vi bor sedan drygt 2 år i ett hus från 73 med träbjälklag i kontakt med betongplattan. Nu har vi känt att det i en glepa mellan väggen och golvlisten kommer upp sådan där unken källarlukt.
Vi hade hit anticimex som mätte fukt men alla värden var ok. Killen sa att det kan ex spån eller byggrester som ligger kvar på plattan.
vi känner oss alldeles villrådiga med vad vi ska ta oss till , vad nästa steg borde vara och hur vi ska tackla detta?
Lukten upptäckte vi när vi bott i huset nästan 2 år.
besiktningsmannen som besiktade huset har inte noterat något om lukt, men skrev i protokollet att platta på mark kan vara problemkonstruktion.
Säljaren har en dolda fel försäkring. Någon som har erfarenhet om liknande? Hur gör man? Är detta ett dolt fel? Måste man bryta upp alla golv i hela huset för att söka varifrån lukten kommer?
 
Om man har en känd problemkonstruktion och det finns angivet i besiktningsprotokoll kan man inte hänvisa till dolt fel.
Huset är trots allt 35år och har en konstruktion som är känd för att kunna ge problem med mögel/röta.
Jag tror att ni får börja planera för utbyte/renovering och börja då med det utrymme där ni känner den unka lukten.
Det går kanske att ändra ventilation, men det åtgärdar endast den märkbara symtomen, ev. fel pga av konstruktion finns då ändå kvar. Min grundregel är att lösa problemet inte ta bort symtom. Har ni dessutom planer på att bo kvar uner lång tid, så gör en plan för renovering och åtgärd av denna typen av konstruktion. Är syll och väggar problemfria så är det trots allt hanterbart.
 
Har man tur kanske det räcker att hissa reglarna den centimeter som behövs för att få in syllisolering. Går inte lika bra om det är ingjutet såklart.
 
Sannabecka, Förmodligen är det skrivet i besiktningsprotokollet att er konstruktion klassas som riskkonstruktion alltså framtida risker, om inte besiktningsmannen vare säg kännt någon lukt eller sett något anna ovanligt så lämnas en riskanalys i protokollet. Känner dom lukt så ska det stå i protokollet och då rekommenderas det alltid en fortsatt tekniks undersökning. Kontakta Anticimex igen dom har en ventilationspaket för undertryck av befintliga uppregladegolv. och det föregås alltid av en provinstallation. ca summa för provinstallationen är 2000 kr, skulle det fungera så blir det en permanent installation. Dom har informationsblad som beskriver en sådan anläggning. Kan vara värt att kolla upp innan ni påbörjar en utrivning, Lycka till...

Det är inte frågan om dolda fel om det handlar om fukt och mögel i dessa konstruktioner utan mer ett förväntat fel.
 
Hej
Vi håller på att titta på ett hus i Kalmar som är byggd med platta på mark, Anebyhus. År 1977. Vi kännde ingen lukt under vissningen men tänkte inte heller på det. Nu efter visningen när jag letar efter info läser jag att det var ett problem med sådana grundkonstruktioner.
Behöver detta betyda att de flesta eller alla sådana hus har ett problem eller kommer ha ett problem i framtiden?
 
nedjo: Jag skulle nog räkna med att jag kan få problem. Sedan kan du nog få en fingervisning genom att kolla av med grannar, om de nu har liknande konstruktion, om det är några andra som haft problem. Det beror ju på både markförhållanden och utföranden. Ofta var det samma byggare om det är områden med många liknande hus, vilket kan antyda att det är samma utföranden.

Det är ofta detaljerna som gör det, om det blir problem eller inte, men det är svårt att kolla i förväg och känna sig säker på.
 
Tack för alla hjälpsamma svar!
Det är inte lätt att riktigt veta var man ska börja. Vi hade som jag skrev Anticimex hit och han pratade då om just undertrycksventilation som de kunde installera för ca 30000 kr. Men som du skrev AndersS, då tar man bara bort symptomen...
Och att veta ifall det är träbjälklagen som blivit påverkad eller om de lämnade byggspill eller annat på plattan som nu börjat lukta...
Jag får ont i magen av att bara tänka på detta...
Vi hade ev tänkt renovera ett intilliggande rum, byta golv mm. och funderade då om man kanske skulle passa på att i samband med det riva upp golvet helt och försöka se hur det ser ut där nere?
Någon som annars har någon erfarenhet av att åtgärda detta problem?
Var ska man vända sig för att få bra hjälp? Vad kan sånt kosta?
 
nedjo skrev:
Hej
Vi håller på att titta på ett hus i Kalmar som är byggd med platta på mark, Anebyhus. År 1977. Vi kännde ingen lukt under vissningen men tänkte inte heller på det. Nu efter visningen när jag letar efter info läser jag att det var ett problem med sådana grundkonstruktioner.
Behöver detta betyda att de flesta eller alla sådana hus har ett problem eller kommer ha ett problem i framtiden?
Vi har också ett Anebyhus -77. Köpte förra året. Besiktningsmannen skrev ner i protokollet att det var en riskkonstruktion. Han kände dock ingen lukt i det inspektionshål som fanns under spisen.

Jag ska närmaste veckan ta hem en besiktningsman som ska undersöka en ev. vattenskada. Hade en vattenutkastare som brast. Som jag kan se så har det inte blivit någon skada men det kan ju vara bra om en expert kollar på det. Ska passa på att fråga mer om denna riskkonstruktion.

Sandbacka: Hur har ni tänkt att bryta upp golven? Våra golvspånskivor går in under alla innerväggar vilket gör det lite tufft att bryta upp dem. Hur gör man? Den trasiga vattenutkastaren sitter i ett hörn så där ska det väl gå att få upp.

Är golvspånet limmat på reglarna? Nån som vet?
 
Sannabecka. vi har just nu precis samma problem. Ska renovera ett källargolv som vid husköpet påpekades hade svag mikrobiell lukt i golv/vägg-vinklarna. Vi tycker det har blivit värre under senaste åren. Parkett på betong med ingjuten golvvärme enligt säljaren. Började riva för nån vecka sedan (gjorde psykiskt ont att sätta cirkelsågen i den praktiskt taget helt nya jättefina parketten) och upptäckte att det inte alls var gjutet golv. Det var parkett - golvspån - golvvärme i plåtar på träreglar och slutligen isolering med mineralull direkt mot betongsulan. Tjohoo! Det var den veckans överraskning...

Hur som helst, vi har börjat ta in offerter på att få det hela omgjort, med platon, cellplastisolering och sedan 10cm betongplatta med värmen ingjuten och slutligen klinker. Men de första prisindikationerna vi fått har fått oss fundera på om vi ska skippa gjutningen och istället bara riva och sedan lägga platon med cellplast ovanpå och sedan lägga tillbaka allt som det ser ut idag (med ett billigare klick-golv istället för den säkert svindyra parketten som låg där innan... *suck*) På så sätt kan vi fixa det mesta själva. Gjuta är inget jag vill ge mig på själv ;)
 
Den riskkonstruktion som diskuterats är precis den som "egge" beskriver där även golvreglarna kan vara fastgjutna i betongen. Det man även ska kontrollera är att det inte gått upp någon fukt i innervägar och att de är fria från mögelpåväxt och lukt. Gör man inte det och endast åtgärdar golvet kan ev. luktproblem kvarstå.
 
Hej!
Är helt ny här och kollar runt eftersom vi precis köpt ett hus där vi ska dränera om och göra om rum i källaren. Jag bara undrar en sak:

Egge: Är inte detta ett typiskt dolt fel? Säljaren säger att det är på ett sätt och det visar sig vara något helt annat. Då borde det vara möjligt med ersättning, menar jag. Annats törs man ju knappt tro på nåt som säljaren säger...
 
Vi har ett småab hus frn 74. Finns massor av dessa hus.
Kappilärbrytande, betong, sand, plastfilm, cellplast, spånskiva, golv. (kan vara omvänt med sanden och plasten)
Det är en känd riskkonstruktion importerad från staterna. Doch hade Jänkarna redan förstått riskerna och bytt teknik när vi svenskar fick upp ögonen och byggde hej friskt och gärna statligt subventionerat på den dåliga konstruktionen.

Grannen bilade upp golvet i tvättrummet för att flytta inkommande vatten, han fann ett stort hålrum under betongplattan, så där hade marken satt sig kan man säga, tack och lov var det tort därunder. Vi fick rdet att inte lägga in golvvärme när vi gör om kök och hall pga det tydligen kan dra upp fukt underifrån.
Kan detta stämma???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.