nanowire nanowire skrev:
Titta isf också på Dustcontrol, går att få för mycket rimliga pengar begagnade och är fantastiskt robusta och bra maskiner. De suger på en annan nivå än andra maskiner som diskuterats pga mycket större filteryta. Behöver inga filterpåsar utan skräpet hamnar direkt i plastsäck.
Det stämmer för alla Festool AC varianter också.
 
C Cerb skrev:
Det stämmer för alla Festool AC varianter också.
Vad stämmer?
 
nanowire nanowire skrev:
Vad stämmer?
Att de går att köra helt uta filterpåse och få allt skräp rakt ner i en plastsäck istället.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Att de går att köra helt uta filterpåse och få allt skräp rakt ner i en plastsäck istället.
Det går ifs att rigga de flesta grovisar så (hoppa över filterpåse) men de flesta klarar dock inte att suga speciellt länge så innan filtret är för igensatt. Dustcontrol är konstruerade utan förfilterpåse så att ett stort förfiltret istället sitter centrerat i en cyklon. Det går att strunta i lampan som varnar när det är dax att tömma och köra in i kaklet men det är så klart bättre att tömma innan dess 😅
Blandare och hink med torkad cement, utomhus, byggarbetsplats, försummad utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammsugare täckt med sågspån och damm, utomhus på stenläggning. Filter synligt igensatt. Arbetsredskap verkar användas felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det går ifs att rigga de flesta grovisar så (hoppa över filterpåse) men de flesta klarar dock inte att suga speciellt länge så innan filtret är för igensatt. Dustcontrol är konstruerade utan förfilterpåse så att ett stort förfiltret istället sitter centrerat i en cyklon. Det går att strunta i lampan som varnar när det är dax att tömma och köra in i kaklet men det är så klart bättre att tömma innan dess 😅
[bild][bild]
Det är av den anledningen det bara rekommenderas av festool på deras AC modeller, dvs de med auto clean.
 
Jag köpte en blå bosch värsting damsugare för typ 7-8k. skit.
funkade hyggligt tills den nu suger dåligt. Vet inte vad jag gör nu, antingen försöker reparera den eller skaffar något annat.

Jag hade nog behövt en bra våtsug som tar mycket skitigt vatten, samt en bra damsug för slipjobb på sten/betong och trä.

Har kört en del med dustcontrol och tycker de verkar riktigt bra, nackdelen är att man tappar våtsugen.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag köpte en blå bosch värsting damsugare för typ 7-8k. skit.
funkade hyggligt tills den nu suger dåligt. Vet inte vad jag gör nu, antingen försöker reparera den eller skaffar något annat.

Jag hade nog behövt en bra våtsug som tar mycket skitigt vatten, samt en bra damsug för slipjobb på sten/betong och trä.

Har kört en del med dustcontrol och tycker de verkar riktigt bra, nackdelen är att man tappar våtsugen.
DC finns som våtsug också. Men det rationella är väl att köra valfri billig grovis som våtsug då det inte ställer några speciella krav.

På vilket sätt går den dåligt? Har du bytt filter i den?
 
nanowire nanowire skrev:
DC finns som våtsug också. Men det rationella är väl att köra valfri billig grovis som våtsug då det inte ställer några speciella krav.

På vilket sätt går den dåligt? Har du bytt filter i den?
En dammsugare kan väl bara gå dåligt på ett sätt - den suger inte. Jag har bytt filter, testat båda typerna. Ett filter kostar för övrigt 550kr stycket, en påse (agerar förfilte ca 150kr/st). Jag har skruvat isär, rengjort etc.

Har hört att det är något backning som sitter svår åtkomligt som blir dålig så den inte suger.
 
M Mats skrev:
Nilfisk attix 30 här, kör utan påse och har utsatt den för både aska och gipsdamm
Nja, då ser det snart ut som på nanowire's bild. Har provat flertalet gånger. Ska alltid vara med påse (om man inte har en cyklon mellan).
 
Jag skulle städa bilen inför försäljning och tog bilteman, den väsnades som ett Jas under start som vanligt och trots nytt filter och ny påse så blev det inte rent så jag gick in och hämtade den gamla hushålls-elektroluxen och se på fan, mycket tystare och mycket effektivare!
Lite tryckluft och dammsugning så ser gamla Bettan riktigt prydlig ut invändigt nu.
Jag hittade en Kärcher WD6 för 1400:- på blocket så den ska ha nytt filter och påsar sedan så ska den testas ordentligt.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.