S Stefan1972 skrev:
Ska golven ändå upp och man inte vill ha nåt synligt så måste väl golvvärme vara det enklaste?
Man bör ha minst 25 cm isolering (vanlig typ) under golvvärme för att inte mycket värmeenergi ska försvinna neråt. Se Boverkets rekommendation m.fl.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Stycke 3.2.3,
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2
"3.2.3 Fördelarrör för värmesystem
Fördelarrör med anslutningar, luftningar, ställdon eller annan utrustning ska placeras i vattentätt utrymme, i inbyggnader eller i fördelarskåp. Fördelarrör kan också placeras ovan demonterbart undertak eller i dränerande fördelarskåp i tak."

Raka skarvar får vara dolda.
Men är T-koppling fördelarrör eller inte?

Sen finns det 2-rörsfördelare,
https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/produktinfo/2-rorsfordelare-tp-quattro-for-dold-rordragning
 
J Josth skrev:
Man bör ha minst 25 cm isolering (vanlig typ) under golvvärme för att inte mycket värmeenergi ska försvinna neråt. Se Boverkets rekommendation m.fl.
jo man bör ja men jag vet flera som har installerat det i dylika hem utan nå större konstigheter eller abnorma förbrukningar. Dylika "varningar" är ofta skrivbordsprodukter..........Man får ju ändå komma ihåg att det är relativt låg effekt och den mesta värmen stiger uppåt. Skulle plattan vara för tunn och skapa problem eller att man eldade för kråkorna så skulle ju plattan isåfall vara extremt kall redan nu och skapa obehag.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om ni ska byta golv ändå är det väl lämpligt att lägga rören i den 7 cm tjocka isoleringen. Jacka ur reglarna. Tänk på att man får inte ha skarvar/T-stycken som är dolda under parketten. Det löser man genom att ha en fördelare någonstans och drar oskarvade rör därifrån till alla radiatorer.
I mellanbjälklaget skulle jag inte jacka ur bjälkarna för då minskar deras stabilitet. Mycket bättre är att borra hål för rören omkring i halva höjden.
Tack, detta är nog bästa lösningen.

Men jag förstår inte ditt sista stycke, kan du förtydliga det? Menar du helt enkelt att borra istället för jacka ur i dessa bärande bjälklag?
 
S Stefan1972 skrev:
jo man bör ja men jag vet flera som har installerat det i dylika hem utan nå större konstigheter eller abnorma förbrukningar. Dylika "varningar" är ofta skrivbordsprodukter..........Man får ju ändå komma ihåg att det är relativt låg effekt och den mesta värmen stiger uppåt. Skulle plattan vara för tunn och skapa problem eller att man eldade för kråkorna så skulle ju plattan isåfall vara extremt kall redan nu och skapa obehag.
Fast det finns också väldigt många som har höjt sina energikostnader pga detta problem med värmeföeluster nedåt.

Golvvärme är ej aktuellt just nu men tack för tipset 😁
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Enligt ritningar från huset är det, i ordning från mark:
12cm Betongplatta, 0.15mm plastfolie, 2" x 3" golvreglar, c/c 60cm, 7cm mineralullsmatta, 22mm spånskiva
Då kan du ignorera allt jag skrivit, eftersom jag utgick från den normala konstruktionen, där betongen är överst, särskilt som du skrev att det är "dåligt isolerat".
 
martinhq martinhq skrev:
Det var väl standard att det byggdes oisolerade plattor med isolering ovanför grunden på 50/60/70-talet och finns massvis med hus där ute som har den konstruktionen. Att börja bila upp hela grunden känns som en väldigt drastisk åtgärd som jag har svårt att tro ska betala av sig om man bara kollar på värmeförluster.
Syftet med att öppna upp och kolla var ju att ta reda på hur det faktiskt låg till med isoleringen., Men svaret var ju att det faktiskt stor på ritningen. Man kan ju inte isolera ovanpå platta på mark normalt sett, eftersom man bar han en centimeter på sig ungefär innan man måste börja kapa/flytta upp dörrar. Är det då oisolerat blir golvvärme väldigt dyrt.

Men nu var det ju inte så.
 
Om man nu lägger rören i mineralullen, vad ska man ha för rör och isolering på rör för att skydda mot värmeförluster?
 
namnbyte
Skalman9 Skalman9 skrev:
Är 135kvm.

9 exkl. Golvvärme el. Inuti badrummen.
Lika många radiatorer som i vårt, ca 120kvm tegel med luftspalt. Fönster från '82 varierande 3- och 4-glas. Fjärrvärme och Skåne.
Funkar ypperligt, kan svettas under vintern om vi vill slösa alla pengar på det
 
Jag skulle inte lägga rör med skarvar dolt även om det inte finns några regler som avråder från det. Rörsockeln som du länkade till kan ju verka intressant men problemet blir genomföringarna där rören skall upp till radiatorerna, där blir det svårt att få det snyggt. Den uppenbara enkla och förmodligen bästa lösningen är ju den som ni inte vill ha, att dra rören utanpåliggande. Purmo har en fördelare som dom kallar "rak 4" som gör att man kan dra rören bakom radiatorerna. Det blir en ganska diskret lösning och man slipper svanhalsbockningarna. Enkelt att installera och ingen risk att "smygläckor" förblir oupptäckta någon längre tid.

https://www.purmo.com/sv-se/produkt...h-koppelanslutningar-samt-kopplingar/tp-rak-4

Innan man försvagar bjälklaget så behöver det utredas att det inte är någon risk att göra så. Kan man inte räkna själv så anlitar man en konstruktör.
 
T TommyC skrev:
Jag skulle inte lägga rör med skarvar dolt även om det inte finns några regler som avråder från det. Rörsockeln som du länkade till kan ju verka intressant men problemet blir genomföringarna där rören skall upp till radiatorerna, där blir det svårt att få det snyggt. Den uppenbara enkla och förmodligen bästa lösningen är ju den som ni inte vill ha, att dra rören utanpåliggande. Purmo har en fördelare som dom kallar "rak 4" som gör att man kan dra rören bakom radiatorerna. Det blir en ganska diskret lösning och man slipper svanhalsbockningarna. Enkelt att installera och ingen risk att "smygläckor" förblir oupptäckta någon längre tid.

[länk]

Innan man försvagar bjälklaget så behöver det utredas att det inte är någon risk att göra så. Kan man inte räkna själv så anlitar man en konstruktör.
Försvaga bjälklaget? Menar du på andra våningen?

Bottenplan är väl ingen direkt risk för försvagning om man borrar i reglarna på bottenplattan?

För övrigt så blir det inga skarvar under parkett och golv om man skaffar rätt rör som flexa tillräckligt... Men det får vvs killen se till att fixa
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Försvaga bjälklaget? Menar du på andra våningen?

Bottenplan är väl ingen direkt risk för försvagning om man borrar i reglarna på bottenplattan?

För övrigt så blir det inga skarvar under parkett och golv om man skaffar rätt rör som flexa tillräckligt... Men det får vvs killen se till att fixa
Ja, bärande balkar vill man inte försvaga utan att veta vad man eventuellt ställer till med.

Bottenplan är kanske ingen risk för försvagning men vad annat riskerar man att försämra?

"det får vvs killen se till att fixa" .... jaha, läs alla trådar här på forumet om problem som är orsakade av att folk har beställt jobb med förhoppningen att telepati ska se till att allt blir som man vill ha det. Gå inte i den fällan, tänk igenom exakt hur ni vill ha arbetet utfört, skriv ner vad ni kom fram till, kommunicera med den som är tänkt att utföra arbetet, repetera till ni är överens om att ni har samma uppfattning om hur arbetet ska genomföras och det förväntade resultatet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.