Plötsligt så sjönk vattentrycket i kallvattenkranen och det rinner väldigt lite om man drar på fullt ös på blandaren.

Som nybliven husägare tänkte jag höra mig för med ni som har erfarenheten.

Vad tror ni detta kan bero på?
 
Det kan ha lossnat en flaga i vattenledningen och satt sig i nätfiltret innan blandaren.
 
Är det dåligt på både varmt och kallt så kan det ha kommit skräp i perlatorn. Lossa den och kolla
 
Det är bara på kallvattnet.

Dusch och handfat är kopplade till samma kallvattenledning och det är problem på de båda. Om det inte sitter innan blandaren vad kan man göra då? Det är väl troligast att det isåfall sitter i en 90 gr. böj någonstans från pannan.

Var sitter perlatorn?
 
perlatorn är silen som sitter i pipen på blandaren.
Har du gamla galvade kallvattenrör? Då kan de ha korkat igen. Det blir avlagringar i rören med åren, och till slut blir det stopp.
 
Ja rören är gamla, huset är från -58 och rören förmodligen lika gamla. Järnrör...kan det stämma?
 
Ja, troligtvis har du galvade järnrör på kallvattensidan. Är det så att de har korkat igen, så är det bara att bita i det sura äpplet och byta. Helst bör man byta rören i hela huset, för är de i dåligt skick så är risken för vattenskada stor. Men som en billigare lite provisorisk lösning så kan du ju leta upp var vattnet förgrenar sig till badrummet och byta därifrån. Om du delar på rören där,
så lär du se om det är igensatt.

Om kallvattenledningen är synlig i badrummet, så kanske du kunde koppla loss handfatet t ex och titta in i röret och se hur det ser ut, innan du gör några större ingrepp.
Man kan ju testa och koppla på en slang på röret och leda ner i en golvbrunn t ex, och släppa på vattnet och kolla om det blir något flöde.

Jag har sett grova 1 1/4" rör som har varit så igenkorkade att det bara har varit någon millimeter kvar inuti.

Har du även dåligt tryck i köket? Har du en gammal servisledning (inkommande vatten till huset)?
 
Så här såg inkommande galvrör ut hos mig. Huset är byggt -54 men detta röret har bara varit med sedans det blev kommunaltvatten. När det blev kommunalt vet jag ej.

Trots att röret var så här igenkorkat så hade vi bra vatten tryck och flöde, bytte när jag renoverade källaren.
 
  • Bild 1971 liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, det blir mycket jobb...men det är ju bara att bita ihop.
Palte, ditt gamla rör såg mindre trevligt ut...ska vattnet man borstra tänderna med rinna genom sådant gegg?!

Som tur är så ligger vattenledningarna lättåtkombliga i källaren då de går längs taket helt synliga.

Tack för er hjälp!
Återkommer när jag har fixat patrasket med en rapport.
 
brandsaeter skrev:
Oj, det blir mycket jobb...men det är ju bara att bita ihop.
Palte, ditt gamla rör såg mindre trevligt ut...ska vattnet man borstra tänderna med rinna genom sådant gegg?!

Som tur är så ligger vattenledningarna lättåtkombliga i källaren då de går längs taket helt synliga.

Tack för er hjälp!
Återkommer när jag har fixat patrasket med en rapport.
Så länge ingen tar isär rören så verkar skiten sitta fast där den sitter. (Som tur är)
 
Även undertecknad har samma problem med dåligt tryck, på övervåningen kommer det inget vatten alls, varken varmvatten eller kallvatten eller vatten till toaletten. Det har blivit sämre efter varje gång vi stängt av vattnet, men efter senaste avstängningen (som innebar kapning av inkommande vattenledning för iskarvning av mässingsfördelare till badrum) så kommer det i stort sett inget vatten alls. På nedervåning och i källaren så finns det vatten.
Huset är från -47 så ja, det är galvade stålrör på inkommande och kallvatten. Finns det nåt alternativ till att byta hela systemet (tryckluft eler liknande för att få rent i rören om de nu har satt igen?) eller är det bara att bita i det sura äpplet...
 
Byt byt byt. Jag höll på hela förbannade dan för två dagar sen och propparna bara åker omkring känns det som. Iom att du fingrar på ett ställe gör du lös skiten på det stället och vips så blir det stopp på nästa och man river isär mer och mer. Jag har ändå bara c:a 20 meter rör och fn två tappställen.

Nu kommer det brunt vatten i starten varenda gång. Iofs inte farligt men inte så nice med varm Pommac direkt ur kranen. :rolleyes:

Det enda som (mig veterligen) fungerar är att ta dig någon slags högtryckspolning som jag vet görs på industrirör. Men antagligen så kostar det många kulor och du har bara skjutit upp det oundvikliga. Hör med den lokale rörkrökaren om vad som kan göras på plats.

Nä dags att gå ner och löda loss! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.