillnad om man väjer isocell eller iCell. Kanse tom fördel isocell då de har något lägre lambdavärde (-0,002) samt något billigare (-25 SEK/14 kg). Imorgon blire att blåsa upp 64 balar på vinden :)
LIte sen återkoppling men de blev iaf uppblåst. Dock 52 så kunde lämna tillbaks 12. Väldigt nöjd än så länge :)
 
T the_warpi skrev:
LIte sen återkoppling men de blev iaf uppblåst. Dock 52 så kunde lämna tillbaks 12. Väldigt nöjd än så länge :)
Nu har de typ gått 1 år sedan jag lade på 300m m isolering enl ovan. Resultatet är en besparing på 6,3% på den totala värmeförbrukningen i huset (j%&¤ krångligt att räkna ut pga olika medeltemperatur). Vi har fjärrvärme men blir sannolikt större besparing för de med värmepump pga lägre COP vid kallgrader. Detta gör att jobbet betalar sig självt men den största skillnaden var inomhusklimatet. Då innertaket nu är varmare så blir komforten mycket bättre vintertid. Känns också gött att spara på energi den tiden på året då det behövs som mest.
 
  • Gilla
Glericus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.