Jag tänkte laga sprickor som bildats med åren på utsidan av fasaden längst ner mot marken för att förhindra att de blir större.

Jag var på Bauhaus och fick tips om att jag kan använda i princip vilken cementprodukt som helst. Jag köpte en Grovbetong för att det ska passa med den grova texturen som är längst ner.

Min fråga är, går det bra att spackla på det i sprickorna efter att jag rengjort? Behöver jag spruta på lite vatten för vidhäftning eller är det nödvändigt med någon form av primer?

Finns det något annat jag behöver tänka på? Är spackel ok att använda eller bör jag borsta på det efteråt eller så?

Tack på förhand !
 
  • Vägg med stuprör, vattensamling på asfalt, skuggor av träd, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Den ”grova ytan” är ett putsbruk som har skurats med en skurbräda. Du ska alltså använda ett putsbruk inte grovbetong.
Är det asfalt mot grunden? Om så är fallet får det inte finnas minsta bakfall mot grunden. Det blir då nya sprickor vid väta och minusgrader.
 
S Spikrätaren skrev:
Hej! Den ”grova ytan” är ett putsbruk som har skurats med en skurbräda. Du ska alltså använda ett putsbruk inte grovbetong.
Är det asfalt mot grunden? Om så är fallet får det inte finnas minsta bakfall mot grunden. Det blir då nya sprickor vid väta och minusgrader.
Okej! Då får jag åka och byta till putsbruk... typiskt 😮
Det verkar finnas mur&putsbruk b/m eller "c", är det någon speciell sort som jag bör ha?

Det är asfalt mot grunden exakt, det verkar rinna ifrån grunden som tur är.

Tack för tipsen!
 
Ett c-bruk blir nog bäst, man brukar använda ett lite svagare bruk vid reperationer än vad befintliga ytor innehåller.
 
S Spikrätaren skrev:
Ett c-bruk blir nog bäst, man brukar använda ett lite svagare bruk vid reperationer än vad befintliga ytor innehåller.
Tack! Sorry mycket frågor, men ska jag prima ytan på något vis för vidhäftning? 🙂
 
Det räcker att fukta lite lätt och undvika starkt solsken.
 
  • Gilla
_Viktor_
  • Laddar…
N
Ytan ska förvattnas och undvika solsken, som ovan skrev.
Du ska använda cementbruk A.
ingen grovbetong, och absolut inte C-bruk.
C-bruk har man på fasader och inte vid mark där det kommer snö och vatten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ytan ska förvattnas och undvika solsken, som ovan skrev.
Du ska använda cementbruk A.
ingen grovbetong, och absolut inte C-bruk.
C-bruk har man på fasader och inte vid mark där det kommer snö och vatten.
Hej Neo11, jag har redan använt C bruk enligt tidigare råd... jag hoppas inte det spricker sönder då..
 
C
V _Viktor_ skrev:
jag hoppas inte det spricker sönder då..
Det kommer det så småningom att göra. Men då vet du ju vad du skall använda nästa gång 🙂
 
C cpalm skrev:
Det kommer det så småningom att göra. Men då vet du ju vad du skall använda nästa gång 🙂
Ja men exakt, det tog mig bara 1-2h att laga alla sprickor, så när det går sönder så är det inte 2 veckors jobb iaf 😅
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.