Vi har grävt ur den tidigare rabatten längs grunden och ska nu fylla tillbaks md makadam. Dock vill vi gärna ha två växter bland makadamen. Min tanke är att använda rör som är ca 250 mm i diameter och ca 500 mm höga. Har letat överallt, funderat kring urbottnade hinkar mm men de är för grunda. Någon som har tips? Det behöver vara något som håller för att fylla igen makadamen mot...
 
Två urbottnade hinkar ovanpå varandra kanske fungerar. Antingen bottnarna mot varandra eller övre ändan mot varandra. Skruva ihop hinkarna då glider de inte isär.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Betongrör för avlopp?
 
Markavloppsrör, spiro?
 
Vad ska kunna växa i så små rör? 🤔
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Betongrör för avlopp?
ja, men det verkar vara svårt att köpa, vart gör man det...?
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vad ska kunna växa i så små rör? 🤔
lavendel (1 st) hade jag tänkt....😟
 
Lavendel behöver minst 50 cm i bredd för plantering vad jag vet, bättre att ta i mer.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lavendel behöver minst 50 cm i bredd för plantering vad jag vet, bättre att ta i mer.
Ok, bra tips. Men då behöver jag en alternativ växt, annars får jag göra större ingrepp än jag tänkt mig (så bred är inte ens hela rabatten)...😃 gärna någon liknande lavendel
 
Jag tror det är svårt att få något att trivas på så liten yta. Jag gissar att det är ganska torrt in mot husväggen och en liten jordmängd torkar fort ut.
Kommer röret ha kontakt med jord i botten?
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tror det är svårt att få något att trivas på så liten yta. Jag gissar att det är ganska torrt in mot husväggen och en liten jordmängd torkar fort ut.
Kommer röret ha kontakt med jord i botten?
Ja röret går till botten. Jag har tidigare planterat lavendel i ca 10x15 cm hålrum i mursten och det verkar fungera hyfsat. Några har dött men de flesta verkar klara sig. Lavendel har jag fått för mig ” håller torrt” och därför bra vid grund men finns kanske bättre alternativ framförallt då liten plats till planta planta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.