Kan jag använda Huntonit takskivor i badrummet? Huntonit takskivor kan användas i badrummet, men det är viktigt att ha god ventilation.


Huntonit
 
BirgitS
Att i ett badrum ha en spånskiva som man gör hål i låter tveksamt. Det är ju viktigt att spånskivor inte blir fuktiga.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
P
Letade för ett tag sedan efter lämpligt innertak till badrum, då vi behöver byta ut ett huntonit i ena badrummet.
Finns inget blev slutsatsen

Nu är planen att montera enfärgade Fibo plattor i taket.
Bör bli klart bättre iom att man kan ha dom på väggen i en dusch. Såg ut att vara plywood med högtryckslaminat.
 
Varför inte bara montera en vanlig gipsskiva? Det är standard i tak i badrum och är en lämplig skiva att använda. Billigt dessutom.

EDIT. Jag tar tillbaka billigt. Med färg inräknat kanske det inte är så billigt jämfört med andra alternativ, men det är ju ändå det vanligaste lösningen på detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P PsychoCheF skrev:
Nu är planen att montera enfärgade Fibo plattor i taket.
Bör bli klart bättre iom att man kan ha dom på väggen i en dusch. Såg ut att vara plywood med högtryckslaminat.
Fast även då låter det olämpligt att göra stora hål i dem för spottar eftersom det bryter tätskiktet utan att det finns bra lösningar för att täta hålen.
 
K
BirgitS BirgitS skrev:
Fast även då låter det olämpligt att göra stora hål i dem för spottar eftersom det bryter tätskiktet utan att det finns bra lösningar för att täta hålen.
Men tätskikt i taket? Hur mycket vatten står ni och sprutar mot taket egentligen…
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast även då låter det olämpligt att göra stora hål i dem för spottar eftersom det bryter tätskiktet utan att det finns bra lösningar för att täta hålen.
Det finns väl inget tätskikt att bryta i taket i ett badrum? Det brukar ju hamna utanför våtzon. Att ha spottar i taket på ett badrum är såvitt jag vet inget som skapar problem.

Detta sagt med reservation för att jag inte läst våtrumsreglerna på ett par år....
 
BirgitS
K kniv skrev:
Men tätskikt i taket? Hur mycket vatten står ni och sprutar mot taket egentligen…
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns väl inget tätskikt att bryta i taket i ett badrum? Det brukar ju hamna utanför våtzon. Att ha spottar i taket på ett badrum är såvitt jag vet inget som skapar problem.

Detta sagt med reservation för att jag inte läst våtrumsreglerna på ett par år....
Nu svarade jag ju på ett inlägg som handlade om Fibo-plattor som just har ett tätskikt.

Det behövs inget tätskikt i taket men det går ju inte att komma ifrån att det är fuktig luft vid taket och att det kan bildas kondensdroppar på taket. Har man då en folierad spånskiva i taket och gör stora hål i den (för spottar) som föreslogs av TS så ser jag en risk för att fukt i luften och kondenserade droppar sugs upp av spånskivan med tiden.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tack för svaren, vi var inne på huntonit men nu blev vi tveksamma :) Skulle va smidigt och bekvämt att slippa sätta gips och måla, men det lutar kanske dit då iaf...
 
T tergo skrev:
Kan jag använda Huntonit takskivor i badrummet? Huntonit takskivor kan användas i badrummet, men det är viktigt att ha god ventilation.


Huntonit
Man kan ju då undra vad dom menar ÄR god ventilation....vi kommer ha en pax takfläkt i taket, annars står väl dörren på glänt ibland...thats it.
 
Vi har lagt isolering med fuktspärr, glespanel och sedan spontad takpanel som är vaxad. Grannarna säger att det inte ska bli några fuktproblem...och vi hoppas rörmokaren/mattläggaren kommer tycka likadant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.