Hallå,
I planeringsfasen av ett badrum och har det lite svettigt med att få ihop plushöjderna. Så här ser det ut nu (se bild nedan):

I tvärsnittsbilden ser ni golvvärmen i rött. Och även om går på tunnast rören (12 mm) så har man på den sämsta ytan bara 8 mm täckande fallspackel. Är 8 mm golvspackel tillräckligt som täckskikt?

Bör man isolera under golvvärmen även om det är ett mellanbjälklag (uppvärmt under bjälklag)?
 
  • Teknisk ritning, detaljerad sektion, rörsystem med dimensioner, fall på 1:100, diameter 110 mm.
BirgitS
E edyll skrev:
Är 8 mm golvspackel tillräckligt som täckskikt?
Det beror på vad tillverkaren av spacklet anger i instruktionerna.

Osäker på hur du menar men man ska inte ha golvvärme under toaletten så vitt jag minns.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på vad tillverkaren av spacklet anger i instruktionerna.

Osäker på hur du menar men man ska inte ha golvvärme under toaletten så vitt jag minns.
Tillägger, ska det vara badkar så blir det tungt, cc30 under badkar och under badkar behöver man heller inte lägga värme.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på vad tillverkaren av spacklet anger i instruktionerna.

Osäker på hur du menar men man ska inte ha golvvärme under toaletten så vitt jag minns.
WC:n är vägghängd. Men golvvärmen korsar avloppet i ovankant
 
H HEM2121 skrev:
Tillägger, ska det vara badkar så blir det tungt, cc30 under badkar och under badkar behöver man heller inte lägga värme.
Inget badkar
 
E edyll skrev:
Bör man isolera under golvvärmen även om det är ett mellanbjälklag (uppvärmt under bjälklag)?
Ja, man vill inte värma bjälklaget i onödan, samt med isolering så dämpas en massa ljud ut från badrummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på vad tillverkaren av spacklet anger i instruktionerna.
E edyll skrev:
Är 8 mm golvspackel tillräckligt som täckskikt?
Svar från Weber: Minst 15 mm täckning ovan golvvärmerör (Ø 8 mm).

Tror ni att det samma kan appliceras för avloppsrör Ø110 mm eller är dom känsligare?
Börjar bli tight med höjd 😅
 
H
E edyll skrev:
Svar från Weber: Minst 15 mm täckning ovan golvvärmerör (Ø 8 mm).

Tror ni att det samma kan appliceras för avloppsrör Ø110 mm eller är dom känsligare?
Börjar bli tight med höjd 😅
Har du möjlighet att höja golvet? En VVS:are, BKR, Säker Vatten bör kunna ge svar på din fråga. Du kan även ringa Villaägarna och fråga deras byggtekniska avdelning, gratis för medlemmar. Kanske kan de ge dig tips på lösningar också.
 
BirgitS
E edyll skrev:
WC:n är vägghängd. Men golvvärmen korsar avloppet i ovankant
Går det inte att lägga golvvärmen åt andra hållet så att det går längs med avloppsröret i stället?
E edyll skrev:
Svar från Weber: Minst 15 mm täckning ovan golvvärmerör (Ø 8 mm).

Tror ni att det samma kan appliceras för avloppsrör Ø110 mm eller är dom känsligare?
Börjar bli tight med höjd 😅
Vilken avjämningsmassa gäller det?
Jag ser att minsta skikttjocklek för Weberfloor 644 värmegolvspackel DR är 4 mm.
https://www.se.weber/golvavjamning/avjamningsmassa/weberfloor-644-varmegolvspackel-dr
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att lägga golvvärmen åt andra hållet så att det går längs med avloppsröret i stället?
Delvis. Det går att lägga golvvärmen längs med avloppsröret och sedan korsa det på en lägre punkt. Men någonstans behöver jag korsa röret. Så jag kan spara 15 mm på sin höjd :)

BirgitS BirgitS skrev:
Vilken avjämningsmassa gäller det?
Jag ser att minsta skikttjocklek för Weberfloor 644 värmegolvspackel DR är 4 mm.
[länk]
Aha, där ser man. Tack!

15 mm var rekomendationen för:
"Floor 120 Reno DR, Floor 140 Nova, Rekommendabel tjocklek är min. 15 mm ovan rörhjässa (di=12) för god värmespridning eller tillverkarens anvisningar"

Notera att lägsta skikttjocklek är 5 mm men rekommenderad tjocklek över golvvärmerör är 15 mm (140 Nova). Gissar att framtida värmedifferenser i rören/avjämnningen skapar ökade spänningar och där med högre krav på tjocklek?🧐
 
Redigerat:
Svara på min egen trådstart utifrån de svar jag fått (kan säkert hjälpa någon framtida forummedlem) :)

Finja:
Avjämning 310
20 mm täckskikt ovan golvvärme för plastmatta
7 mm täckskikt ovan golvvärme för plattsättning (vid armering 2,3 mm)

Combimix:
Avjämning 760
10 mm täckskikt över golvvärme (vid armering 3 mm)


Ingen av leverantörerna kräver täckskikt för betongingjutning av avloppsrör
Båda leverantörerna anger också ett ökat täckskikt avjämning för jämnare värmefördelning över golvytan

Så mitt undergolv blir enl bild nedan:
 
  • Diagram som visar skikt av byggmaterial och dimensioner på en konstruktion med ett rör i centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.