Har tidigare skrivit ett inlägg om ytjordvärme och velar fortfarande på om det är rätt värmekälla för mig. I mitt fall har jag en lerig tomt med fin gräsmatta (tomten är ganska blöt över vintern). Maximal kollektorslanglängd jag kan få ned i marken är ca 280m (230m skulle ge färre komplikationer vid förläggning).

Min totala energiförbrukning är idag ca 16500KWh inkl hushållsel + att jag eldar ca 1 kubik ved.

Eftersom energibehovet är så litet och att jag vill lägga så lite slang som möjligt undrar jag följande.

Stämmer det att man dimensionerar kollektorslangen ca 15W/m?

Ovanstående dimensionering baseras den på avgivna effekten – tillförd effekt?

Finns det någon ”liten berg/jordvärmepump” på marknaden (ca 3KW avgiven effekt)?

Hur långt ifrån ska man lägga kollektorslangen från dike i 45graders lutning?

Hur långt ifrån ska man lägga kollektorslangen från plogad/skottad yta?

Standardfrågan: Förläggningsdjup 90-150cm. Bor i Uppland och har en lerig tomt, räcker det då med 1meter?

Är det någon nackdel med att förlägga kollektorslangen lite djupare än rekommenderat djup?
 
S
Vad jag vet så e minsta på 4kw
 
vad har du för värmekälla idag? eftersom du har så liten energi för vatten & värme?
Har du elpana?

om du har frånluftsvärmepump, så måste du räkna om på vad den ger för COP.

du har idag 16500kWh var av hushålls el är 5500 = värme o vatten är 11000kW, men frånluftsvärmepumpen har COP på 2 = din förbrukning är 22000kW + lite ved = 25000kW & då behöver du 500m slang
 
IVT 495 Twin kombinerar jordvärme med frånluft och ger 4 KW. Min. längd köldbärarslang är 150 meter. Vi har ca 200 meter.

Enligt IVT ska slangen inte ligga djupare en en meter för att "laddas" under sommaren. Djupare = sämre effekt.
 
när det gäller jordvärme så vet jag anläggningar som har slangen djuparen än rekomenderat djup & det har dett positiv effekt.
(kan säkert variera beroende på vad det är för mark
 
Jag har siffror på 20 W/m d.v.s. ca 50 meter per kW AVGIVEN effekt. Så 15 W/m uttagen effekt lär stämma ganska bra.
(15 W från jorden och 5W från kompressorn).
Bonus har en 3 kW värmepump som dessutom går på en fas. Den är otroligt lättinstallerad och har ingen elektronik som kan strula. Du kan även sätta in en 4,5 kW maskin. Det är ju ändå det genomsnittliga effektuttaget som skapar kylan i slangen. Själv har jag 6 kW i ett 100 meter borrhål. Enligt shablon skulle jag ha ett 10-tal meter djupare men mina beräkningar innan installation höll till 100 %.
Något du dock måste kolla är hur mycket dina radiatorer kan avge annars kan du få för höga temperaturer i dem så att du får onödigt dålig COP. Troligen är det inga större problem, men kolla gärna upp.
 
va bra med en vämepump som kan garantera att elektroniken inte kan gå sönder !!!

tänk på vad ni skriver!
 
en trefas aparat, balasta alltid vaserna mindre /mjukare. o spar på själva maskinen mer (gällar allt från tvättmaskiner damsugare & värmepumper)
 
Hej!

Tack för svaren, här har jag lite mer indata till beräkningar.

Idag har jag en CTC elcctronic elpanna, CTC drabant varmvattenberedare, dessutom eldare jag i spisen ca 1-1,5m3 per säsong.

Framledningstempraturen till radiatorerna har aldrig överstigit 55grader, normalvinterdag ligger framledningstempraturen tunt 40 grader.

Vad det gäller bergvärme har jag hört en siffra på 40W/m vet inte varför det skiljer sig så pass mellan ytjordvärme och begvärme?
 
...Ska kanske tilläggas att jag har en mekanisk till och frånluftsventilation med luftåtervinning (ej frånluftsvärmepump)
 
CarMan skrev:
när det gäller jordvärme så vet jag anläggningar som har slangen djuparen än rekomenderat djup & det har dett positiv effekt.
(kan säkert variera beroende på vad det är för mark
Beror säkerligen på att markförhållandena är annorlunda. Jämförelsen måste göras på samma tomt innan man kan dra den slutsatsen. Av någon anledning rekommenderar ju samtliga tillverkare 1 meters djup, medan man rekommenderar "så djupt som möjligt" när det gäller bergvärme.
 
Hej Carman (tvivlaren) och alla andra.
Att Bonus pumparna garanterat inte har strul med elektroniken beror på att den inte innehåller elektronik (när fick en Volvo Amazon problem med färddatorn senast?).
Att en värmepump som har 1 kW kompressor inte behöver 3 faser förstår nog de flesta (3 kW avgiven effekt drar ca 750-1000 W beroende på driftförhållanden) Inte kör ni väl hårfönen på 3-fas för att sprida belastningen bättre?
Att det behövs mindre borrdjup än längd på jordslangarna beror på flera faktorer.
Dels är borrhålet större diameter än slangen=större avgivande yta, dels leder berg värmen bättre än jorden. Dessutom är densiteten=värmeinnehållet i massivt berg högre än i jord (som innehåller luft och organiskt mtrl). Det finns säkert en handfull flera anledningar.
 
BAS skrev:
Hej Carman (tvivlaren) och alla andra.
Att Bonus pumparna garanterat inte har strul med elektroniken beror på att den inte innehåller elektronik (när fick en Volvo Amazon problem med färddatorn senast?).
Att en värmepump som har 1 kW kompressor inte behöver 3 faser förstår nog de flesta (3 kW avgiven effekt drar ca 750-1000 W beroende på driftförhållanden) Inte kör ni väl hårfönen på 3-fas för att sprida belastningen bättre?
Att det behövs mindre borrdjup än längd på jordslangarna beror på flera faktorer.
Dels är borrhålet större diameter än slangen=större avgivande yta, dels leder berg värmen bättre än jorden. Dessutom är densiteten=värmeinnehållet i massivt berg högre än i jord (som innehåller luft och organiskt mtrl). Det finns säkert en handfull flera anledningar.
1. pumpen du pratar om går på ström! alltså har den elektronik (för kompressorn drivs väll inte av vattenkraft)
2. diametern på ett borrhål har inget att göra med hur stor efekt man kan ta ut. Men i ett borr hål så ligger slangen dubbeltt, så slang längder mellan berg o mark är ganska så lite, men mark kräver lite längre då mark inte kan ladra energi lika bra ( värm lite jord o sen värm en sten o kolla vilken som är varm längst)
 
Hej Carman.
1. Elektronik är halvledare, transistorer, CPU-er m.m. Att kompressorn är el-driven betyder inte att den är elektroniskt styrd.
Några exempel på "elektronik" är TV, Radio, dator.
Exempel på elektriska prylar= Brödrost, elpatron, borrmaskin, ficklampa.
2. Diametern ggr pi ggr längden beskriver en yta. Kontaktytan mot berget/vattnet/jorden/luften eller vad det nu kan vara har direkt påverkan hur stor värmeeffekt som kan överföras. För övrigt så har du ju skrivit i princip det jag skrev i svaret.
 
UppsalaAnders skrev:
Hej!

Tack för svaren, här har jag lite mer indata till beräkningar.

Idag har jag en CTC elcctronic elpanna, CTC drabant varmvattenberedare, dessutom eldare jag i spisen ca 1-1,5m3 per säsong.

Framledningstempraturen till radiatorerna har aldrig överstigit 55grader, normalvinterdag ligger framledningstempraturen tunt 40 grader.
Du har bra förusättningar för VP med låg framledningstemp..

1-1,5 m3 ved motsvara bara 250-400 kWh, Man räknar med att man får ut 1000 kWh från 4-5 m3 ved...

Du lär ju inte ha mer än max 5-6 kW topplast med en total energiförbrukning på under 17000 kWh/år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.