Hejsan.
Nu idag när jag skulle låsa altandörren så gick det ett tu tre inte att vrida om nyckel.
Efter lite sörjande och så skruvade jag upp delarna för att kolla om något såg konstigt ut med själva låscylindern.

Själva låscylindern fungerar felfritt när jag testar att låsa och låsa upp, när den väl är uttagen.

Det jag då upptäckte var(ursäkta mig för beskrivningarna nedan, vet inte vad delarna heter) att själva låsmekanismen i spanjoletten krånglar.

Sliten eluttag med ansiktsliknande utseende på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag körde in en skruvmejsel i "munnen" på bilden ovanför, men det gick inte att vrida om så det låstes.
Efter lite funderade så testade jag att med en skruvmejsel att putta ner det bläcket, som ligger till höger om "munnen".
Då gick det att låsa. Det fungerade även att låsa upp, om samtidigt som jag låste upp så åkte det blecket upp igen.
Sen var problemet tillbaka, det gick inte att låsa igen. Puttar jag ner det igen, så gårndet att låsa.

Så min slutsats är att något krånglar med det blecket, men dock kan jag inte lista ut vad.

Någon som har nån idé? Jag har testat att spruta in 5-56, men utan framgång...
 
Fälls kilarna/hakarna ut som de ska när handtaget manövreras?

Låter nämligen som att spanjoletten är sliten så kilarna mm inte hamnar i fullt utfällt läge.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fälls kilarna/hakarna ut som de ska när handtaget manövreras?

Låter nämligen som att spanjoletten är sliten så kilarna mm inte hamnar i fullt utfällt läge.
Jo dem fungerar som det ska. Just bara själva låsmekanismen som krånglar.
 
Är det kilar och/eller hakar?
Är det gågot glapp i kilar/hakar?

Om du skruvar bort hela spanjoletten så kan det kanske gå att se var felet sitter.
Felet sitter någonstans runt lås-/handtagsmekanismen i spanjoletten.
 
Det förekommer att det blir problem i låshusen till spanjoletterna, det finns lösa låshus at köpa men krångligt att byta eller så byts hela spanjoletten.
 
Plockade isär allt igår, men hittade fortfarande inte felet. Rengjorde, smörjde men fortfarande samma.
Börjar misstänka att nån del inne i huset är utslitet helt enkelt... Dörrlås monterat på en delvis öppen dörr, synlig mekanism, uteplats i bakgrunden, suddig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag har förstått saken rätt, så ska byggarna i bilden flytta sig upp o ner när man låser/låser upp.
Men den verkar som att det fastnar efter att man har låst upp.

Spanjoljetten är av märket Fix Made In sweden 08.
Verkar inte hitta några nya likadana när jag googlar? Eller kan man ersätta med någon annan?
 
1 123abc skrev:
Det förekommer att det blir problem i låshusen till spanjoletterna, det finns lösa låshus at köpa men krångligt att byta eller så byts hela spanjoletten.
Okay. Är det något man kan fixa själv?
Vet du vart man kan köpa? Tack på förhand
 
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
[bild]
[länk]
Ohh tack så mkt. Ser ut att vara den S3101 modellen. Fåe granska dokumentet.
 
R getost skrev:
Plockade isär allt igår, men hittade fortfarande inte felet. Rengjorde, smörjde men fortfarande samma.
Börjar misstänka att nån del inne i huset är utslitet helt enkelt...[bild]
Om jag har förstått saken rätt, så ska byggarna i bilden flytta sig upp o ner när man låser/låser upp.
Men den verkar som att det fastnar efter att man har låst upp.

Spanjoljetten är av märket Fix Made In sweden 08.
Verkar inte hitta några nya likadana när jag googlar? Eller kan man ersätta med någon annan?
Spanjoletter måttbeställs via orderformulär antingen måttar du själv eller så tar du med spanjoletten till en återförsäljare som måttar och beställer.
https://www.assaabloy.com/se/sv/doc...order/Orderblankett Spanjolett ASSA ABLOY.pdf
Du kan beställa av en låssmed, järnaffär, byggvaruhus, glasmästare mm som är återförsäljare.
R getost skrev:
Okay. Är det något man kan fixa själv?
Vet du vart man kan köpa? Tack på förhand
Om du är händig och har verktyg så går det att göra själv.
För att beställa låshus så måste du mäta dorndjupet, jag tror inte låshusen står med i katalogen men en låssmed kan beställa dom om de inte har på lager.
Även en låssmed kan byta låshuset vilket jag gör med jämna mellanrum då det är lång leveranstid på måttbeställda spanjoletter, tyvärr byter inte alla låssmeder låshus i spanjoletter eller säljer lösa låshus.

Att byta låshus är relativt enkelt, först kapar man låshusets fästen på baksidan av spanjoletten så låshuset lossnar sedan slår man ur den gamla nitningen om den sitter kvar.
Därefter monteras det nya låshuset och kontrollerar att stagen sitter rätt sen spänner man fast låshuset i ett skruvstäd och kränger ner kanterna på låshusets infästning på framsidan av stolpen så låshuset nitas fast i stolpen.
 
  • Gilla
RiverBear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.