Hej,

Har en villa (1,5 plans, ca 130kvm) från 68 som inte luktar eller liknande. Vill bara fräscha upp golven med parkett överallt.

Har ingen aning hur många lagers plastmattor det är, men det finns både plastmatta och linoleumgolv på diverse platser.
Och det finns asbest i limmen.

Hade ni lagt nytt golv ovanpå, vetandes att det finns asbest? Samt vetandes att linoleum kan lukta, även om det inte luktar nu?

Hade ni valt att sanera?

Är lite rädd att jag lagt nytt golv, och sedan börjar man känna lukter mm...

Vissa andra i forumet skriver dessutom att lukt BÖRJAR UPPSTÅ efter att man drar loss mattorna, och försvinner inte så lätt.

Tack för råd och svar.
 
Asbest i lim? Är nog första gången jag hört om.

Man brukar säga att asbest ligger bra där det ligger så länge det får ligga ifred. Men ska du börja riva i det är det klokt att sanera.

Lägger du parkett ovanpå (?) så lär du kapsla in det mer. Men det är klart, visst är det skönt att bli av med det också.
 
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
Asbest i lim? Är nog första gången jag hört om.
Är väl rätt vanligt att man använde asbesthaltigt svartlim på 60-talet för att limma PVC-plattor och mattor.
Skalman9 Skalman9 skrev:
Hade ni lagt nytt golv ovanpå, vetandes att det finns asbest?
Vi har parkettgolv och klinker ovanpå limmade PVC-plattor (både lim och plattor innehåller ofta asbest).
 
Asbest i lim var ju rätt vanligt vad jag förstått...

Som sagt, lite oroliga att det blir problem i framtiden med lukt och sånt.
Lukt som är farlig kanske dessutom?

Men att riva upp allt kanske bara frigör mer asbest även om man sanerar. Menar att sanerarfirman kanske inte tar all asbest 100%...
 
Lagt parkett på mattorna utan att tveka.
Rör inte den björn som sover, limmet är ofarligt där det ligger.
Bra ventilation tar bort problem med lukter, dåligt innomhusklimat mm.
Lägg/spar pengarna till ventilation ist för att kasta de på sanering till ingen nytta.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag ska försöka göra så... Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.