pacman42 pacman42 skrev:
Även om de garanterar det så kan jag lova att det inte kommer att vara många som lyckas med sina reklamationer.

Jämför gärna med elbilar som ofta har batterigarantier, de som har lyckats utnyttja dessa är ytterst få, de hittar alltid något kryphål. Ett exempel är att de hänvisar till att man skall ha gjort service på bilen i tid varje år, vilket innebär att man måste hålla ett serviceintervall som ligger under ett år. Är servicen en dag efter att det har gått ett år så vägrar de att godkänna att det är ett garantiärende...

Eller ta bilarnas rostskyddsgarantier som är totalt värdelösa, även om så bärande delar skulle rosta sönder. De lyckas alltid komma undan.
Ursäkta men jag förstår inte liknelsen. Vilken årlig service behöver man göra på solceller???
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
U uplj skrev:
Ursäkta men jag förstår inte liknelsen. Vilken årlig service behöver man göra på solceller???
Poängen var bara den att de garanterat har något finstilt eller otydligt att hänvisa till. Eller så finns inte företaget kvar om 15 år, eller så...

En sak jag kan tänka mig är att de kommer att hänvisa till att repor inte täcks och därmed så gills inte hela försämringen om panelen är repig. Om vi nu skall ta ett mer konkret exempel.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen var bara den att de garanterat har något finstilt eller otydligt att hänvisa till. Eller så finns inte företaget kvar om 15 år, eller så...

En sak jag kan tänka mig är att de kommer att hänvisa till att repor inte täcks och därmed så gills inte hela försämringen om panelen är repig. Om vi nu skall ta ett mer konkret exempel.
Ska jag förstå det som att du bara gissar och inte har några belägg för det du skrev?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen var bara den att de garanterat har något finstilt eller otydligt att hänvisa till. Eller så finns inte företaget kvar om 15 år, eller så...

En sak jag kan tänka mig är att de kommer att hänvisa till att repor inte täcks och därmed så gills inte hela försämringen om panelen är repig. Om vi nu skall ta ett mer konkret exempel.
Hur/varför blir det repor?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Hur/varför blir det repor?
Sand och annat som flyger runt när det blåser. Fåglar som skiter på dem. Osv
 
Nissens Nissens skrev:
Just nu (juni-aug) ligger mina elräkningar på ca 600kr i månaden. Inklusive hybridbil.
Det är såpass billigt att jag inte bryr mig.

Som jag sagt tidigare har jag ett välisolerat hus byggt på 2000-talet med kombinerad berg och frånluftsvärmepump som värmer både bostad och tappvarmvatten. Ju mer man sett till att minska sitt energibehov, desto mindre idé är det att desperat gripa efter alternativ.

Gött för dig att du bara har två år kvar innan du börjar gå plus. 😊
Du har 600kr i elräkning, fasta avgiften ligger säkert på en 300kr/månad. Återstår 300kr och med snittpriset+moms+skatt+överföringsavgift hamnade vi på ca 1,25kr/kwh i juni, 300/1,25 är 240kwh eller 8kwh/dag, så det är all förbrukning inklusive en hybrid du laddar säkert ett par gånger i veckan. Tror inte på dig faktiskt men rätta mig gärna om jag har fel 😅
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sand och annat som flyger runt när det blåser. Fåglar som skiter på dem. Osv
Och det skapar ett garantiärende? Sand som blåser, fåglar som skiter , flygfiskar som kraschlandar också kanske ?
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och det skapar ett garantiärende? Sand som blåser, fåglar som skiter , flygfiskar som kraschlandar också kanske ?
Jag skrev att repor skulle kunna göra att ett garantiärende inte godkänns, dvs att garantin inte är så mycket värd i praktiken.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I praktiken så fungerar dock inte detta fullt så bra. Värmen kommer man ändå att behöva, utan det gör bara att man skjuter vissa saker på framtiden, exempelvis att man tvingar fram en distribution över tid för matlagning och elbilsladdning.
Meningen är ju att skjuta det på framtiden, så att man jämnar ut förbrukningen. Men eftersom svenska folket visade sig vara bra på att spara el är risken minimal att det kommer att behöva ske.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skrev att repor skulle kunna göra att ett garantiärende inte godkänns, dvs att garantin inte är så mycket värd i praktiken.
Du gissar lite vilt alltså, det hjälper inte så mycket tyvärr. Du är påläst och duktig på mycket men onödigt att gissa.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anna_H

Det är ju bra om vi slipper ”effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling”. Men är man tvungen att tillgripa detta så bör vi nog inte förutsätta att det handlar om ”max 10–15 minuter i taget”.

På Svenska kraftnäts hemsida finns ” Frågor och svar om effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling”

Så här svarar Svenska kraftnät där, på frågan; ”Hur lång tid pågår en frånkoppling?”; Det går inte att svara på exakt, det beror på den specifika situation som vi har vid tillfället i Sverige och Europa. I de simuleringar som vi gjort i samband med arbetet med kraftbalansrapporten ser vi att det kan handla om ett par timmar, men vi kan inte idag säga hur lång en frånkoppling skulle bli. Om elen behöver stängas av kan frånkopplingen roteras efter en begränsad tid, så inte en enskild användare drabbas för hårt.
[länk]

Frånkopplingen styrs av att det är effektbrist och risk att elnätet kollapsar vilket är ett allvarligt scenario och kan innebära lång återstartstid. Måste man tillgripa frånkoppling då är det ett allvarligt läge, och då kan man inte ta speciell hänsyn att ”en enskild användare drabbas för hårt”.

Jag räknar (enligt tidigare siffervärden och dialoger) att det är rimligt med mellan 1-3 timmars frånkopplingstid vid en manuell förbrukningsfrånkoppling.

De krav som ställs på mobilnäten är att de skall klara 1 timmas strömavbrott i tätort och 4 timmar på landsbygd, genom egen reservkraft.
Ja, precis som jag skrev! Alltså totalt 1-3 timmar under topplasttiden, och under den tiden roterar man mellan olika områden så att enskilda inte drabbas onödigt hårt.-
 
Anna_H Anna_H skrev:
Meningen är ju att skjuta det på framtiden, så att man jämnar ut förbrukningen. Men eftersom svenska folket visade sig vara bra på att spara el är risken minimal att det kommer att behöva ske.
Bekymret jag försökte betona är att huvuddelen av elbehovet är värme och att den är redan väl utspridd över dygnet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bekymret jag försökte betona är att huvuddelen av elbehovet är värme och att den är redan väl utspridd över dygnet.
Vår luftvärmepump går då inte dygnet runt ens på vintern, inte heller VVB, kyl och frys. Så en kvart utan el klarar allt de flesta normala hushåll.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vår luftvärmepump går då inte dygnet runt ens på vintern, inte heller VVB, kyl och frys. Så en kvart utan el klarar allt de flesta normala hushåll.
Det är inte det som är problemet, problemet är att det knappast hjälper att göra så. Man behöver koppla bort många hushåll och under lång tid. En kvart är alldeles för lite för att hjälpa till, det är ingen större elförbrukning som sparas in och den skjuts bara lite i tid. Ett par tre timmar fungerar mycket bättre för att rädda elnätets stabilitet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, precis som jag skrev! Alltså totalt 1-3 timmar under topplasttiden, och under den tiden roterar man mellan olika områden så att enskilda inte drabbas onödigt hårt.-
Hej Anna_H

Som jag skrev om i inlägg #715 (till Daniel 109) så är det stora påfrestningar vid till och frånslag i ett elkraftnät.

Vid ”effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling” så bedömer jag, att rimligen med tanke på påkänningen i kraftnäten, så är den kortaste frånkopplingstiden vid rotation snarare 1 timma men jag räknar även med att det kan bli en 3 timmars frånkoppling vid rotation.

Sedan kan näten dessutom vara ”tungstartade”, eftersom man bygger upp en energiskuld för de som använder elkraft för uppvärmning. Industrialster ger normalt ingen energiskuld utan dessa får istället ett produktionsbortfall.

Det är upp till dig om du vill hävda att det blir ”max 10-15 minuter i taget, roterande mellan olika områden”, jag har inte hittat källor för sådana tider vid rotation.

I ett skarpt läge ser vi vem som har gjort den bästa bedömningen. Det är dock bäst för den enskilde elanvändaren att han inte är för optimistisk att det blir korta boerkopplingstider vid rotation.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.