Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Då är vi snart överens:)
Solceller ökar värdet, check.
Solceller betalar av sig själv, check.
Solceller fortsätter att dra in pengar även efter dom har betalat av sig själv, check.
Att sen solceller förlorar sitt värde efterhand som dom blir äldre har jag aldrig protesterat mot, check:)
Då återstår att få svar på var du skriver av värdeminskningen? Och merkostnader vid takomläggning? Ny växelriktare?
Alla punkterna du checkar av har jag sagt hela tiden.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen förstår Nissens, det är inte lönt att försöka….
Jodå, jag och @Argastesnickaren förstår varann riktigt bra nu, så du är på efterkälken. 😄
 
  • Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är många här som har investerat i solceller, och det är klart att de inte håller med mig då. Det är inte lätt att se objektivt på det när man plöjt ner så mycket pengar i något såpass långsiktigt och osäkert.

Man kan inte lyssna för mycket på företagen som säljer solceller, deras kalkyler är inte objektiva direkt.
Du får svar efter svar efter svar i forumet. Det talar för sig självt. Vi som kan tänka själva räknar också efter själva och litar inte blint på säljarnas beräkningar, kan du tänka dig?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag och @Argastesnickaren förstår varann riktigt bra nu, så du är på efterkälken. 😄
Oj, du har en följare, grattis!
 
  • Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
Enligt Nissens finns det inga investeringar som lönar sig förutom att handla på börsen.
Bergvärme t ex är ju helt värdelöst. Man tar ett lån på 175 000:-. I bästa fall betalar den minskade elräkningen lånet tills det är återbetalt efter 10 år.

Under de 10 åren ger alltså bergvärmen inte någon vinst, den betalar bara sin egna kostnad.

Därefter är det dags att byta kompressor, värdet på värmepumpen har sjunkit på grund av ålder och att moderna värmepumpar då är betydligt bättre.

Efter det har man 10-15 år där värmepumpen -med ca 20% minskad verkningsgrad på grund av nedkylt berg- ger något tillbaka. Sedan är det dags att byta hela härligheten.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då återstår att få svar på var du skriver av värdeminskningen? Och merkostnader vid takomläggning? Ny växelriktare?
Alla punkterna du checkar av har jag sagt hela tiden.
Merkostnaden vid takomläggning är minimal och ligger 40-50 år framåt då allt är nytt och räknar kallt att jag passerat 100 vid det laget så lever jag så får mina barn sköta den biten ( byggare allihop).
Då jag lägger all vinst på att betala av min anläggning och fortfarande har kvar 5 års garanti när det är gjort så kommer där att bli en budget för det då.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Du förstår fortfarande inte att du har en värdeökning på huset som motsvarar installationen av solceller!!!
Hej Argastesnickaren

Många har satsat på solceller på villatak i distributionsnät avsedda för en effektriktning (mot villan). Desto fler som gör så, och bygger stora solcellsanläggningar, det innebär att elnäten måste byggas om (förstärkas och anpassas till de nya förhållandena).

Energimarknadsinspektionen signalerade för ett tag sedan att kostnaden för åtgärder i elnäten med anledning av solcellsinstallationer på villor, skall betalas av de som initierat kostnaderna d.v.s. de som installerar solceller på villataken.

Hur denna (framtida) kostnad skall debiteras vet vi inte än, det får vi se. Det kan ju bli en inmatningsavgift för villor med solcellsinstallationer framöver, för att debitera de kostnader som nu ökar.

Jag är inte helt övertygad om att villor med solcellsinstallationer och inmatningsavgifter självklart höjer värdet på villan. Det får vi se.
 
  • Gilla
Mikko58 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Enligt Nissens finns det inga investeringar som lönar sig förutom att handla på börsen.
Bergvärme t ex är ju helt värdelöst. Man tar ett lån på 175 000:-. I bästa fall betalar den minskade elräkningen lånet tills det är återbetalt efter 10 år.

Under de 10 åren ger alltså bergvärmen inte någon vinst, den betalar bara sin egna kostnad.

Därefter är det dags att byta kompressor, värdet på värmepumpen har sjunkit på grund av ålder och att moderna värmepumpar då är betydligt bättre.

Efter det har man 10-15 år där värmepumpen -med ca 20% minskad verkningsgrad på grund av nedkylt berg- ger något tillbaka. Sedan är det dags att byta hela härligheten.
Du är lustig. Som vanligt med hittepåsiffror. Och börsen är bara en referens.

Du kan ju börja med att dubblera livslängden på bvp. Och du ”glömmer bort” att värdet på huset stiger mer än vad installationen kostade, något som aldrig är aktuellt med solceller.

Eftersom jag byggde huset nytt så var det ingen större merkostnad att köpa en bvp, i stort sett var det väl borrhålet som blev extra. Ett värmesystem hade kostat en del oavsett vad man valde. Nu när det efter 20 år närmar sig att byta så sitter allt ifrån borran till all vattenburen uppvärmning på plats och återanvänds.

Servicen på bvp uppgår till ca 5000:- under 20 år. En cirkulationspump och en shunt är bytt, vilket är förbrukningsvaror.

Rätt ok faktiskt, och elräkningarna har varit helt ok under ”krisen”. 😊
 
useless useless skrev:
Enligt Nissens finns det inga investeringar som lönar sig förutom att handla på börsen.
Bergvärme t ex är ju helt värdelöst. Man tar ett lån på 175 000:-. I bästa fall betalar den minskade elräkningen lånet tills det är återbetalt efter 10 år.

Under de 10 åren ger alltså bergvärmen inte någon vinst, den betalar bara sin egna kostnad.

Därefter är det dags att byta kompressor, värdet på värmepumpen har sjunkit på grund av ålder och att moderna värmepumpar då är betydligt bättre.

Efter det har man 10-15 år där värmepumpen -med ca 20% minskad verkningsgrad på grund av nedkylt berg- ger något tillbaka. Sedan är det dags att byta hela härligheten.
Hej useless

Beskriver du en bergvärmeanläggning utifrån egen erfarenhet?

Jag har egen erfarenhet av en bergvärmeanläggning, att berätta om.

Jag satte in en bergvärmeanläggning under 2006, (2007 var första hela driftåret). Den har minskat mitt elbehov till huset från 42 600 kWh/år (genomsnitt 10 år) till 16 015 kWh under 2008. (2022 använde huset 14 382 kWh). Ca 28 000 kWh/år i ”minskade elkostnader”.

Om vi beskriver det enkelt. Av de drygt 17 år jag har haft bergvärme tog det rimligen halva tiden att få tillbaka investeringen, resten av åren fram till nu har investeringen betalats tillbaka en gång till (elpriset har dessutom ökat under sista tiden).

Jag har nu bytt till nytt kök och bytt en fönstervägg (totalt 14 m2) och bedömningen är att besparingen i elkostnader har betalat både bergvärmeinstallationen, köket och fönsterbytet.

Dessutom så kan jag rimligen satsa på frikyla och betala med en års besparing och genom att verkningsgraden på bergvärmeanläggningen stiger så betalas rimligen driftskostnaden av frikyla där.

Bergvärmeinstallationen behöver ingen elspets, så jag klarar rimligen framtida effektavgifter på ett bra sätt.

Skulle jag behöva byta ut bergvärmepumpen de närmaste åren så kan jag ju plocka reparationskostnaden ut den fortsatta framtida besparingen.

Borrhålen behöver inte bytas ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Argastesnickaren

Många har satsat på solceller på villatak i distributionsnät avsedda för en effektriktning (mot villan). Desto fler som gör så, och bygger stora solcellsanläggningar, det innebär att elnäten måste byggas om (förstärkas och anpassas till de nya förhållandena).

Energimarknadsinspektionen signalerade för ett tag sedan att kostnaden för åtgärder i elnäten med anledning av solcellsinstallationer på villor, skall betalas av de som initierat kostnaderna d.v.s. de som installerar solceller på villataken.

Hur denna (framtida) kostnad skall debiteras vet vi inte än, det får vi se. Det kan ju bli en inmatningsavgift för villor med solcellsinstallationer framöver, för att debitera de kostnader som nu ökar.

Jag är inte helt övertygad om att villor med solcellsinstallationer och inmatningsavgifter självklart höjer värdet på villan. Det får vi se.
Ja, och den där mäklarundersökningen eller vad det var gjordes ju under den euforiska eran när lån inte kostade någonting. Jag tror inte ett dugg på att huset idag ökar i värde med kostnaden för solcellerna.

Men som jag skrivit tidigare, sett som ren investering till en blancokredit idag för jag inte ihop kalkylen. Sitter man däremot på likvida medel som avkastar 3-4 procent på ett sparkonto kanske kalkylen går ihop. Det beror på varje enskilt fall.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Beskriver du en bergvärmeanläggning utifrån egen erfarenhet?
Nej, jag beskriver den utifrån Nissens sätt att se på investeringar som minskar husets driftkostnader. Det har med andra ord inget med verkligheten att göra.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ja, och den där mäklarundersökningen eller vad det var gjordes ju under den euforiska eran när lån inte kostade någonting. Jag tror inte ett dugg på att huset idag ökar i värde med kostnaden för solcellerna.

Men som jag skrivit tidigare, sett som ren investering till en blancokredit idag för jag inte ihop kalkylen. Sitter man däremot på likvida medel som avkastar 3-4 procent på ett sparkonto kanske kalkylen går ihop. Det beror på varje enskilt fall.
Jag läste att en mäklare räknade upp 150' för en ny solcellsanläggning på ca 12kWp. Drog sedan av 5% /år i åldersavdrag. Detta var i SE3, Jönköping. Men det finns säkert dom som räknar på annat sätt.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag läste att en mäklare räknade upp 150' för en ny solcellsanläggning på ca 12kWp. Drog sedan av 5% /år i åldersavdrag. Detta var i SE3, Jönköping. Men det finns säkert dom som räknar på annat sätt.
Jo men när gjordes detta uttalande? Räntekostnaden har ju ökat dramatiskt för att betala mer för huset.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jo men när gjordes detta uttalande? Räntekostnaden har ju ökat dramatiskt för att betala mer för huset.
Det var 2-3 veckor sedan.
 
useless useless skrev:
Konstigt att tillverkarna garanterar 80-85% effekt efter 25 år? Du verkar veta något som världens alla solcellstillverkare har missat.
Har du någon källa till ditt påstående?
Även om de garanterar det så kan jag lova att det inte kommer att vara många som lyckas med sina reklamationer.

Jämför gärna med elbilar som ofta har batterigarantier, de som har lyckats utnyttja dessa är ytterst få, de hittar alltid något kryphål. Ett exempel är att de hänvisar till att man skall ha gjort service på bilen i tid varje år, vilket innebär att man måste hålla ett serviceintervall som ligger under ett år. Är servicen en dag efter att det har gått ett år så vägrar de att godkänna att det är ett garantiärende...

Eller ta bilarnas rostskyddsgarantier som är totalt värdelösa, även om så bärande delar skulle rosta sönder. De lyckas alltid komma undan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.